آیا موکت باید روشن تر یا تیره تر از دیوار باشد؟ موکت می تواند به طرز شگفت انگیزی ظاهر و احساس یک اتاق را تغییر دهد و بافتی دنج، لمسی و پوششی از رنگ را به فضا اضافه کند. ایده‌های موکت انتخابی شما باید ماندگاری طولانی داشته باشند و عملاً با نیازهای یک اتاق مطابقت […]

 

آیا موکت باید روشن تر یا تیره تر از دیوار باشد؟

موکت می تواند به طرز شگفت انگیزی ظاهر و احساس یک اتاق را تغییر دهد و بافتی دنج، لمسی و پوششی از رنگ را به فضا اضافه کند. ایده‌های موکت انتخابی شما باید ماندگاری طولانی داشته باشند و عملاً با نیازهای یک اتاق مطابقت داشته باشند، اما همچنین باید کاملاً مکمل سایر عناصر طراحی و پالت‌های رنگی مورد استفاده در یک فضا باشند.

پس جای تعجب نیست که اجماع کلی کارشناسان طراحی این است که در مورد اینکه آیا موکت باید روشن‌تر یا تیره‌تر از دیوار باشد، هیچ پاسخی برای همه وجود ندارد.

اگرچه هیچ قاعده کلی وجود ندارد، اما دلپذیرترین طرح ها به نوعی تضاد بین موکت و دیوار دارند. بنابراین، یک موکت روشن تر با دیوارهای تیره به جلوه خوبی دارد و یک موکت تیره تر گزینه خوبی با دیوارهای روشن تر است. با این حال، باید به طرح دکور اتاق به عنوان یک کل فکر کنید – و اثرات ایجاد شده توسط انتخاب رنگ شما برای کف و دیوارها. همچنین شایان ذکر است که کارشناسان طراحی اغلب از کف به عنوان نقطه شروع رنگ اتاق استفاده می کنند.

موکت باید روشن تر یا تیره

 

انتخاب بیشتر موکت باعث شده است که افراد در مورد گنجاندن رنگ، بافت و نقش بیشتر روی کف‌ها شجاع ‌تر شوند. ما ابتدا مانترا فکر کردن به کف و برنامه ریزی داخلی خود را حول آن انجام می دهیم.

برای اطمینان از اینکه تصمیم درستی برای موکت خانه خود می گیرید، در ادامه مطلب بخوانید، آیا موکت باید روشن تر یا تیره تر از دیوار باشد؟

اگر اتاق شما کم نور یا کوچک است اما عاشق رنگ های عمیق دیوار هستید، انتخاب یک موکت سبک تر می تواند بهترین انتخاب باشد. در اینجا دلیل آن است:

برای ایجاد تعادل رنگی هماهنگ در یک اتاق، یک موکت با رنگ روشن‌تر اغلب در فضاهایی با دیوارهایی که با سایه‌های تیره‌تر رنگ آمیزی شده‌اند بهترین کارایی را دارد زیرا نور روز را به اطراف می‌تاباند.

کف‌پوش‌هایی با رنگ‌های ملایم و کم‌رنگ می‌توانند هر ناحیه‌ای را روشن‌تر کنند، توهم فضا را ایجاد کنند، ظاهری سبک و مطبوع ببخشند.

یک موکت با رنگ روشن‌تر، مانند بژ یا خاکستری روشن، می‌تواند حس مطبوعی را در اتاق ایجاد کند. این می تواند اتاق را بزرگتر و جادارتر کند، که می تواند به ویژه در اتاق های کوچکتر مفید باشد.

من استفاده از موکت با رنگ روشن‌تر را در مناطقی با ارتفاع زیاد توصیه نمی‌کنیم، اما اگر این کار را می‌کنید، موکتی را انتخاب کنید که بافتی داشته باشد تا هرگونه کثیفی یا لکه‌ای را که از استفاده روزانه به وجود می‌آید پنهان کنید.

فرقی نمی‌کند موکتی را انتخاب کنید که روشن‌تر یا تیره‌تر از دیوارتان باشد، استفاده از موکت برای ایجاد تضاد رنگی چشم‌گیر در یک فضا، می‌تواند طراحی واقعاً منحصربه‌فرد و برجسته‌ای ایجاد کند.

از چرخه رنگ برای یافتن یک جفت رنگ هماهنگ استفاده کنید – به یاد داشته باشید، دو نگ مخالف همیشه جذاب می شوند!

برای مثال موکت پشمی و زرد روشن از کفپوش الیافی، کنتراست تاثیرگذاری را با تابلوهای رنگ آمیزی آبی عمیقی ایجاد می کند، با استفاده از رنگ، این فضای انتقالی و شلوغ را با شخصیتی زیبا و جذاب می برد.

در اتاقی با دیوارهای رنگ‌آمیزی، موکت تیره می‌تواند فضا را دنج‌تر و صمیمی‌تر کند و درست مانند دیوارهای تیره و موکت روشن، حس تعادل را ایجاد کند.

موکت های تیره‌تر، مانند سبز دریایی یا جنگلی، می‌توانند حس عمق و آرامش را در اتاق ایجاد کنند، به خصوص وقتی که با دیوارهایی با رنگ مشابه جفت شوند.

این می تواند اتاق را صمیمی تر و راحت تر کند، که می تواند برای اتاق های بزرگتر یا مناطقی که می خواهید فضایی گرم و دلپذیر ایجاد کنید ایده آل باشد. با انتخاب یک موکت تیره در پرزهای ضخیم، ظاهری مجلل ایجاد کنید تا کمی راحتی در زیر پا ایجاد کنید.

اگر اتاقی رفت امد زیادی دارد – شاید یک ورودی – همیشه از موکت تیره‌تری برای پنهان کردن لکه ها استفاده می شود . اگر فضا باریک باشد، مثلاً در ورودی، دیوارهای سبک‌تر به بزرگ‌تر و روشن‌تر شدن فضا کمک می‌کنند.

موکت تیره‌

 

 

همچنین شایان ذکر است که موکت طرح‌دار ، برای پوشاندن زباله‌هایی که موکت ‌های ساده تیره و روشن نمی‌توانند آن‌ها را پنهان کنند، عالی است، بنابراین همیشه این مورد را برای اتاق‌های شلوغی که نمی‌خواهید همیشه جاروبرقی بکشید در نظر بگیرید.

اگر به فکر ایده‌های اتاق سفید هستید، اما می‌خواهید عنصری از رنگ را به اتاق تزریق کنید، موکت طرح‌دار راهی عالی برای این کار است و مهم نیست که چه سبک یا طرحی را برای موکت خود انتخاب کنید ، تطبیق موکت شما با رنگ دیوار شما می تواند گزینه ای عالی برای طراحی مینیمالیستی و ظاهر حداکثری باشد.

چه موکت بژ یا قهوه‌ای را برای تکمیل ایده‌های اتاق خنثی خود انتخاب کنید یا با سایه‌های صورتی روشن یا آبی پررنگ، بهترین استفاده را از این ببرید و رنگ موکت خود را با رنگ دیوارتان هماهنگ کنید، می‌توانید یک رنگ را ایجاد کنید. فضای یکپارچه و شیک

رنگ‌های خنثی مانند بژ، خاکستری و طوسی می‌توانند به بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان دادن اتاق کمک کنند. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید اتاقی دنج‌تر به نظر برسد، از رنگ‌های گرم‌تر مانند قهوه‌ای، قرمز یا شرابی استفاده کنید. هنگام تلاش برای بزرگ‌تر کردن اتاق، انتخاب یک موکت روشن‌تر قطعاً ساده‌تر و محبوب‌تر است، اما از رنگ‌های تیره نیز می‌توان استفاده کرد. در فضاهای کوچک‌تر، طراحان داخلی اغلب از پالت‌های رنگی تاثیرگذارتر و طرح‌های حداکثری استفاده می‌کنند تا توجه شما را از اندازه اتاق منحرف کنند، بنابراین دیوارهای تیره و یک موکت تیره در واقع می‌توانند گزینه‌ای برنده برای اتاق کوچک‌تر در فضای شما باشند.

چگونه موکت مناسب را انتخاب کنم؟

وقتی نوبت به انتخاب موکت مناسب برای خانه می رسد، مهم است که اندازه اتاق، میزان نور طبیعی، رنگ دیوارها و نوع متریال را در نظر بگیرید. ترکیبی از رنگ های روشن و تیره، مواد طبیعی و مصنوعی و رنگ های خنثی ظاهری متعادل و شیک ایجاد می کند.

پوشش کف یک عنصر کلیدی طراحی داخلی هم از نظر زیبایی و هم از نظر عملی است. موکت پشمی یک انتخاب طبیعی برای همه اتاق ها است، به ویژه برای اتاق خواب، زیرا ضد حساسیت و نرم است. موکت‌های پشمی طرح‌دار در اتاق‌های نشیمن ظاهری زیبا دارند، در حالی که برای مکان‌های پرتردد مانند راهروها و پله‌ها، به خوبی کار می‌کنند.

 

منبع خبر: رکنـا