نفس کلان شهر‌ها به شماره افتاد/ مازوت سوزی ادامه دارد
نفس کلان شهر‌ها به شماره افتاد/ مازوت سوزی ادامه دارد

اطلاعات نوشت: معضل آلودگی هوا که از اوایل هفته جاری گریبان بسیاری از کلانشهرها را گرفته است، دیروز هم با شدت بیشتری ادامه یافت و جان هموطنان را بیش از پیش به مخاطره انداخت و این در حالی است که مسئولان و دستگاه های ذیربط در انتظار وزش باد و بارش باران، به اتخاذ و اجرای […]

- نفس کلان شهر‌ها به شماره افتاد/ مازوت سوزی ادامه دارد

اطلاعات نوشت: معضل آلودگی هوا که از اوایل هفته جاری گریبان بسیاری از کلانشهرها را گرفته است، دیروز هم با شدت بیشتری ادامه یافت و جان هموطنان را بیش از پیش به مخاطره انداخت و این در حالی است که مسئولان و دستگاه های ذیربط در انتظار وزش باد و بارش باران، به اتخاذ و اجرای راهکارهای بیهوده نظیر تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن تردد خودروها ادامه می دهند، بدون این که خودروهای فرسوده از چرخه خارج شوند و از مازوت سوزی نیروگاه های کشور جلوگیری به عمل آید.

در پایتخت، بر اساس داده های سامانه پایش کیفی هوای کشور دیروز (۱۳آذرماه) میانگین ۲۴ساعته شاخص کیفی هوای «باقرشهر» به ۲۱۵واحد رسید و «بسیار ناسالم» شد همچنین هوای تهران و ۹شهرستان استان در شرایط ناسالم (قرمز) قرار گرفتند.

بر اساس اطلاعات این سامانه، در برخی ساعات دیروز شاخص کیفی هوا در باقرشهر به بیش از ۲۷۰واحد و در پایتخت به ۱۵۵واحد یعنی ناسالم برای تمامی گروه ها رسید.

دیروز همچنین شاخص کیفیت هوا در قرچک به ۱۸۷، بهارستان ۱۸۵، ورامین ۱۷۹، اسلامشهر ۱۶۹، پاکدشت و پیشوا ۱۶۸، شهریار ۱۶۳، ملارد ۱۶۰و لواسانات ۱۵۴واحد رسید. شاخص کیفیت هوا در شهر دماوند هم برای تمام گروه‌های سنی ناسالم بود.

معاون استاندار تهران دیروز از غیرحضوری شدن مدارس در همه مقاطع تحصیلی در استان تهران غیر از فیروزکوه در ۲ نوبت صبح و عصر   تا روز پنج‌شنبه ۱۶آذرماه خبر داد.

میر محمد غراوی با اشاره به تشکیل جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران در صبح دیروز، درباره مصوبات کارگروه اظهار داشت: با توجه به تشدید و استمرار آلودگی و پایداری هوا و در معرض خطر قرار گرفتن شهروندان، بر اساس مصوبه کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا، فعالیت آموزشی همه مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش در استان تهران غیر از فیروزکوه در ۲ نوبت صبح و عصر از امروز تا پنج‌شنبه ۱۶آذرماه غیرحضوری و مجازی برگزار می شود.همچنین مجوز طرح ترافیک توسط شهرداری تهران در این بازه زمانی صادر نمی‌شود و اعمال تردد نوبتی زوج و فرد همه خودروها از محدوده طرح کاهش آلودگی هوا انجام می‌شود.

همچنین محمد اسماعیل توکلی رئیس مرکز اورژانس استان تهران اعلام کرد که با توجه به تداوم آلودگی هوای پایتخت ناوگان اورژانس تهران همچنان در میادین اصلی شهر مستقر خواهند بود و پایگاه‌های اورژانس هم در آماده‌باش قرار دارند.

وضعیت ناسالم هوا در قزوین

در استان قزوین، هوای شهرستان‌های قزوین، البرز و آبیک براساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوا به ۱۱۶تا ۱۳۵رسید که در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس بود. شاخص کیفی هوای استان زنجان هم ظهر دیروز به عدد ۱۲۲رسید.

همچنین بر اساس اعلام مرکز پایش کیفی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، شاخص آلودگی هوای تبریز میانگین ۲۴ساعته منتهی به ساعت ۱۱روز گذشته بر اساس ذرات ۲.۵میکرون برابر با ۱۴۵و ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شد. بنابر پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی  در ۳ روز آینده با توجه به سکون و پایداری نسبی جو، انباشت آلاینده‌های جوی در شهرهای پرجمعیت استان به ویژه تبریز تداوم خواهد داشت.

کیفیت پایین هوا دیروز به شمال غربی ترین استان کشور هم رسید و هوای ارومیه را با عدد ۱۱۸در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داد.

 از سویی دیگر پدیده پدیده وارونگی هوا از یک سو و تولید آلاینده های مرگبار توسط کارخانه‌های صنعتی از سوی دیگر کیفیت هوای سمنان و نواحی صنعتی استان مانند گرمسار، ایوانکی، آرادان و سرخه را هم کاهش داد تا جایی که دیروز هواشناسی  هشدار زرد صادر کرد .

در سمنان هم شاخص کیفیت هوا روی عدد ۱۳۹و در حالت ناسالم قرار گرفت .

 ساکنان  استان مرکزی هم که طی سال های گذشته و در نیمه دوم سال،مجبورند در هوای آلوده تنفس کنند،از یک هفته قبل درگیر این معضل شده اند به نحوی که  وضعیت هوای اراک و ساوه دیروزبا عدد ۱۳۲ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شد.

در همین حال دیروز اصفهان برای پنجمین روز پیاپی هوای ناسالم داشت. شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان   با میانگین ۱۷۰برای پنجمین روز پیاپی وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان داد.‌   شاخص کیفی هوای این کلانشهر بر اساس داده‌های ۱۵ایستگاه سنجش در ۲۴ساعت منتهی به ساعت ۸ صبح دیروز  با میانگین ۱۷۰ ،از وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان حکایت داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تمامی مقاطع تحصیلی در نواحی ۶ گانه آموزش و پرورش اصفهان و مناطق آموزش و پرورش فلاورجان، پیربکران، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، شاهین شهر، برخوار، مبارکه، زرین شهر و فولادشهر چهاردهم و پانزدهم آذرماه به صورت غیرحضوری خواهد بود.

منصور شیشه فروش افزود: طبق مصوبه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تمامی مقاطع تحصیلی در نواحی ۶ گانه شهر اصفهان و مناطق آموزش و پرورش فلاورجان، پیربکران، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، شاهین شهر، برخوار، مبارکه، زرین شهر و فولادشهر امروز و فردا به طور غیرحضوری خواهد بود.

وی ادامه داد: در شهرهای کاشان و آران و بیدگل هم تمامی مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش در روزهای یاد شده غیرحضوری است. براساس مصوبه این کارگروه، مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی در این مناطق همچنان تعطیل است.

نفس خوزستان به شماره افتاده است

همچنین هوای ۶شهر خوزستان دیروز  در وضعیت قرمز قرار گرفت. بنابر آخرین داده‌های سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ۲۴ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱صبح دیروز براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵میکرون، وضعیت هوا   در ایستگاه‌های شهر اهواز شامل استانداری، نیوساید، پادادشهر، پست برق شماره سه اهواز به ترتیب با شاخص‌های ۱۶۶، ۱۶۲، ۱۶۲، ۱۵۹، آبادان ۱۵۷، خرمشهر ۱۵۹، سوسنگرد ۱۵۹، شوشتر ۱۵۸و ماهشهر ۱۶۴میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت ناسالم یا قرمز قرار داشتند.

به  گزارش خبرنگار ما در رامهرمز، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: راهکار بلندمدت برای مقابله با آلودگی هوا، خروج واحدهای صنعتی آلاینده از شهرهاست.

داود میرشکار، با استناد به داده‌های هواشناسی استان اظهار داشت: استحکام جو و آلاینده‌ها در استان تا پایان هفته ادامه خواهد داشت که بر اساس تصمیمات کارگروه اضطراری آلودگی هوا، آتش سوزی مزارع نیشکر، دفع پسماندها در شهرها و روستاها و فعالیت‌های عمرانی در شهرها متوقف خواهد شد.

همچنین، تمامی مراکز درمانی و اورژانس‌ها در حالت آماده باش برای ارائه خدمات به بیماران قرار خواهند گرفت و شهرداری‌ها تمهیدات لازم را برای استفاده شهروندان از وسایل عمومی به منظور کاهش آلودگی هوا فراهم خواهند کرد.

منبع: اطلاعات انلاین