تحقیق جدید که ارتباط بین رژیم غذایی، میکروبیوم روده و علائم پس از یائسگی را مورد بررسی قرار داد، ارتباطات جالبی را آشکار کرد که به‌طور بالقوه می‌تواند درک مدیریت علائم را تغییر دهد. این تحقیق شامل ۸۴ زن یائسه با گرگرفتگی متوسط تا شدید بود و بر تاثیر یک مداخله غذایی خاص متمرکز بود. […]

- این رژیم غذایی زنان را از گرگرفتگی نجات می‌دهد

تحقیق جدید که ارتباط بین رژیم غذایی، میکروبیوم روده و علائم پس از یائسگی را مورد بررسی قرار داد، ارتباطات جالبی را آشکار کرد که به‌طور بالقوه می‌تواند درک مدیریت علائم را تغییر دهد.

این تحقیق شامل ۸۴ زن یائسه با گرگرفتگی متوسط تا شدید بود و بر تاثیر یک مداخله غذایی خاص متمرکز بود. به شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی رژیم غذایی کم‌چرب و گیاه‌خواری با دانه‌های سویا پخته شده داده شد یا به آنان آموزش دادند که رژیم غذایی معمول خود را حفظ کنند.

این تحقیق بیش از ۱۲ هفته طول کشید که در آن تکرار و شدت گرگرفتگی با استفاده از یک برنامه تلفن همراه به‌دقت ردیابی شد.

در یک زیرمجموعه از ۱۱ زن، توالی‌یابی متاژنومیک شاتگان عمیق میکروبیوم روده در ابتدا و بعد از مداخله غذایی ۱۲ هفته‌ای انجام شد. در حالی که تنوع آلفا و بتا تفاوت معنی‌داری را نشان ندادند، خانواده‌ها، جنس‌ها و گونه‌های خاص(میکروبیوم‌های روده) تغییرات فراوانی را نشان دادند.

نتایج حاکی از کاهش ۹۵ درصدی در کل گرگرفتگی در طول مداخله غذایی بود. گرگرفتگی شدید به‌طور کامل ناپدید شد و گرگرفتگی در روز و شب به‌طور قابل توجهی کاهش یافت.

در حین بررسی نقش میکروبیوم، ارتباط بین تغییرات در باکتری‌های خاص و کاهش گرگرفتگی شدید روز و شب مشخص شد. این تغییرات در فراوانی نسبی باکتری پورفیروموناس و باکتری پرووتلا با کاهش گرگرفتگی شدید روز مرتبط بود، در حالی که باکتری کلستریدیوم آسپاراژیفورم با کاهش کل گرگرفتگی شدید و گرگرفتگی شدید شبانه همراه بود.

این تجزیه و تحلیل اکتشافی ارتباط بالقوه‌ای را بین تغییرات علائم پس از یائسگی و تغییرات در میکروبیوم روده به‌دلیل تغییر رژیم غذایی نشان می‌دهد.

نتایج تحقیقات بیشتر در این راستا می‌تواند رویکردهای سلامت زنان در مرحله پس از یائسگی را متحول کند.

لازم به‌ذکر است در علم ژنتیک، توالی‌یابی شاتگان روشی است که برای توالی‌یابی رشته‌های بلند دی‌ان‌ای به‌کار می‌رود.

یافته‌های این تحقیق در مجله Complementary Therapies in Medicine منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

مبتلایان به این بیماری در ایران همچنان ناشناخته مانده‌اند

۴۷۲۳۶

منبع: خبـرآنلاین