به گزارش زیرنویس ، سید علی معرک نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در خصوص ریزش سقف عمارت باغ زرشک اظهار کرد: فعالیت عمرانی و مرمت عمارت باغ زرشک چند ماهی است توسط معاونت نوسازی و بهسازی شهرداری شروع شده است. وی با بیان اینکه این معاونت نگهداشت و حفظ و نوسازی فضا را […]

به گزارش زیرنویس ، سید علی معرک نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در خصوص ریزش سقف عمارت باغ زرشک اظهار کرد: فعالیت عمرانی و مرمت عمارت باغ زرشک چند ماهی است توسط معاونت نوسازی و بهسازی شهرداری شروع شده است.

وی با بیان اینکه این معاونت نگهداشت و حفظ و نوسازی فضا را برعهده گرفت، ادامه داد: در چند مرحله ساختمان ریزش داشت، چرا که در دوره های مختلف رسیدگی نشده بود و از آن‌جائیکه شهرداری قصد داشت این مکان را به موزه تبدیل کند مرمت این عمارت را آغاز کرد.

معرک‌نژاد با بیان اینکه قسمت زیادی از تزیینات سقف برای مرمت جدا شده، افزود: چند هفته پیش متوجه وضعیت وخیم شده که با زدن داربست سعی در نگهداری سقف داشتند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: ورود افراد را ممنوع کردند تا راهکارهای که برای مرمت داشتند اجرایی کنند، اما در آخرین مرحله متاسفانه قسمتی از سقف ریزش کرد و اکنون پیگیر هستیم تا از ریزش بیشتر آن جلوگیری کنیم.

باغ زرشک اصفهان

باغ زرشک اصفهان باغی بسیار بزرگ در دوره‌ی صفویه بوده است که سردر آن از سی و سه پل به سمت چهار باغ بالا بود. در واقع ایده تاسیس و طرح چهارباغ توسط شاه عباس صفوی در سال ۱۰۱۶ هجری قمری مطرح شده است. باغ زرشک نیز یکی از چهار باغ‌های صفوی است.

 مساحت این باغ حدود هشتاد هزار متر مربع است. در این باغ دریاچه‌ای بود و آبی از هزارجریب به آن می‌ریخت. این  باغ زیبایی و شکوه زیادی داشت.

با مرور زمان این باغ قطعه قطعه شد و تغییر کاربری داد. به طوری که کارخانه صنایع پشم، ریسندگی، نساجی، ریسباف در آن ایجاد و در آن عمارتی بسیار زیبا با معماری دوره پهلوی اول ساخته شد. این عمارت ساختمان اداری کارخانه پشم اصفهان بود.

سردر کارخانه صنایع پشم هنوز در محل ورودی مترو سی و سه پل موجود است. قدمت عمارت باغ زرشک به دوره پهلوی اول می‌رسد. این عمارت تزیینات بسیار چشمگیری دارد. به طوری که تزیینات گچ‌بری و آینه‌کاری در این عمارت بسیار پرکار و باشکوه است. تزیینات گچ‌بری در این عمارت شامل نقوشی از حیوانات و میوه‌هایی مثل به و انجیر است.

منبع خبر: رکنـا