لایحه تشکیل وزارتخانه بازرگانی هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود
لایحه تشکیل وزارتخانه بازرگانی هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود

مدتی است که یکی از ایده‌های دولت برای رفع مشکلات تجارت و بازرگانی، تفکیک این وزارتخانه و ایجاد وزارتخانه جدید برای بازرگانی است. هرچند بسیاری از کارشناسان با تشکیل وزارتخانه بازرگانی مخالف هستند و عنوان می‌کنند که این وزارتخانه دردی از تجار و… دوا نخواهد کرد و مسائل بنیادی‌تر باید حل شود

لایحه تشکیل وزارتخانه بازرگانی هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود/ وزارتخانه‌ای برای کنترل قیمت و مهار تورم؟

اقتصاد آنلاین – زهرا محمودی: مدتی است که یکی از ایده‌های دولت برای رفع مشکلات تجارت و بازرگانی، تفکیک این وزارتخانه و ایجاد وزارتخانه جدید برای بازرگانی است. هرچند بسیاری از کارشناسان با تشکیل وزارتخانه بازرگانی مخالف هستند و عنوان می‌کنند که این وزارتخانه دردی از تجار و… دوا نخواهد کرد و مسائل بنیادی‌تر باید حل شود، اما دولتمردان همچنان بر ایجاد وزارتخانه بازرگانی مصر هستند. محمد حسینی، معاون امور مجلس رییس جمهوری، به اقتصاد آنلاین از جزییات جدیدی در خصوص این وزارتخانه خبر داد.

او به اقتصاد آنلاین گفت: بحث منفک و مستقل شدن مجموعه بازرگانی از وزارت صنت و جهاد کشاورزی، مدت‌ها در دولت و مجلس مطرح بوده و بعد از بررسی‌ها و تبادل نظر با نمایندگان محترم مجلس قرار شد طرح نمایندگان در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی و نیز لایحه دولت در مورد سازمان بازرگانی کنار گذارده شود و دولت لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی را تقدیم مجلس کند که چند هفته قبل این اقدام صورت گرفت.

حسینی ادامه داد: بعد از تصویب دوفوریت در صحن مجلس، این لایحه با اصلاحاتی در کمیسیون اجتماعی تصویب شد و در حال حاضر اولین دستور صحن علنی است که امروز (سه شنبه ۳۰خرداد) فرصت طرح آن نشد و امیدواریم هفته آینده در صحن رسیدگی و به نتیجه برسد، دولت مصمم و خواهان تصویب تشکیل وزارت بازرگانی است تا کاستی‌های تنظیم بازار و کنترل قیمتها بر‌طرف شود.

به گفته معاون امور مجلس ریاست جمهوری، تنظیم بازار، کنترل قیمت و تقویت صادرات کالا و محصولات ایرانی، از جمله مواردی است که بر عهده این وزارتخانه خواهد بود و وزارت بازرگانی می‌تواند در تحقق این امور نقش مهمی داشته باشد. همچنین این وزارتخانه می‌تواند در کنترل قیمت ها و مهار تورم که شعار سال هست نقش آفرینی کند.

سید محمد حسینی در پایان تاکید کرد: آقای رییسی علی القاعده گزینه هایی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت بازرگانی مدنظر دارند ولی هنوز مسئله جدی نشده چون مراحل تصویب نهایی نشده است، معمولا قبل از معرفی وزیر به مجلس مشورت‌هایی با صاحب نظران صورت می‌گیرد و گزینه های پیشنهادی گروههای مختلف از جمله نمایندگان محترم مجلس مورد بررسی قرار می گیرد همان گونه که آقایان علی آبادی و نیکبخت در شمار گزینه های پیشنهادی افراد گوناگون و تعدادی از نمایندگان بودند.

منبع :اقتصاد آنلاین

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاين