به گزارش خبرنگار مهر، جلسه رسمی «بورد بین‌المللی فوتبال» که نهاد اصلی قانون‌گذاری در این رشته ورزشی است روز سه شنبه در لندن برگزار شد و در این جلسه راجع به تصمیمات مهمی برای قوانین داوری و قوانین بازی فوتبال صحبت به میان آمد که هدف اصلی آن بهبود رفتار بازیکنان و افزایش احترام به […]

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه رسمی «بورد بین‌المللی فوتبال» که نهاد اصلی قانون‌گذاری در این رشته ورزشی است روز سه شنبه در لندن برگزار شد و در این جلسه راجع به تصمیمات مهمی برای قوانین داوری و قوانین بازی فوتبال صحبت به میان آمد که هدف اصلی آن بهبود رفتار بازیکنان و افزایش احترام به داور است.

اقداماتی از جمله اخراج موقت بازیکنان و حذف ضربات آزاد غیرمستقیم در داخل محوطه جریمه از جمله مهمترین این اقدامات هستند که پس از اجرای آزمایشی در رده‌های پایه فوتبال انگلیس به رأی گذاشته خواهد شد.

قانون اخراج موقت

هدف از اجرای چنین قانونی افزایش احترام و کاهش تنش‌ها در فوتبال اعلام شده است. بورد بین‌المللی فوتبال پیش از این قانون اخراج موقت را در فوتبال پایه انگلیس آزمایش کرده است و اکنون قصد دارد این قانون را در سطوح بالاتر فوتبال هم اعمال کند. بر این اساس بازیکنان در صورتی که برخی خطاها و تخلفات تاکتیکی را مرتکب شوند به مدت ۱۰ دقیقه از زمین بازی اخراج خواهند شد. بورد بین‌المللی فوتبال نام این قانون را «Sin bin» یا «سطل گناه» گذاشته است به این معنا که بازیکنان متخلف به طور موقت از بازی کنار گذاشته می‌شوند. این قانون پیش از این در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ در فوتبال پایه انگلیس به صورت آزمایشی اجرا شده بود.

فقط کاپیتان حق صحبت با داور را دارد

بر اساس این قانون فقط کاپیتان تیم اجازه خواهد داشت تا در خصوص «صحنه‌های اصلی و مهم» به داور نزدیک شود و با او صحبت کند و هیچیک از بازیکنان اجازه نخواهد داشت با داور مسابقه صحبت کنند. این قانون پیش از این به طور آزمایشی در سطوح پایه اجرا شد و به واسطه دوربین‌هایی که بر روی لباس داوران تعبیه شده بود اجرای آن موفقیت‌آمیز توصیف شد.

تشخیص نیمه خودکار آفساید

این هیأت همچنین موافقت کرده سیستم تشخیص نیمه‌خودکار آفساید که به سرعت در تصمیم‌گیری داوران کمک می‌کند توسعه پیدا کند. این سیستم ماه آینده در رقابت‌های جام‌جهانی باشگاه‌ها به میزبانی عربستان سعودی اجرا خواهد شد. این هیأت اما از تصمیم مبنی بر افزایش قدرت داوران ویدئویی در صحنه‌های مهم مانند اخراج‌ها و گل‌ها حمایت نکرد معتقدند چنین اقدامی منجر به افزایش اتلاف وقت در بازی می‌شود. این تصمیم به صورت آزمایشی در مسابقات مختلف فیفا در یک سال اخیر از جمله جام جهانی زنان اجرا شده بود.

کرنر به جای ضربه آزاد غیرمستقیم داخل محوطه جریمه

«پییر لوییجی کولینا» در این نشست گفت: اعطای ضربه آزاد غیر مستقیم در داخل محوطه جریمه مجازاتی است که تناسبی با خطای مرتکب شده ندارد و این یک تنبیه سنگین است. بولینگام در مورد جایگزین احتمالی این قانون گفته: «اگر به جای ضربه آزاد غیرمستقیم یک کرنر به تیم مهاجم داده شود مالکیت توپ عوض می‌شود اما موقعیت گلزنی خاصی هم به تیم مهاجم داده نشده است و این منصفانه‌تر است.

تشدید محدودیت ۶ ثانیه‌ای دروازه بان

علاوه بر این، رؤسای بورد بین المللی فوتبال قصد دارند با سخت‌تر کردن محدودیت شش ثانیه‌ای برای دروازه‌بان‌ها، تأخیر در شروع مجدد و مدیریت آسیب‌دیدگی ها، میزان اتلاف وقت در بازی‌ها را محدود کنند.

جلسه اصلی و سالانه هیأت بین‌المللی فوتبال ۲ مارس ۲۰۲۴ در شهر گلاسکو برگزار خواهد شد و مقرراتی که در این جلسه تأیید شده‌اند در این تاریخ به رأی گذشته خواهد شد. هرگونه تغییر قطعی باید از صافی رأی این هیأت بگذرد و تصمیماتی که به تصویب برسند از اول ژوئیه سال جدید میلادی قابل اجراست.

منبع: مـهر