سفارت ایتالیا آشپز‌های ماهر ایرانی را غافلگیر کرد!
سفارت ایتالیا آشپز‌های ماهر ایرانی را غافلگیر کرد!

علیرضا بهرامی، اطلاعات آنلاین: شما اگر برای غذا خیلی اهمیت قایل باشید یا نه، از شهرت و محبوبیت غذای ایتالیایی حتما خبر دارید. در هر نقطه از جهان که باشید، وقتی تصمیم می‌گیرید به رستوران بروید، معمولا یکی از گزینه‌ها، رستوران غذای ایتالیایی است. واقعا چرا؟ قدمت کشوری به نام «ایتالیا» خیلی زیاد نیست اما همه […]

- سفارت ایتالیا آشپز‌های ماهر ایرانی را غافلگیر کرد!

علیرضا بهرامی، اطلاعات آنلاین: شما اگر برای غذا خیلی اهمیت قایل باشید یا نه، از شهرت و محبوبیت غذای ایتالیایی حتما خبر دارید. در هر نقطه از جهان که باشید، وقتی تصمیم می‌گیرید به رستوران بروید، معمولا یکی از گزینه‌ها، رستوران غذای ایتالیایی است. واقعا چرا؟ قدمت کشوری به نام «ایتالیا» خیلی زیاد نیست اما همه می‌دانند که از تاریخی قدیمی برخوردار است. روم باستان یکی از ریشه‌های تاریخی فرهنگ ایتالیای امروز است. پس قدمت غذای ایتالیایی را به قبل از تولد مسیح (ع) می‌توان مربوط دانست.

همچنین موقعیت جغرافیایی ایتالیا در این زمینه خیلی موثر بوده است. کشورهای شبه‌جزیره مانند ایتالیا و کره جنوبی از تنوع محصولات کشاورزی و دریایی برخورداند که به تنوع غذایی می‌انجامد. علاوه بر این، موقعیت ایتالیا به کشورهای آفریقایی و کشورهای عربی نزدیک است. درنتیجه تبادل فرهنگی با آنان داشته است.

یکی دیگر از دوره‌های تاریخی مهم در سرنوشت غذای ایتالیایی، سابقۀ استعماری است. این سابقه باعث شد که ایتالیایی‌ها با کشورهای قاره آمریکا هم تبادل داشته باشند. مردم ایتالیا به خونگرم بودن هم معروفند. مردمی که زندگی در ذهن آنان ارزش ویژه‌ای دارد.

درنتیجه، استفاده از مواد اولیه بسیار متنوع، دستور پخت‌ها و ترکیب‌های متنوع و فرهنگ بخشنده ایتالیایی باعث شده است که غذاهای ایتالیایی در جهان خیلی محبوب و مشهور باشند.

وزارت امور خارجۀ ایتالیا و کل شبکه دیپلماتیک و کنسولی، هر سال هفتۀ آشپزی ایتالیایی را در جهان جشن می‌گیرد. این جشن در سال ۲۰۱۶ متولد شد تا به توسعه و ارتقای آشپزی ایتالیایی در جهان منجر شود. موضوع نسخۀ ۲۰۲۳ این رویداد «بر سر میز با غذاهای ایتالیایی: سلامتی با طعم» است. این موضوع قصد دارد رژیم غذایی مدیترانه‌ای را به عنوان یک رژیم غذایی متعادل و مرتبط با زندگی سالم و تندرستی معرفی کند.

سفارت ایتالیا در تهران نیز در چند روز پاییزی آخر هفته، این رویداد را در رستوران‌های معروف تهران جشن گرفت. در یکی از آنها، آشپزهای معروف و صاحبان رستوران‌های بزرگ تهران دعوت شدند تا همراه هیات دیپلماتیک ایتالیا، مهمان دو سرآشپز ایتالیایی باشند که آنها را به یک سفر رؤیایی به جزیره کاپری بردند. وقتی غذا تمام شد، مهمان‌ها متوجه شدند که خیلی سریع به ایران برگشته‌اند و با لبخند به خانه‌هایشان رفتند.

در جریان این سفرهای مجازی که به مناسبت هفتمین دورۀ هفتۀ آشپزی ایتالیایی در جهان برگزار شد، سرآشپز جوزپه دی بلا، و طبخ کنندۀ حرفه ای پیتزا، ماریو بلکاسترو که از جانب فدراسیون آشپزی ایتالیا و به همین مناسبت به تهران آمده بودند، سکان را در دست داشتند.

سفر با یک شوی آشپزی مختص پخت پیتزای ناپلی در رستوران سینسیر آغاز شد و پس از آن با یک ناهار حرفه ای و ممتاز ایتالیایی در اسپینانس پالاس ادامه یافت که الهام گرفته از ترکیب سنت، خلاقیت و نوآوری بود. در نهایت، این رویداد ها در بنلی لانژ با به نمایش گذاشتن آداب و رسوم آشپزی محلی به پایان رسید. در این مجموعه مراسم، غذاهایی مرتبط با سنت‌های خاص محلی ایتالیا ارایه شدند. موضوع محوری این سفر رؤیایی اصالت آشپزی ایتالیایی و رژیم غذایی مدیترانه ای بود که همراستا با موضوع این دوره از هفتۀ آشپزی ایتالیایی است؛ بر سر میز با غذای ایتالیایی، سلامت همراه با طعم خوش.

آشپزی ایتالیا برای درج در فهرست میراث فرهنگی بشری غیرمادی یونسکو نامزد شده است.

 

 

 

 

 

 

منبع: اطلاعات انلاین