به گزارش زیرنویس،بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد (UN) این توافق اواخر روز گذشته (پنج‌شنبه) در اولین روز از برگزاری اجلاس کاپ ۲۸ در دبی (امارات) حاصل شد. سال گذشته (۲۰۲۲) در نشست کاپ ۲۷ بر سر تاسیس صندوق «ضرر و زیان» توافق شد و اکنون ضوابط و قوانین مرتبط با نحوه عملکرد آن […]

به گزارش زیرنویس،بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد (UN) این توافق اواخر روز گذشته (پنج‌شنبه) در اولین روز از برگزاری اجلاس کاپ ۲۸ در دبی (امارات) حاصل شد.

سال گذشته (۲۰۲۲) در نشست کاپ ۲۷ بر سر تاسیس صندوق «ضرر و زیان» توافق شد و اکنون ضوابط و قوانین مرتبط با نحوه عملکرد آن نهایی می‌شود.

این صندوق برای چهار سال اول پس از راه‌اندازی، تحت نظارت بانک جهانی اداره می‌شود. کشورهای توسعه یافته و سایرین به طور داوطلبانه متعهد به پرداخت پول به آن خواهند شد.

امارات، آلمان، ژاپن و سایر کشورها تاکنون در مجموع متعهد به پرداخت ۴۲۰ میلیون دلار به این صندوق شده‌اند.

به گزارش شبکه تلویزیون ملی ژاپن، سلطان احمد الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات که ریاست کاپ ۲۸ را برعهده دارد در کنفرانس خبری گفت: این یک توافق تاریخی است.

او خاطر نشان کرد: دستیابی به چنین نقطه عطف مهمی در روز اول این کنفرانس بی‌سابقه است.

نشست سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ ۲۸) از روز گذشته در دبی آغاز به کار کرد. از جمله اهداف این نشست دو هفته‌ای که در حدود ۷۰ هزار نفر در آن شرکت‌ دارند، ارزیابی توافقات پیشین برای کنترل افزایش دمای زمین اعلام شده است.

دولت‌ها در حال آماده شدن برای مذاکراتی ماراتن‌گونه در مورد موافقت برای حذف تدریجی استفاده از زغال سنگ، نفت و گاز منتشر کننده دی‌اکسید کربن در جهان هستند. موادی که منابع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان به شمار می‌رود اما مسیر پیش‌رو چندان هم ساده به نظر نمی‌رسد و کشورهای جهان قرار است در این اجلاس در خصوص این موضوع با یکدیگر مذاکره کنند. 

 

منبع خبر: رکنـا