مراقب این باج افزار وحشتناک باشید
مراقب این باج افزار وحشتناک باشید

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت:بیش از ۳۰ سال است که بدافزارها در دنیا ظاهر شده‌اند و نام یکی از آن‌ها که باج افزار نام دارد طی ده سال گذشته به‌طور مداوم در رسانه‌های مردمی شنیده می‌شود. باج افزار نوعی بدافزار یا نرم افزارمخرب است که سازنده آن با هدفی بدخواهانه به قصد محدود کردن […]

- مراقب این باج افزار وحشتناک باشید

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت:بیش از ۳۰ سال است که بدافزارها در دنیا ظاهر شده‌اند و نام یکی از آن‌ها که باج افزار نام دارد طی ده سال گذشته به‌طور مداوم در رسانه‌های مردمی شنیده می‌شود. باج افزار نوعی بدافزار یا نرم افزارمخرب است که سازنده آن با هدفی بدخواهانه به قصد محدود کردن دسترسی کاربر به سامانه و برداشتن این محدودیت به‌شرط دریافت باج آن را طراحی می‌کند. گاهی هم فایل‌هایی را رمزگذاری می‌کند و تا وقتی مبلغ مورد نظرش را دریافت نکند آن را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد.

«لاک‌بیت» (LockBit)یکی از این باج‌افزارها است که از سال ۲۰۱۹ توجه زیادی را به خود جلب کرده است و روزبه‌روز بیشتر شناخته می‌شود و قربانی‌های زیادی داشته است که بسیاری از آن‌ها افراد عالی‌رتبه بوده‌اند. واژه لاک‌بیت هم به خود بدافزار اشاره دارد و هم به گروهی که آن را ساخته است.

این بدافزار به‌عمد طوری طراحی شده‌است که به‌طور مخفیانه در سازمان‌ها و مؤسسات نفوذ می‌کند و گسترده می‌شود تا داده‌های باارزش را بیابد و برباید.

اما ازآنجاکه یک باج‌افزار است، بیشتر از این‌که سرقت کند پس از کپی کردن داده‌ها، آن‌ها را رمزگذاری می‌کند به‌طوری که دسترسی کاربرهایی که حق مسلم و قانونی در استفاده از آن‌ها دارند مسدود می‌شود. سپس اطلاعات ربوده شده به باجی تبدیل می‌شوند که تا پرداخت نشود کاربرها از پس گرفتن آن‌ها محروم می‌مانند.

مهاجم همچنین برای تحریک بیشتر کاربر او را تهدید می‌کند که اگر باج پرداخت نشود، داده‌های ربوده شده منتشر خواهند شد و باز هم برای ترساندن بیشترِ کاربر در دارک وب یک تایمر با شمارش معکوس روی بلاگ لاک‌بیت می‌گذارد.

درباره گروه سازنده و گرداننده لاک‌بیت اطلاعات کمی در دست است. طبق اعلام خودشان این گروه در هلند فعالیت می‌کند، گرایش سیاسی به خصوصی ندارد، فقط خواستار پول است و برخلاف مهاجم‌های سایبری دیگر در تعداد اعضای خود محدودیتی قائل نیست.

هر مجرم سایبری حرفه‌ای می‌تواند به آن‌ها بپیوندد و ملیت، سن، مذهب و زبان اهمیتی ندارد. «هر انسانی در سیاره زمین در هر زمانی از سال» می‌تواند با آن‌ها همکاری کار کند. بااین‌حال، لاک‌بیت مقرراتی نیز دارد.

برای مثال، زیرساخت‌های حیاتی و مؤسساتی مثل بیمارستان‌ها که صدمه به فایل‌هایشان منجر به مرگ می‌شود و کشورهای عضو شوروی سابق از حمله لاک‌بیت مصون هستند؛ چون بیشتر اعضای این گروه متولد اتحاد جماهیر شوروی هستند.

منبع: اطلاعات انلاین