این بازیگر جدید معادلات دریای سرخ را به هم می‌ریزد
این بازیگر جدید معادلات دریای سرخ را به هم می‌ریزد

محمدمهدی سالاری، رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور در یادداشتی نوشت: از این پس باید شاهد ظهور بازیگر جدیدی در دریای سرخ باشیم که تاثیر عمیقی بر کریدورهای دریایی خواهد گذاشت! جهان نباید از کنار بیانیه گروه ۷ در رابطه با اقدامات دریایی ارتش یمن و پاسخ محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن به […]

- این بازیگر جدید معادلات دریای سرخ را به هم می‌ریزد

محمدمهدی سالاری، رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور در یادداشتی نوشت: از این پس باید شاهد ظهور بازیگر جدیدی در دریای سرخ باشیم که تاثیر عمیقی بر کریدورهای دریایی خواهد گذاشت!

جهان نباید از کنار بیانیه گروه ۷ در رابطه با اقدامات دریایی ارتش یمن و پاسخ محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن به این بیانیه به سادگی عبور کند.

گروه هفت از ارتش یمن خواسته بود که به تهدید گذرگاه‌های بین‌المللی و کشتی‌های تجاری پایان دهند.

از سوی دیگر محمد عبدالسلام گفت که: “مطابق اختیارات حاکمیتی خود در آب‌های سرزمینی یمن عمل خواهیم کرد و بیانیه گروه ۷ برای ما اهمیتی ندارد.یمن مطابق با اقتضائات و اختیارات حاکمیتی خود به امنیت دریایی و ایمنی معابر تجاری متعهد و علاقه‌مند است و عملیات‌های ما محدود به کشتی‌های اسرائیلی است. و در حقیقت، اقدامات این رژیم جنایتکار است که امنیت و صلح منطقه‌ای و بین المللی را تهدید می‌کند و در نتیجه، مقابله با آن و اقدامات تهاجمی آن برای امنیت و آرامش منطقه و جهان مهم است.”

باید منتظر ماند و دید که این بازیگر جدید آیا غافلگیری های جدیدی برای دنیا خواهد داشت و چه استفاده ای از برگ برنده ژئوپولیتیکی خود در تنگه باب المندب و خلیج عدن خواهد کرد.

در شرایطی که مسیر شرقی غربی عالم در شمال تحت تاثیر  جنگ روسیه و اوکراین از یک طرف و ظهور رفتارهای اخیر از یمن در خاورمیانه در دریای سرخ از سوی دیگر دچار اختلال شده است،  دنیا دو راه بیشتر در پیش رو ندارد! یا به کریدور شمالی-جنوبی ایرانی تن دهد یا مسیر خود را برای دور زدن آفریقا کج کند!

با توجه به عملیات طوفان الاقصی و تبعاتش از جمله حضور فعال یمن، پروژه ۲I+2U (هند-رژیم صهیونیستی- امارات- ایالات متحده آمریکا) که طرحی مقابل یک کمربند یک جاده چین است قطعا به شکست انجامیده است.

به همین دلیل با عطف به جنگ روسیه و اکراین در شمال تنها مسیر امن و ایمن برای جابجایی کالا محورهای شرق به غرب و یا شمال به جنوب از ایران است.البته راه پر چالش دیگری هم در این میان وجود خواهد داشت و آن هم کریدور زنگزور میان آذربایجان و ترکیه است که در اینصورت قطعا ایران نظاره گر دست بسته نخواهد بود.

بازگشت اسرائیل به جنگ در غزه قطعا شدت عمل یمنی ها در خلیج عدن و تنگه باب المندب و دریای سرخ را بیشتر خواهد کرد و این یعنی تحمیل هزینه های بسیار بیشتر بر محور غربی-عبری-عربی.و همه این گزینه ها دست برتر و موقعیت راهبردی ایران را تقویت خواهد نمود و نشان می دهد که باز هم راه حل همه مشکلات در تهران است.‌

منبع: اطلاعات انلاین