به گزارش زیرنویس ، لیندا توماس گرینفیلد ، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: امیدوار هستیم که وقفه‌ درگیری ها در غزه تمدید شود. دیپلمات ارشد دولت جو بایدن افزود که آمریکا از تمدید آتش بس غزه برای آزادی اسرا حمایت می کند گرینفیلد تصریح کرد: […]

به گزارش زیرنویس ، لیندا توماس گرینفیلد ، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: امیدوار هستیم که وقفه‌ درگیری ها در غزه تمدید شود.

دیپلمات ارشد دولت جو بایدن افزود که آمریکا از تمدید آتش بس غزه برای آزادی اسرا حمایت می کند

گرینفیلد تصریح کرد: «تا زمانی که همه گروگان‌های حماس و سایر گروه‌ها آزاد نشوند، به تلاش های خود ادامه خواهیم داد.»

سفیر آمریکا افزود: «همه اینها در دست حماس است. اسرائیلی‌ها گفته‌اند که اگر آنها به آزادی ۱۰ گروگان در روز ادامه دهند، وقفه‌ها را یک روز تمدید خواهند کرد. بنابراین واقعاً در دست آنها [حماس] است. من فکر می‌کنم ظرفیتی برای این امر وجود دارد و ما فعالانه در حال کار برای تمدید توافق هستیم.»

 دولت بایدن با فشار عمومی گسترده برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل جهت موافقت با آتش بس طولانی مدت در غزه مواجه شده است. واشنگتن تا کنون خواستار آتش بس نشده و گفته است که پایان جنگ به نفع حماس خواهد بود.

روز گذشته، همزمان با اعلام حماس مبنی بر آمادگی برای توافق جامع تبادل اسرا با اسرائیل، یک رسانه آمریکایی نیز اعلام کرد: اسرائیل آماده است توقف درگیری‌ها را تا ۹ روز تمدید کند.

 «باراک راوید» خبرنگار اسرائیلی تارنمای آمریکایی آکسیوس که به تازگی به شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا بعنوان تحلیلگر مسائل سیاسی پیوسته است، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: مقامات اسرائیلی اعلام‌ کرده اند در صورتی که حماس متعهد به آزادی ۱۰ گروگان در هر روز شود، اسراییل آماده است وقفه در درگیری ها را تا ۹ روز تمدید کند.

«غازی حمد» عضو دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با شبکه الجزیره بر آمادگی این جنبش برای دستیابی به یک توافق جامع درباره تبادل اسرا درصورت جدی بودن رژیم صهیونیستی در این خصوص تاکید کرد و گفت: با وجود شواهدی مبنی بر نقض توافق توسط رژیم اشغالگر، اما آتش بس تاکنون خوب پیش رفته است. هنوز کمک های بشردوستانه زیادی به شمال نوار غزه نرسیده است.

وی تاکید کرد: برای دستیابی به آتش بس پایدار باید تضمین‌های بیشتری وجود داشته باشد.ما به میانجی‌گران شواهدی ارائه کردیم که نشان می‌دهد رژیم اشغالگر، آتش‌بس فعلی را نقض می‌کند. اگر اشغالگران قصد جدی برای آزادی اسرا دارند، ما آمادگی کامل برای انعقاد یک معامله جامع را داریم.

 سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت فلسطین و نوار غزه نیز گفت: ما همچنان نگران احتمال سرایت بیشتر این درگیری هستیم. به ویژه، ایالات متحده نمی خواهد شاهد درگیری در لبنان باشد؛ جایی که تشدید تنش، پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه و برای رفاه مردم لبنان خواهد داشت.

سفیر دولت بایدن در سازمان ملل اضافه کرد: برقراری آرامش در امتداد مرز اسرائیل و لبنان از اهمیت بالایی برخوردار است و اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت جزء کلیدی این تلاش است. یونیفل نقشی حیاتی در امتداد خط آبی ایفا می کند و انتظار داریم که همه طرف ها امنیت حافظان صلح را تضمین کنند.

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: ما از شورا می خواهیم که حمله حوثی ها(انصار الله) در دریای سرخ و خلیج عدن را محکوم کند و این حملات باید متوقف شود.

گرینفیلد ادامه داد: توقف درگیری‌ها در غزه بارقه‌ای از امید بود که صراحتا بدون رهبری قطر، مصر و ایالات متحده امکان‌ پذیر نبود.

او همچنین ادعا کرد: ایالات متحده عمیقا از افزایش شدید خشونت‌ها از سوی شهرک‌نشینان تندرو اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری نگران است. افراطی‌هایی که به غیرنظامیان در کرانه باختری حمله می‌کنند باید پاسخگو باشند و این خشونت‌ها باید متوقف شود.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که ایالات متحده از اسرائیل خواسته است تا هر اقدامی که لازم است برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان اتخاذ کند.

وی تصریح کرد: ما از طرفین می خواهیم از سخنان تحریک آمیز و نفرت انگیز پرهیز کنند. ما به راه کار دو کشوری نیاز داریم که در آن غزه و کرانه باختری تحت یک ساختار سیاسی متحد شوند. راه کار دو کشوری تنها ضامنی است که چرخه خشونت را برای همیشه متوقف می کند.

 گروههای مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس موقت چهار روزه میان  حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است.

جنبش حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

گروههای مقاومت فلسطین هفتم اکتبر، حملات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه بوده و حمایت غرب از این رژیم به بهانه دفاع از خود، عملا چراغ سبز و مجوزی برای تل آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی داده است.

منبع : ایرنا

منبع خبر: رکنـا