زیرنویس، گروه بین الملل: حماسه ۷ اکتبر، مسئله فلسطین را بار دیگر به موضوع نخست نه تنها جهان اسلام، بلکه به یکی از موضوعات شاخص جهانی تبدیل کرد. با طوفان الاقصی بار دیگر پس از حداقل ۲۰ سال رسانه‌ها و سیاست مداران، سخن از حق دولت فلسطینی و لزوم توجه به اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی را […]

زیرنویس، گروه بین الملل: حماسه ۷ اکتبر، مسئله فلسطین را بار دیگر به موضوع نخست نه تنها جهان اسلام، بلکه به یکی از موضوعات شاخص جهانی تبدیل کرد. با طوفان الاقصی بار دیگر پس از حداقل ۲۰ سال رسانه‌ها و سیاست مداران، سخن از حق دولت فلسطینی و لزوم توجه به اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی را به یاد آوردند.

عملیات طوفان الاقصی جز دستاورد بالا، که دستاورد اصلی آن است، ضربه‌ای کاری و تاریخی به امنیت، اقتصاد و وجهه جهانی رژیم صهیونیستی وارد کرد. در مورد میزان این ضربه و پیامدهای آن می‌توان تا پایان طوفان الاقصی و تحولات آن صبر کرد؛ اما تأثیر این طوفان بر اقتصاد و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در ۵۰ روز گذشته عیان و قابل توجه است که در ادامه به این مسئله می‌پردازیم:

کشتار بدون هزینه ممکن نیست

صهیونیست‌ها گمان می‌کردند با بزرگ‌ترین بمباران‌های پس از جنگ جهانی دوم در نیمی از باریکه ای به مساحت ۳۶۰ کیلومتر مربع، می‌توانند مردم آن را مجبور به پذیرش خواسته دشمن و ترک وطن شأن کنند. آنها نه تنها در نابودی اراده مردم دو استان شمالی نوارغزه ناکام ماندند و بیش از ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ۱.۲ میلیونی شمال غزه در خانه‌هایشان باقی مانند، بلکه در ضربه به نیروی نظامی حماس هم هیچ دستاوردی کسب نکردند.

اکنون نتانیاهو متأثر از فشار افکار عمومی و جهانی به واسطه عدم کسب دستاورد پس از ۴۵ روز بمباران، کشتار و جنگ زمینی مجبور به پذیرش آتش بس شد. آتش بسی که فعلاً موقت و ۶ روز ادامه یافته است.

اما ضربه اقتصادی رژیم صهیونیستی موضوع مهم دیگری است که در هفته اخیر در رسانه‌های صهیونیستی با صراحت و شفافیت بیشتری در حال مطرح شدن است.

یک روزنامه صهیونیستی در یادداشتی می نویسد: «اسرائیل هم اکنون در ۷ جبهه مختلف مشغول جنگ است: نخست جبهه غزه، دومی جبهه ملتهب کرانه باختری، سوم جبهه شمالی با حزب الله، چهارم یمن، پنجم قضیه مبادله اسرا با حماس و ششم اقتصاد اسرائیل که در حال فروپاشی است و جبهه هفتم هم سازمان ملل و افکار عمومی جهانیان است.»

فروپاشی اقتصادی کلیدواژه پر تکرار صهیونیست‌ها

برای نشان دادن تأثیر طوفان الاقصی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی کافی است نگاهی به میزان تورم در فلسطین اشغالی کنیم که طی همین مدت کوتاه، از ۳.۷ درصد به ۵ درصد رسیده است.

ارتش جنایتکار اسرائیل که بسیار دست و دلبازانه روی سر مردم غزه بمب‌های چند هزار دلاری ریخت و شبانه‌روز صدها پرواز هزینه‌زا برای حمله به غزه ترتیب داد و بیش از ۳۰۰ هزار نیروی احتیاط را فراخوان کرد، شاهد فشار اقتصادی شدیدی شده است.

وزارت دارایی رژیم در پایان اکتبر اعلام کرد که هزینه جنگ روزانه حدود ۲۷۰ میلیون دلار، است؛ برای اینکه معنای این رقم بهتر درک شود، باید گفت این رقم یعنی ماهانه بیش از ۸ میلیارد دلار است حال آنکه بودجه اعلامیِ سالانه وزارت جنگ، حدود ۲۴ میلیارد دلار است. همین امر سبب شد که رژیم صهیونیستی شروع به اصلاح بودجه ۲۰۲۳ کند؛ امری که خودش به محل اختلاف داخل تبدیل شده است.

باید این نکته را هم اضافه کرد که یکی از دلایل بالا بودن هزینه جنگ برای صهیونیست‌ها فراخوان نیروهای ذخیره برای جنگ است. تل آویو برای نخستین بار بعد از جنگ شش روزه در ۱۹۶۷، تمام نیروهای ذخیره را فراخوانده که این نیروها هزینه مستقیم و غیر مستقیم زیادی به واسطه حضور در میدان و ترک شغل اصلی شأن به اقتصاد وارد کرده اند.

کادر ارتش رژیم صهیونیستی حدود ۱۷۰ هزار نیروی فعال دارد که بابت جنگ فعلی ۳۶۰ هزار نفر نیروی ذخیره را فراخوان داده است. این فراخوان هزینه هنگفتی روی دست وزارت جنگ گذاشته و برآورد داخلی آن است که هزینه غیر مستقیم این نیروها ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای هر ماه است. این هزینه‌ها به قدری بالاست که اسرائیل در مدت اخیر ۶ میلیارد دلار وام با بهره بالا گرفته است. برای همین با شروع آتش بس تل آویو تصمیم گرفته بخشی از فراخوان تعدادی از این ۳۶۰ هزار نفر را لغو کند.

روزنامه اقتصادی صهیونیستی «مارکر» در خصوص تحلیلش از جنگ نوشته است سرعت رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در سال جاری میلادی تنها به ۲ درصد خواهد رسید، در حالی که ارزیابی‌های قبلی ۳.۴ درصد را نشان می‌داد.

نگرانی از آینده جنگ و طولانی شدن آن

باید اضافه کرد که طولانی شدن جنگ و رسیدن آن به بالای ۵۰ روز که طولانی‌ترین جنگ در تاریخ جعلی صهیونیستی‌ها پس از اعلام استقلال ۱۹۴۸ هم هست، هزینه‌های اقتصادی را به چالش جدی تبدیل کرده است.

طبق اعلام سازمان اعتبارسنجی آمریکایی استاندارد اند پورز، بیکاری در ابتدای سال ۲۰۲۴ تا ۴.۵ درصد و حدود ۵ درصد افزایش می‌یابد. گفتنی است اکنون کسانی که به سازمان ملی بیمه مراجعه کرده تا بیمه بیکاری دریافت کنند حداقل شامل ۴۷ هزار کارمند شده و یک پنجم کارگران رژیم هم فعلاً بیکار هستند.

یدیعوت آحارونوت هفته گذشته نوشت اقتصاد تل آویو اکنون روزانه ۲۴۶ میلیون دلار متحمل هزینه می‌شود. همچنین فایننشال تایمز گزارش کرد که کسری بودجه اسرائیل در سال آتی (۲۰۲۴) به سه برابر افزایش خواهد یافت و به رقمی حدود ۵ تا ۸ درصد تولید ناخالص داخلی‌اش خواهد رسید.

هم چنین شرکت مستشاری اقتصادی «لیدر کپیتال مارکت» مستقر در تل‌آویو هفته گذشته گزارش کرد، هزینه دولت اسرائیل برای عملیات نظامی در نوار غزه احتمالاً به ۴۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

ضمن آنکه باید توجه داشت که ۱۴ درصد کل کارمندان در رژیم صهیونیستی در حوزه‌های مرتبط با فناوری مشغول به کار هستند. بخش فناوری یکی از ارکان اصلی اقتصاد اسرائیل است که شرکت‌های فناوری جهانی هم بخشی از آن هستند و مثلاً مایکروسافت، گوگل و اپل مراکز تحقیق و توسعه در سرزمین‌های اشغالی دارند. فشار تا جایی بالا رفته که هفته گذشته مایکروسافت هشدار داد اگر جنگ طولانی شود آینده فناوری در اسرائیل به خطر می‌افتد.

فروپاشی نظامی و امنیتی

یکی از هزینه‌های مهم دیگری که در طوفان الاقصی صهیونیست‌ها به آن دچار شده اند، فروپاشی امنیتی و نظامی است. کانون مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در یادداشتی می نوسید: «در نهایت حماس در یک جنگ شناختی دیگر در برابر اسرائیل پیروز شد و این پیام مهمی به ملت فلسطین و حامیانش در رابطه با پایداری آن و پایبندی به ادامه نبرد است. حماس بار دیگر موفق شد اسرائیل را به تمسخر بگیرد و اعصاب آن را به هم بریزد.»

خود اتفاق ۷ اکتبر، یک تیر خلاص به ادعای و راهبرد صهیونیست‌ها در کنترل امنیتی مقاومت و حماس بود. غافل گیری طوفان الاقصی چنان سخت و باور ناپذیر بوده است که هنوز هم صهیونیست‌ها و رسانه‌ها به آن می‌پردازند و دلیلی برای آن نمی‌یابند.

آخرین نمونه آن گزارش کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی و روایت یکی از نیروی یگان ۸۲۰۰ ارتش است که او گفته با استفاده از تحرکات حماس در ماه‌های اخیر احتمال حمله را مطرح و به فرماندهانش گزارش را ابلاغ و حتی این گزارش به سطوح فرماندهی امان (مرکز اطلاعات ارتش) هم رسیده است. اما به واسطه تحلیل غلط که حماس دنبال تنش و جنگ نیست، کاملاً نادیده گرفته شده است.

هم چنین اسکای‌نیوز عربی در گزارشی به نقل از شبکه‌های عبری فاش کرد که ارتش صهیونیستی بر خلاف نبردهای پیشین در جنگ فعلی غزه، دچار ازهم‌گسیختگی داخلی شده است. به گونه‌ای که حداقل ۲ هزار نظامی با وجود آن که به میدان جنگ فراخوانده شده بودند، از ادامه حضور در جنگ فعلی خودداری کرده و گریخته‌اند.

سمیر فضل، روزنامه‌نگار و پژوهشگر عرب در امور رژیم صهیونیستی در گزارشی با اشاره به «غیبت ۲ هزار نفری نظامیان»، گفته است که این بزرگ‌ترین تخلفی است که ارتش تل‌آویو از بدو تأسیس جعلی اش تاکنون شاهد آن بوده است.

ضمن آنکه روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» نیز فرار این تعداد از سربازان در ارتش را تأیید کرده و از مجازات احتمالی یک تا سه روز بازداشت به ازای هر روز غیبت پرده برداشته است.

ریشه این فروپاشی داخلی و نظامی به قبل از اتفاقات ۷ اکتبر هم بر می‌گردد. یک هفته پیش از عملیات حماس «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرده بود که دو دستگی سیاسی داخلی به نهاد نظامی رژیم سرایت کرده و ارتش با خطر تفرقه داخلی روبه‌روست.

هم چنین روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» نیز به تازگی در گزارشی افشا کرد که در جریان نبرد زمینی اخیر در غزه، پس از گیر افتادن یک گروهان در کمین حماس و مجبور شدن به عقب‌نشینی، نیمی از نیروهای این گروهان از ارتش استعفا داده و میدان نبرد را ترک کرده‌اند. همچنین ۲ تن از افسران این یگان اخراج شده اند. علنی شدن این اتفاقات در روزهای آتش بس خودش یکی از مصداق‌های نزاع داخلی و فروپاشی نظامی امنیتی در ارتش تل آویو است.

تلفاتی که علنی نمی‌شود

تا زمان شروع آتش بس، ارتش رژیم صهیونیستی در آمار رسمی اش در خصوص تلفات نظامیان صهیونیست از زمان طوفان الاقصی ۳۹۰ نفر و در جنگ زمینی غزه نیز حدود ۶۰ نفر اعلام کرده بود.

اما بسیاری آمار تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد غزه را بسیار بیشتر می‌دانند. از جمله سرلشکر «فایز الدویری»، نظامی بازنشسته ارتش اردن در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر گفته است که با توجه به گزارش‌های میدانی توسط نیروهای مقاومت، هر یک ساعت و ۲۰ دقیقه یکی از ادوات خودرویی ارتش رژیم صهیونیستی نابود و ۶ نفر کشته یا زخمی شده‌اند و این به معنای ۳۱۸۵ کشته و مجروح در جریان ۲۲ روز حمله زمینی به نوار غزه است.

هم چنین منابع مقاومت شمار نظامیان صهیونیست در جنگ غزه را بسیار بیشتر از آمار اعلامی می‌دانند که یکی از اسناد صحت این خبر دفن ۵۰ نظامی صهیونیست طی یک روز و فقط در یک گورستان صهیونیست‌ها است.

هم چنین هاآرتص در گزارشی فاش کرد که رادیو ارتش اسرائیل از معلولیت ۱۶۰۰ نیروی نظامی اسرائیلی طی جنگ ۴۵ روزه و وخیم بودن وضعیت بیش از ۲۰۰ نظامی خبر داده است. رقمی که نشان می‌دهد با رقم‌های اعلامی رسمی تل آیو در خصوص تلفات میدانی که تنها ۶۰ نفر می‌دانند، فاصله زیادی دارد.

در ۱۹ نوامبر هم گزارشی در شبکه‌های عبری پخش شد که در آن داوید اورن باروخ مدیر قبرستان نظامی «هار هرتزل» ارتش جنایتکار اسرائیل در قدس اشغالی صراحتاً اعتراف می‌کند که «هر ساعت یا یک ساعت نیم یک جنازه را تحویل می‌گیریم و طی ۴۸ ساعت ۵۰ جنازه را دفن کردیم.»

جمع بندی

تلفات و هزینه‌هایی که در این یادداشت مورد برسی قرار گرفته است، غیر از تلفات در تجهیزات زرهی و امنیتی در غزه و مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی بود. براساس گزارش‌ها در تجهیزات نظامی هم صهیونیست‌ها تلفات زیادی داده اند؛ اما آنچه هزینه واقعی و تأثیرگذار بر آینده رژیم صهیونیستی است و قبل و بعد از ۷ اکتبر را برای آنها متفاوت می‌کند، فروپاشی اجتماعی، نظامی و اقتصادی است.

منبع: مـهر