بانک شهر قهرمان لیگ کشتی آزاد شد
بانک شهر قهرمان لیگ کشتی آزاد شد

مرحله نهایی بیست و سومین دوره لیگ برتر کشتی آزاد باشگاه‌های کشور امروز (جمعه) در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد. در فینال حساس و نزدیک لیگ برتر کشتی آزاد باشگاه‌های کشور دیدار تیم‌های بانک شهر و انبوه سازان هوتن با تساوی ۵ بر ۵ به پایان رسید، اما در امتیاز فنی بانک شهر […]

- بانک شهر قهرمان لیگ کشتی آزاد شد

مرحله نهایی بیست و سومین دوره لیگ برتر کشتی آزاد باشگاه‌های کشور امروز (جمعه) در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد.

در فینال حساس و نزدیک لیگ برتر کشتی آزاد باشگاه‌های کشور دیدار تیم‌های بانک شهر و انبوه سازان هوتن با تساوی ۵ بر ۵ به پایان رسید، اما در امتیاز فنی بانک شهر توانست امتیازات بیشتر به دست آورد و قهرمان شود.

هر ۵ آزادکار روسی حاضر در ترکیب دو تیم موفق شدند حریفان ایرانی خودشان را شکست دهند. زائور اوگویف دارنده مدال‌های طلای المپیک و ۲ طلای جهان در وزن ۵۷ کیلوگرم، شامیل ممدوف دارنده مدال برنز جهان در وزن ۶۵ کیلوگرم و اینالبک شریئف، ۳ کشتی گیر شاخص روسیه در ترکیب تیم هوتن بودند.

همچنین تیم بانک شهر نیز عباس گاجی ماگمدوف دارنده مدال طلای جهان و اروپا و رسول قاضی ماگمدوف دارنده ۲ مدال طلای جهان هر دو از روسیه را به خدمت گرفته بود. همچنین در دیدار رده بندی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با نتیجه ۷ بر ۳ پاس تهران را شکست داد و در جایگاه سوم قرار گرفت.

عیسی حاجی‌اف مربی روسی تیم هوتن در زمان حضور ۳ نماینده روسی به عنوان مربی کنار تشک حضور پیدا می‌کرد. مبارزه علیرضا سرلک دارنده مدال نقره ۲۰۲۱ جهان در اسلو با زائور اوگوئف دارنده طلای المپیک و ۲ طلای جهان به عنوان دو سبک وزن عنوان دار از حساسیت زیادی برخوردار بود. سرلک امسال در جهانی بلگراد نبود، اما اوگویف پنجم شده بود که آزادکار نامدار روسی وقتی با حساب ۷ بر صفر حریفش را شکست داد رو به هوادارانی که بانک شهر را تشویق می‌کردند علامت سکوت را به آن‌ها نشان داد.

در دومین مبارزه حساس نیز یدالله محبی با تجربه حفی مقابل امیررضا معصومی دارنده ۲ طلای جوانان جهان، یک طلای نوجوانان و امید‌های جهان نداشت و دومین شکست بانک شهر و دومین پیروزی انبوه سازان هوتن در این مبارزه رقم خورد.

اما در وزن ۶۱ کیلوگرم عباس گادژی ماگمادف دارنده طلا و نقره جهان در مبارزه حساس و با اجرای فنون نابی همچون لنگ و تندر توانست محمد بخشی جوان را شکست دهد و نخستین پیروزی بانک شهر را رقم بزند. مبارزه وزن ۹۷ کیلوگرم همانطور که پیش بینی می‌شد کم افت و خیز بود، اما در نهایت این احمد بذری بود که توانست از خستگی علی شعبانی با تجربه نهایت استفاده را ببرد و حریفش را مغلوب سازد و دومین پیروزی بانک شهر را کسب کرد و همه چیز را به تساوی کشاند.

مبارزه وزن ۶۵ کیلوگرم نیز با حضور شامیل ممدوف دارنده برنز جهان برابر مرتضی قیاسی آزادکار المپیکی کشورمان برگزار شد. ممدوف در مبارزه رده‌بندی وزن ۶۵ کیلوگرم جهانی بلگراد، رحمان عموزاده را شکست داده بود. هر دو کشتی گیر مبارزه بسته و دفاعی را در دستور کار قرار داده بودند و در حالی که ممدوف نشانی از آن آزادکار آماده جهانی نداشت، اما بعد از گذشت لحظاتی از وقت دوم زهر خود را ریخت و با اجرای پیچ کمر، شانه‌های حریفش را به تشک دوخت و سومین پیروزی هوتن را بدست آورد.

در مبارزه ششم و در وزن ۹۲ کیلوگرم امیرعلی آذرپیرا که در جهانی بلگراد با شکست برابر زاهید والنسیا حذف زودهنگامی از مسابقات داشت برابر امیرحسین فیروزپور که انگیزه زیادی نیز برای اثبات خود داشت به برتری رسید و با سومین پیروزی بانک شهر دوباره همه چیز را در این فینال حساس به تساوی کشاند.

مبارزه حساس دیگر در وزن ۷۰ کیلوگرم برگزار شد. جایی که امیرمحمد یزدانی دارنده ۲ نقره جهان مقابل اینالبک شریئف دارنده طلای امید‌های جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفت و در همان ابتدا یزدانی به پا‌های حریفش یورش برد، اما با بدل حریف روس و فن سر و ته یکی در همان ابتدا شوک بزرگی به یزدانی وارد شد و تایم نخست ۶ بر ۲ به سود حریف روسی به پایان رسید. وقت دوم هر ۲ آزادکار کشتی دیدنی و جذابی را به نمایش گذاشتند و در حالی که مسابقه ۱۲ بر ۶ به سود شریئف در حال اتمام بود یزدانی امتیازات خودش را به ۱۰ رساند و در نهایت این مبارزه را واگذار کرد و چهارمین پیروزی انبوه سازان به ثبت رسید.

مبین عظیمی و محمدجواد ابراهیمی برگزار کننده هشتمین مبارزه فینال بودند که در پایان عظیمی دارنده طلای جوانان جهان که شانس حضور در جهانی بلگراد را هم داشت توانست حریف با تجربه خود را شکست دهد و تیم هوتن را یک گام به قهرمانی نزدیک کرد. در مبارزه نهم که در وزن ۷۴ کیلوگرم برگزار شد ماگومد رسول ماگمادوف دارنده ۲ طلای جهان مقابل یونس امامی دارنده برنز جهان قرار گرفت.

امامی می‌توانست برنده این مبارزه باشد و ماگومد ناآماده‌ای را پیش روی خود داشت. با وجود آنکه در لحظات پایانی با خاک کردن حریف امتیازات به تساوی (۴ بر ۴) کشیده شد چلنج مربیان هوتن هم کارساز نشد و این ماگومد بود که با تجربه خود چهارمین پیروزی بانک شهر را رقم زد تا همه چیز به کشتی پایانی بین محمد نخودی دارنده مدال نقره و برنز جهان و علی سوادکوهی کشیده شود.

در مبارزه حساس وزن ۷۹ کیلوگرم یکبار دیگر نخودی و سوادکوهی مقابل هم قرار گرفتند. سال گذشته سوادکوهی که تجربه شکست بسیاری از بزرگان جهان از جمله بارور و سیداکوف را دارد در خلال لیگ نخودی را شکست داده بود. در چرخه انتخابی تیم ملی نیز با وجود برتری سوادکوهی در فینال جام تختی در ارومیه برابر نخودی این ۲ به مجارستان اعزام شدند و سوادکوهی با شکست برابر کنچادزه گرجستانی از پیکار‌های جهانی جا ماند. سوادکوهی آزادکار بانک شهر برای قهرمانی تیمش حتما باید نخودی را ضربه فنی می‌کرد و در نهایت با برتری مقابل نخودی تعداد بردهای هر دو تیم به تساوی کشیده شد.

در نهایت با وجود تساوی ۵-۵ دو تیم، تیم بانک شهر با امتیاز فنی ۲۰ بر ۱۸ توانست با سرمربیگری رضا یزدانی به مقام قهرمانی برسد. یزدانی سال گذشته هم به همراه صنایع مازندران قهرمان لیگ برتر کشتی آزاد شده بود.

نتایج انفرادی دیدار نهایی لیگ کشتی آزاد به این شرح است:

بانک شهر ۵- انبوه سازان هوتن ۵، ۵۷ کیلوگرم: علیرضا سرلک صفر – زائور اوگویف ۷،

۶۱ کیلوگرم: عباس گادژی ماگمادوف ۱۰ – محمد بخشی صفر

۶۵ کیلوگرم: مرتضی قیاسی ۱ – شامیل ممدوف (برنده با ضربه فنی)

۷۰ کیلوگرم: امیرمحمد یزدانی ۱۰ – اینالبک شریئف ۱۲،

۷۴ کیلوگرم: ماگومد رسول ماگمادوف ۵- یونس امامی ۴،

۷۹ کیلوگرم: علی سوادکوهی ۶- محمد نخودی صفر

۸۶ کیلوگرم: محمدجواد ابراهیمی ۲ – مبین عظیمی ۷،

۹۲ کیلوگرم: امیرعلی آذرپیرا ۳- امیرحسین فیروزپور صفر

۹۷ کیلوگرم: احمد بذری ۱۱ – علی شعبانی صفر

۱۲۵ کیلوگرم: یدالله محبی یک – امیررضا معصومی ۴

باشگاه خبرنگاران