در حوزه عفاف و حجاب باید با برنامه ورود کرد/ تاکید رهبر انقلاب برلزوم حفظ همدلی و اتحاد
در حوزه عفاف و حجاب باید با برنامه ورود کرد/ تاکید رهبر انقلاب برلزوم حفظ همدلی و اتحاد

در موضوع عفاف و حجاب، نگاه‌ها و دیدگاه‌ها متفاوت استهمان گونه که رهبری فرمودند، دشمن با برنامه ورود پیدا کرده و تلاش می‌کند دوقطبی و دوگانگی درباره حجاب در جامعه ایجاد کند و این امر را محور اختلاف بین ملت ایران قرار دهد

بعد از گسترش بی‌حجابی در نقاط مختلف کشور و نگرانی بخشی از متدینین، رخ دادن چند اتفاق، نگرانی از ایجاد درگیری میان مردم را تشدید کرد؛ در این شرایط، رهبر انقلاب با تاکید بر لزوم حفظ همدلی و اتحاد، درگیر شدن مردم به خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم را نقشه دشمن دانستند و بر زندگی مهربانانه مردم درکنار هم تاکید کردند.

در همین زمینه اداره پژوهش ایرنا با کارشناسان به گفت‌وگو نشسته است. در نخستین گزارش «علی سرلک» عضو هیات علمی دانشگاه هنر اظهار کرد: کسانی که دغدغه مسائل ارزشی و اعتقادی دارند و باورمند به نظام ارزشی اسلام هستند باید بدانند در اسلام هم توصیه‌های زیادی به رواداری، محبت و کرامت شده و ویژگی مهم پیامبر اکرم(ص) که خلق عظیم دارند، رواداری و داشتن قلب بزرگ است.
دکتر «مهراب صادق‌نیا»  استاد دانشگاه ادیان و مذاهب در این زمینه معتقد است: امروز مردم طوری کنار هم زندگی می‌کنند که انگار ۲۰۰ سال تجربه زندگی باحجاب و بی حجاب در کنار هم را دارند. در این شرایط نباید معضل بی‌حجابی را با ندانم کاری و دوقطبی‌سازی به ده‌ها معضل بزرگتر تبدیل کنیم. به نظر می‌رسد جامعه ایران این تفکیک نقش را قبول دارد و بلد است. مردم طوری کنار هم زندگی می‌کنند که انگار دویست سال تجربه زندگی باحجاب و بی حجاب در کنار هم را دارند. رفتار غیرمنعطف باعث شده حتی در خانواده‌های مذهبی برخی از روی لجاجت، حجاب را بردارند.
دکتر«محمدرضا اخضریان» پژوهشگر حوزه سبک زندگی، می‌گوید: مساله حجاب را باید به مردم واگذار کرد و قطعا آنها این وظیفه را بهتر از دولت و نهادها انجام می‌دهند. اما به جای اینکه امور را به مردم واگذار کنیم، داریم مردم را به جان هم می‌اندازیم.
دکتر «ابوالفضل مرشدی» عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه یزد نیز در این زمینه معتقد است: مثل هر جامعه دیگری، در جامعه ما نیز همزیستی میان سلایق و سبک زندگی‌های مختلف و حفظ همدلی و اتحاد زمانی پایدار خواهد بود که بر دو مبنای قانون و اشتراکات دینی و ملی استوار باشد. موضوعی مثل حجاب اگر نه تماما، بلکه عمدتا موضوعی اجتماعی (نه سیاسی و امنیتی) است. این پدیده بیش از هر چیز به نهادهایی مانند خانواده، دین، آموزش و سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) مرتبط است و لذا برای مواجهه با این پدیده نیز باید از سازوکارهای همین نهادها بهره گرفت.

در ادامه گفت‌وگوی پژوهشگر ایرنا با «زهره الهیان» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

راهکار حفظ اتحاد و همدلی در شرایطی که اختلاف نظرها در جامعه بعضاً زیاد و عمیق است، چیست؟

انسجام و وحدت ملی همواره از موضوعات کلیدی و محوری بوده و ملت سرافراز ایران همواره با وحدت و انسجام توانسته‌اند اقتدار ایران اسلامی را به رخ دشمنان بکشند و این همدلی و هم‌صدایی در برهه‌های مختلف ۴۰ سال گذشته، باعث ناامیدی و یاس دشمنان شده است.

در واقع، همدلی مردم ایران باعث شده دشمنان نسبت به پروژه‌های شوم خود و نیات پلیدی که نسبت به ملت شریف ایران دارند، ناامید شوند. یکی از موضوعات مهمی که در افکار عمومی مطرح و مورد توجه نگاه‌های مختلف است، موضوع حجاب و عفاف است و اینکه سیاست نظام باید چگونه باشد تا حفظ سلامت اجتماعی و سلامت معنوی در دستور کار قرار گیرد.

ورود مردم به عرصه مقابله با بی‌حجابی چه پیامدهای مثبت و منفی دارد و چگونه باید مانع درگیری طیف‌های مردم شد؟

مسلم است که در موضوع عفاف و حجاب، نگاه‌ها و دیدگاه‌ها متفاوت است، اما طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب باید با یک نقشه راه و برنامه قاعده‌مند به این حوزه ورود کرد. ورود به امر حجاب و عفاف با برنامه و نقشه راه باعث خواهد شد که انسجام و وحدت ملی شکسته نشود.

در موضوع عفاف و حجاب، نگاه‌ها و دیدگاه‌ها متفاوت استهمان گونه که رهبری فرمودند، دشمن با برنامه ورود پیدا کرده و تلاش می‌کند دوقطبی و دوگانگی درباره حجاب در جامعه ایجاد کند و این امر را محور اختلاف بین ملت ایران قرار دهد که ورود با نقشه و برنامه ما به این حوزه باعث خواهد شد، از اقدامات سلیقه‌ای پرهیز شود و یک برنامه منسجم در حوزه حجاب مدنظر مردم و مسئولان قرار گیرد.

در این زمینه ورود مردم در عرصه فرهنگ‌سازی برای موضوع حجاب، باید به طور جدی حمایت شود، تشکل‌ها و گروه‌های مردمی داریم که انگیزه دارند، در زمینه فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب ورود پیدا کنند.

این موضوع بسیار کلیدی است و می‌تواند کمک کند و در وضعیتی که در حوزه عفاف و حجاب پیش آمده و بعضی هنجارها در جامعه رعایت نمی‌شود، ورود گروه‌های مردمی و یک برنامه حساب شده و قاعده‌مند همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند می‌تواند کمک کند و خود مردم برای ساماندهی به بحث حجاب و پوشش، مساعدت دهند.

عفاف و حجاب،, فرهنگ‌سازی برای موضوع حجاب - در حوزه عفاف و حجاب باید با برنامه ورود کرد/ تاکید رهبر انقلاب برلزوم حفظ همدلی و اتحاد

آیا همدلی و همزیستی افراد باحجاب و بی‌حجاب، انقلابی و غیرانقلابی، مذهبی و غیرمذهبی و.. امکان‌پذیر است؟ در این صورت معنای عملیاتی آن چیست؟

همدلی اقشار مختلف باعث خواهد شد پروژه دشمن در زمینه تشدید اختلاف فکری و دوقطبی‌سازی حول محور حجاب به شکست انجامد. آنچه که مسلم است در حوزه حجاب و عفاف مشارکت مردم می‌تواند مثل همیشه این مساله را حل کند.

اینکه عده‌ای ممکن است به صورت سلبی با روش‌های افراطی برای مقابله با بی‌حجابی ورود کنند، قاعدتاً پسندیده نیست. رهبر معظم انقلاب فرمودند که دشمن در حوزه حجاب و عفاف با برنامه ورود پیدا کرده و ما هم باید با برنامه و قاعده‌مند ورود پیدا کنیمدر هر حال در این حوزه، فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی برای آموزش نوجوانان و آشنا کردن جوانان و دختران جامعه با مزایای حجاب و اینکه یک حفاظت اجتماعی و صیانت اجتماعی باعث استحکام خانواده و سلامت جامعه خواهد بود، ورود مردم در قالب گروه‌های مردمی برای کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی، خود باعث شکسته شدن دوقطبی حول محور حجاب خواهد شد.

اینکه همدلی و همزیستی افراد باحجاب و افرادی که به هر حال ضعیف‌الحجاب هستند چه اثراتی دارد، به طور قطع نشست و برخاست همدلی و گفت‌وگوی آنها موضوعات و محورهایی است که می‌تواند باعث شود افرادی که هنوز ابهام و سوال در مورد حجاب و پوشش دارند، با این گفت‌وگوها و همزیستی، تغییر نگرش دهند.

این امر می‌تواند سبب شود زنان این مرز و بوم و دختران سرزمین‌مان بیشتر با مبانی حجاب و ضرورت پوشش به عنوان یک حفاظت اجتماعی و موضوعی که در مرحله اول بیشتر به نفع خود بانوان و دختران خود ماست آشنا شوند.

کدام گروه‌ها و با چه انگیزه‌هایی به همدلی، همزیستی و اتحاد در جامعه آسیب می‌زنند؟

البته اینکه عده‌ای ممکن است به صورت سلبی با روش‌های افراطی برای مقابله با بی‌حجابی ورود کنند، پسندیده نیست. رهبر معظم انقلاب فرمودند که دشمن در حوزه حجاب و عفاف با برنامه ورود پیدا کرده و ما هم باید با برنامه و قاعده‌مند ورود پیدا کنیم.

در موضوعاتی مانند حجاب که اختلاف‌نظرهایی در جامعه مشاهده می‌شود، بهترین راه برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها و همدلی، همین بحث گفت‌وگو است تا با گفت‌وگو، استدلال و بیان فوایدِ حجاب برای جامعه و سلامت اجتماعی و اثراتی که حجاب و عفاف در سلامت معنوی جامعه خواهد گذاشت، بحث باز شود.

این گفت‌وگو ها قاعدتاً باعث خواهد شد جامعه به یک نقطه‌نظر واحد برسد و در این فضا که دشمنان تلاش می‌کنند اختلاف افکنی و دوقطبی ایجاد کنند و ذهن دختران و زنان ما را نسبت به بحث پوشش بدبین کنند، این گفت‌وگوها منشا اثر خواهد بود.

  • منبع خبر : https://www.irna.ir/service/