به گزارش زیرنویس،  از مدتی قبل دستبرد سارقان به واحدهای آپارتمانی در غرب مشهد به گونه‌ای روند صعودی به خود گرفت که فرمانده انتظامی مشهد وارد عمل شد و دستور «پیگیری ویژه» صادر کرد. بنا به دستور سرهنگ احمد نگهبان، گروهی تخصصی از کارآگاهان پلیس مشهد به تجزیه و تحلیل های میدانی پرداختند و همه […]

به گزارش زیرنویس،  از مدتی قبل دستبرد سارقان به واحدهای آپارتمانی در غرب مشهد به گونه‌ای روند صعودی به خود گرفت که فرمانده انتظامی مشهد وارد عمل شد و دستور «پیگیری ویژه» صادر کرد.

بنا به دستور سرهنگ احمد نگهبان، گروهی تخصصی از کارآگاهان پلیس مشهد به تجزیه و تحلیل های میدانی پرداختند و همه پرونده‌های سرقت را از زیر میکروسکوپ تحقیقات گذراندند.

بررسی‌های کارشناسی بیانگر آن بود که بیشتر از ۹۵ درصد سرقت‌های مذکور در شب‌های پایانی هفته انجام شده است و سارقان به راحتی قفل‌های ضد سرقت را نیز گشوده و هر آن چه را قابل حمل بوده به سرقت برده‌اند، اما رمز معمای پرونده سرقت‌های «چراغ خاموش» زمانی به دست آمد که یکی از همسایگان مجتمع مسکونی به پلیس گفت، زنی زنگ آیفون منزل ما را به صدا درآورد و مدعی شد که از همسایگان طبقه پایین است و کلید منزل را به همراه ندارد.

او سپس از من خواست در ورودی را برایش باز کنم! همسایه ادامه داد من هم که تصور می‌کردم او صاحبخانه است کلید در بازکن را فشردم و مشغول آشپزی شدم، اما دو روز بعد وقتی صاحبخانه به منزل بازگشت، تازه فهمیدم که منزل آنان مورد دستبرد سارقان قرار گرفته است و….

رمزگشایی از سرقت‌های «چراغ خاموش»!

همین سرنخ کافی بود تا کارآگاهان با بهره‌گیری از تجربیات رئیس پلیس مشهد واکاوی‌های تخصصی را فقط به روزهای پنج شنبه و جمعه متمرکز کنند؛ چراکه حالا دیگر شگرد «چراغ خاموش» برای کارآگاهان لو رفته بود و آن ها می‌دانستند با یک باند حرفه‌ای سرقت روبه رو شده‌اند که با شناسایی واحدهای آپارتمانی خالی از سکنه خود را به عنوان ساکنان مجتمع مسکونی جا می‌زنند و با استفاده از سهل انگاری همسایگان به واحدهای آپارتمانی دستبرد می‌زنند، بنابراین نه تنها دوربین‌های مداربسته مورد بازبینی دقیق در اطراف محل‌های سرقت قرار گرفت، بلکه سارقان سابقه‌دار که با این شگرد سرقت می‌کردند نیز زیر چتر تحقیقات رفتند.

از سوی دیگر گروهی از کارآگاهان بررسی‌های خود را از بانک اطلاعاتی مجرمان ادامه دادند و منابع و مخبران محلی را نیز به کار گرفتند تا این که بالاخره سرنخ‌هایی از یک مجرم سابقه‌دار حرفه‌ای به دست آمد که حدود ۴ ماه قبل از زندان آزاد شده بود. این جوان ۲۴ ساله در حالی به جرم سرقت از منازل در زندان تحمل کیفر می‌کرد که برادر و پدرش نیز به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان بودند، اما او تبحر زیادی در باز کردن قفل‌های ضد سرقت منازل داشت.

بر اساس گزارش روزنامه خراسان، در همین حال تصاویری از دوربین‌های مداربسته نیز به دست آمد که جوان مذکور را هنگام سرقت تلویزیون ۶۵ اینچ نشان می‌داد و زن جوانی هم او را همراهی می‌کرد، این گونه بود که کارآگاهان با نظارت و هدایت مستقیم سرهنگ احمد نگهبان (فرمانده انتظامی مشهد) عملیات شناسایی مخفیگاه و دستگیری هر دو متهم را آغاز کردند و آنان را در یک «لانه سیاه» به دام انداختند.

در بازرسی از مخفیگاه آنان ۳۵۰ گرم طلا، ارزهای خارجی، ۹ دستگاه تلویزیون، ۱۱ دستگاه لپ تاپ و کنسول بازی به همراه تعدادی تبلت، تلفن همراه، مدارک شناسایی و مقادیر زیادی لوازم منزل کشف شد. با انتقال متهمان به پلیس آگاهی جنوب مشهد بررسی‌های تخصصی در حالی با اعتراف آنان به ۳۴ فقره سرقت از واحدهای آپارتمانی «چراغ خاموش» ادامه یافت که ۷ تن از مالخران حرفه‌ای نیز در این عملیات ضربتی طی ۷۲ ساعت دستگیر شدند.

تحقیقات بیشتر کارآگاهان نشان داد زن ۲۷ ساله که ۴ سال قبل و پس از ۸ سال زندگی مشترک از شوهرش طلاق گرفته با دزد سابقه دار در اینستاگرام آشنا شده است و به این ترتیب زوج حرفه‌ای برای دستبرد به واحدهای آپارتمانی را تشکیل داده‌اند.

آنان در بازجویی‌های فنی اعتراف کردند از غروب پنج شنبه تا نیمه‌های جمعه شب مناطقی را برای سرقت انتخاب می‌کردیم که احتمال می‌دادیم ساکنان واحدهای آپارتمانی که «چراغ خاموش» دارند به باغ ویلاهای خود در اطراف مشهد یا به مهمانی‌های شبانه رفته‌اند.

، در حالی که ۲۰ شاه کلید از متهم جوان کشف شده است بررسی‌های پلیس نشان داد که وی باز کردن انواع قفل‌های منازل و به ویژه قفل‌های کامپیوتری را از یک دزد سابقه‌دار آموخته است و هنگام سرقت با یک دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ به مناطق غرب مشهد می‌رفتند و بیشتر از کمدهای اتاق خواب و دراور طلاها را با فاکتورهای آن می دزدیدند و سپس به اموال قابل حمل دیگر دستبرد می‌زدند.

یک مقام انتظامی با قدردانی از دستورات ویژه قضایی برای دستگیری عاملان سرقت‌های مذکور از شهروندان خواست چنان چه با این شگرد طعمه سارقان شده‌اند به پلیس آگاهی جنوب مشهد واقع در خیابان کوشش ۳۲ مراجعه کنند. وی اضافه کرد: رمزگشایی از سرقت‌های «چراغ خاموش» همچنان ادامه دارد.

سیدخلیل سجادپور / خراسان

منبع خبر: رکنـا