عملیات غافلگیرکننده مقاومت در غزه در راه است
عملیات غافلگیرکننده مقاومت در غزه در راه است

محمد علی مهتدی: از صبح جمعه با پایان آخرین آتش بس موقت، ارتش صهیونیستی حملات ددمنشانه خود به نوار غزه را ازسرگرفت. با آنکه رژیم ادعا می کند که در دو روز اخیر به ۴۰۰ هدف نظامی حمله کرده اما واقعیت این است که در غزه هیچ هدف نظامی روی زمین وجود ندارد و این […]

- عملیات غافلگیرکننده مقاومت در غزه در راه است

محمد علی مهتدی: از صبح جمعه با پایان آخرین آتش بس موقت، ارتش صهیونیستی حملات ددمنشانه خود به نوار غزه را ازسرگرفت. با آنکه رژیم ادعا می کند که در دو روز اخیر به ۴۰۰ هدف نظامی حمله کرده اما واقعیت این است که در غزه هیچ هدف نظامی روی زمین وجود ندارد و این حملات صرفا علیه ساختمان های مسکونی و اطراف بیمارستان ها انجام گرفته و تا لحظه نگارش این سطور، بیش از ۲۰۰ نفر از افراد عادی و اکثرا زنان و کودکان به شهادت رسیده، صدها نفر مجروح شده اند و تعداد بیشماری زیر آوار مدفون هستند.

در این دور جدید از عملیات نظامی، تحولات جدیدی به چشم می خورد. یک تحول مهم ورود گسترده و نیرومند گروهان های قدس ( سرایا القدس)، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی ، به صحنه کارزار است. رژیم اشغالگر که در اردیبهشت گذشته ۱۱ نفر از فرماندهان گروهان های قدس را ترور کرده بود، تصور نمی کرد این گروهان ها امکان سازماندهی مجدد را یافته باشند.

اما عملیات اخیر جهاد اسلامی بویژه حملات موشکی به تل آویو و قدس غربی و نیز رزم نزدیک علیه واحد های رخنه کننده در شمال غزه، نشان می دهد که این گروهان ها سازماندهی خود را کامل کرده و در کنار گردان های قسام ( کتائب القسام)، شاخه نظامی حماس، با رشادت تمام وارد نبرد شده اند.

تحول دیگر این است که ارتش اشغالگر در عملیات قبل از آتش بس موقت، با ویران کردن بخش شمالی نوار، می خواست این بخش را به شکل یک منطقه حائل بین خود و نوار غزه درآورد، اما حماس ، نه فقط با بازگرداندن ساکنان این منطقه از جنوب به شمال و آزاد کردن اُسرا در شمال غزه، نشان داد که زیر بار این طرح نمی رود، بلکه در عملیات اخیر ، با شلیک باران خمپاره و موشک به شهرک های شرق و شمال نوار غزه در عمق ۴۰ کیلومتر، نشان داد که به نوبه خود، یک منطقه حائل بین نوار غزه و شهرک های صهیونیستی ایجاد می کند واجازه بازگشت صهیونیست ها به این مناطق را نمی دهد.

و آخرین تحول این است که ارتش اشغالگر در این دور جدید از عملیات، تمرکز حملات را در شرق شهر خانیونس، در جنوب نوار غزه ، قرار داده و این می رساند که آنها قصد دارند ارتباط شمال و جنوب نوار را قطع کنند و یا اینکه تصور می کنند اُسرای نظامی در منطقه خانیونس نگهداری می شوند و در پی یافتن آنها هستند.

و اما از همه این جزئیات گذشته ، سؤال مهم این است که رژیم صهیونیستی که پس از شکست های پی در پی در ۵۰ روز جنگ نتوانسته به هیچ دستاوردی برسد که با تکیه بر آن به یک آتش بس دائمی تن دهد، اکنون با چه هدفی و به امید چه پیشرفتی حملات جدید را آغاز کرده است؟

البته نتانیاهو می داند که پذیرش آتش بس در شرایط کنونی به معنی اعتراف به شکست است که پس از آن باید محاکمه شود و به زندان هم برود.

بنا بر این چاره جز ادامه جنگ را ندارد. حماس نیز حاضر به آزاد کردن اُسرای نظامی رژیم نیست و این کار را موکول به مذاکرات نهائی برای آتش بس کامل و برداشتن محاصره از نوار غزه کرده است که پذیرفتن این امر برای رژیم بسیار سخت است.

البته آمریکا نیز در تصمیم برای ادامه جنگ سهیم است زیرا در آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در آخرین جلسه کابینه جنگی رژیم حضور داشته و به نتانیاهو برای ادامه عملیات نظامی چراغ سبز داده هرچند، بر اساس پاره ای گزارش ها، تاکید کرده که ارتش اشغالگر به بیمارستان ها و مدارس حمله نکند تا افکار عمومی جهانی، بیش از پیش علیه اسرائیل و آمریکا تحریک نشود. 

یک احتمال دیگر این است که شاباک، دستگاه اطلاعاتی ارتش رژیم، با رصد چگونگی آزاد شدن اُسرای غیر نظامی و بازجوئی دقیق و فنی از آنها به حدس و گمان هائی پیرامون مکان نگهداری اُسرای نظامی دست یافته و تصور می کند این بار می تواند آنها را بدون پرداخت بها آزاد کند و سپس ضربه های کاری به مقاومت در غزه وارد آورد.

به نظر می رسد که این بار نیز آنها دچار اشتباه در محاسبه شده اند زیرا اولا دستگاه اطلاعاتی مقاومت هوشمند تر از آن است که متوجه رصد شاباک درعملیات تبادل اسرا نباشد.

ثانیا مقاومت که خود را برای یک جنگ دراز مدت آماده کرده هنوز از همه امکانات عملیاتی خود استفاده نکرده است و امکانات غافلگیر کننده ای در آستین دارد که دشمن را مبهوت خواهد کرد.

از این گذشته، آنها باید عملیات دیگر جبهه های حمایت از مقاومت را هم در محاسبه وارد می کردند. با آغاز دور جدید حمله های ددمنشانه رژیم در نوار غزه، مقاومت در کرانه باختری نیز شدت گرفته و در دو عملیاتی که اخیرا صورت گرفت تلفات سنگینی به صهیونیست ها وارد آمد. 

در جبهه شمالی یعنی مرز لبنان با فلسطین اشغالی نیز عملیات به شکل گسترده تری و با استفاده از سلاح های جدید جریان دارد. در  عراق نیز مقاومت اعلام کرده است که بی توجه به آتش بس در نوارغزه، به عملیات خود تا اخراج کامل اشغالگران آمریکائی از عراق ادامه می دهد و در آخرین عملیات، به پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه حمله کرده است.

انصارالله و ارتش یمن نیز اعلام کرده اند که تا آزادی کامل نوارغزه و برداشتن محاصره از آن به عملیات خود علیه کشتی های اسرائیلی و آمریکائی در دریای عرب و دریای سرخ ادامه می دهند و در صورت مداخله عربستان و امارات در یمن،  تاسیسات نفتی سعودی و ابوظبی را هدف قرار خواهند داد.به نظر می رسد که آمریکا و رژیم صهیونیستی باز هم دچار اشتباه در محاسبه شده اند و منطقه در روزها و هفته های آینده شاهد تحولات بسیار مهمی خواهد بود.

منبع: اطلاعات انلاین