سالانه ۱۱ درصد مردم در ایران می‌میرند
سالانه ۱۱ درصد مردم در ایران می‌میرند

  اطلاعات نوشت: غلامرضا گودرزی دانشیار مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این که مقادیر غلظت آلاینده‌های هوا در کلانشهرهای کشور در حدی است که موجب ایجاد آثار جدی بر سلامت می‌شود، افزود: تغییرات غلظت در ۱۲سال منتهی به سال ۱۴۰۱بیانگر این است که اقدامات علمی و عملی مطلوبی انجام […]

تکان دهنده‌ترین آمار از آلودگی هوا: سالانه ۱۱ درصد مردم در ایران می‌میرند

 

اطلاعات نوشت: غلامرضا گودرزی دانشیار مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این که مقادیر غلظت آلاینده‌های هوا در کلانشهرهای کشور در حدی است که موجب ایجاد آثار جدی بر سلامت می‌شود، افزود: تغییرات غلظت در ۱۲سال منتهی به سال ۱۴۰۱بیانگر این است که اقدامات علمی و عملی مطلوبی انجام نشده است تا بتوانیم آلاینده‌ها را کاهش دهیم.

وی در نشست تخصصی بررسی آلایندگی‌ها در خوزستان که در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، با تاکید بر شناخت مسئولیت‌های اجتماعی، تاکید کرد: مهمترین آلاینده هوا در خاورمیانه ذرات ۲.۵میکرون است که در خوزستان و سیستان و بلوچستان بسیار بالا است.سالانه در ایران تقریبا آلودگی هوا ۱۱درصد مرگ‌ها یعنی بالاتر از ۴۳هزار مرگ را به خود اختصاص می دهد.

 وی با بیان این که به میزان افزایش غلظت ذرات ۵/۲ میکرون انتظار افزایش مرگ‌ها هم وجود دارد، افزود: خسارت اقتصادی آلودگی هوا در سال ۲۰۱۸حدود ۱۲بیلیون دلار بوده است. باید توجه شود ۷درصد مرگ‌ها مربوط به کودکان زیر ۵ سال بوده است، همچنین آلودگی هوا امید به زندگی را ۳/۱ سال کاهش می‌دهد.

گودرزی تاکید کرد: در ۵ برنامه، توسعه اقدامات در زمینه کنترل یا کاهش آلودگی هوا و رسیدن به استانداردهای بین‌المللی مدنظر بوده است اما متاسفانه هیچگاه به آن نرسیده‌ایم. کیفیت هوای کلانشهرهای کشورمان در سال‌های ۹۰تا ۱۴۰۱در شرایط نامناسبی بوده و همواره از رهنمود سازمان بهداشت جهانی و استانداردها عدول کرده است.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱نسبت به سال قبل از آن میزان افزایش غلظت ذرات معلق بسیار قابل ملاحظه بوده است. همچنین از سال‌های ۹۷تا ۱۴۰۱شاهد افزایش ذرات معلق با اندازه ۵/۲ میکرون بوده ایم اما در خوزستان مقداری ثابت مانده که این موضوع به دلیل این است که سیلابی که در سال ۹۸رخ داد موجب ایجاد رطوبت کافی در خاک و احیای بسیاری از زمین‌های بایر شد و در نتیجه تعداد روزهای گرد و غبار و غلظت ذرات معلق، کاهش پیدا کرد.

مصرف غیرمعقول بنزین در ایران

به گزارش ایسنا وی در ادامه سخنانش افزود: مقادیر غلظت آلاینده‌های هوا در کلانشهرهای کشور در حدی است که موجب ایجاد آثار جدی بر سلامت می‌شود. به نظر می‌رسد رشد شهرها و جمعیت و همچنین میزان مصرف غیرمنطقی بنزین به گونه‌ای است که باید این مساله در مراجع بالادست مطرح شود تا برنامه‌های علمی و عملی برای کاهش آلاینده‌ها و غلظت آلاینده‌ها در کلانشهرها انجام شود. زیرا این موضوع یک نیاز حیاتی و مطالبه جدی است.

گودرزی حرکت به سمت استفاده از خودورهای برقی را به عنوان تنها راهکار بیان کرد و گفت: چاره‌ای نیست مگر این که به سمت استفاده از خودروهای برقی برویم. با این وضعیت توپوگرافی تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و کوه‌هایی که این شهرها را احاطه کرده‌اند هر چند از تکنولوژی استفاده کنیم ، فایده‌ای ندارد و توپوگرافی اجازه نمی‌دهد این آلودگی رقیق شود.

گودرزی ادامه داد: اکنون ۲۵ میلیون دستگاه خودرو در سطح کشور در حال تردد است که از این تعداد حدود ۶.۵میلیون خودرو فرسوده هستند و این مساله موجب تحمیل مصرف بالای بنزین و تولید آلایندگی می‌شود.گودرزی گفت: یکی از معضلاتی که با آن مواجه هستیم استفاده از موتورسیکلت است. باید توجه شود که موتورسیکلت فرسوده می‌تواند ۷تا ۸برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد کند و در حالت معمولی ۴برابر یک خودرو آلایندگی دارد.

منبع: اطلاعات انلاین