همه‌چیز درباره تغییر فروش خودرو در سامانه یکپارچه
همه‌چیز درباره تغییر فروش خودرو در سامانه یکپارچه

دیجیاتو نوشت: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که از سال گذشته به‌عنوان پلتفرم اصلی فروش خودرو در کشور راه‌اندازی شده بود، پس از یک دوره آزمون‌وخطا، حالا با شرایطی جدید میزبان متقاضیان خودرو است. این سامانه ابتدا عصر یکشنبه برای متقاضیان خودروهای داخلی و سپس برای خودروهای وارداتی در دسترس قرار گرفت. یکی از تغییرات اساسی […]

- همه‌چیز درباره تغییر فروش خودرو در سامانه یکپارچه

دیجیاتو نوشت: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که از سال گذشته به‌عنوان پلتفرم اصلی فروش خودرو در کشور راه‌اندازی شده بود، پس از یک دوره آزمون‌وخطا، حالا با شرایطی جدید میزبان متقاضیان خودرو است. این سامانه ابتدا عصر یکشنبه برای متقاضیان خودروهای داخلی و سپس برای خودروهای وارداتی در دسترس قرار گرفت. یکی از تغییرات اساسی سامانه جدید این است که به‌‌طور دائم باز خواهد بود. بنابراین همه خودروسازان می‌توانند نسبت به فروش محصولات خود اقدام کنند و دوم اینکه دیگر نیازی به ایجاد حساب وکالتی و بلوکه‌کردن پول نیست.

این سامانه دیگر بسته نمی‌شود و با عرضه محصولات توسط عرضه‌کنندگان خودرو (چه داخلی، چه مونتاژی و چه وارداتی)، متقاضیان هرچند وقت یک بار می‌توانند نسبت به ثبت‌نام یا تعیین اولویت خرید خود اقدام کنند.

تفاوت مهم بعدی مربوط به ودیعه‌گذاری است. در دوره‌های قبل، متقاضیان باید مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای خودروهای داخلی و ۵۰۰ میلیون تومان برای خودروهای خارجی را در حسابی وکالتی بلوکه می‌کردند تا مجاز به ثبت‌نام در سامانه باشند. اما اکنون متقاضیان می‌توانند با رعایت شرایط کلی و بدون نیاز به ایجاد حساب وکالتی و بلوکه‌کردن پول، اقدام به ثبت‌نام در سامانه کنند.

هنوز خبری از خودروهای محبوب و پرفروش در این سامانه نیست

البته هنوز خبری از خودروهای پرتقاضا در سامانه یکپارچه نخواهد بود. دلیل این مسئله به دو دوره فروش قبلی با تخصیص حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو در سامانه یکپارچه به ثبت‌نام‌کنندگان مربوط می‌شود. البته تحویل این دو میلیون دستگاه تا پایان سال آینده یا حتی پس از آن طول خواهد کشید؛ بنابراین خودروسازان فعلاً امکان عرضه محصولات پرتقاضا را ندارند و فقط خودروهای دارای مازاد ظرفیت در سامانه عرضه خواهند شد.

از بعدازظهر یکشنبه، فروش دو محصول مونتاژی هایما X7 ایران‌خودرو و لاماری ایما آرین پارس موتور در قالب طرح جوانی، ثبت سفارش فرسوده و ثبت سفارش طرح عادی آغاز شده است. علاوه‌براین، کرمان موتور ۵ محصول جک S3، جک S5، جک KMC J4 ،J7 و KMC X5 را در سامانه یکپارچه عرضه کرده است. البته هنوز امکان انتخاب محصولات کرمان موتور فراهم نشده و ثبت‌نام‌کنندگان فعلاً می‌توانند نسبت به خرید هایما و لاماری اقدام کنند.

در ادامه قرار است ساینا موتور پارسیان محصول تیگارد X35 و خودروسازی ایلیا محصول دایون Y7 را عرضه کند.

همچنین ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای وارداتی می‌توانند نسبت به تعیین اولویت خرید خود از بین مدل‌های عرضه‌شده اقدام کنند. حدود ۳۴‌ هزار نفر به‌عنوان متقاضیان نهایی خودروهای وارداتی انتخاب شدند که تقریباً ‌هزار نفر از آن‌ها خودروی خود را تحویل گرفته‌اند؛ بنابراین ۳۳ ‌هزار نفر در انتظار دریافت خودروی خارجی ثبت‌نامی خود هستند. البته به‌نظر می‌رسد که تنها ۵ هزار دستگاه خودرو وارد گمرکات کشور شده است و درنتیجه به‌این‌زودی تعهد ۳۳ ‌هزار دستگاهی کنونی عملی نخواهد شد.

فروش خودرو در دور ششم عرضه وارداتی‌ها

دور ششم عرضه خودرو‌‌‌های وارداتی برای متقاضیانی که اسفندماه سال گذشته ثبت‌نام کرده‌اند، آغاز شده است. اکنون متقاضیان مشمول می‌توانند مدل مدنظر خود را انتخاب کنند. در این مرحله هشت خودرو از شش شرکت در سامانه یکپارچه عرضه شده است: چانگان CS 35 پلاس، چانگان CS 55 پلاس، زوتی DL5، بستیون T77، جتا VS5 وVS7، سوزوکی سیاز و جیلی آزکارا.

در این مرحله متقاضیان می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات عرضه‌شده را انتخاب کنند. طبق اعلام سامانه یکپارچه، قیمت قطعی خودروها پس از اعمال سایر هزینه‌ها تعیین می‌شود. این هزینه‌ها شامل مواردی مانند بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و… می‌شود.

مبلغ پرداختی علی‌الحساب برای خودروهای وارداتی پس از فراخوان اولیه به میزان ۵۰‌ درصد قیمت علی‌الحساب خواهد بود. همچنین عدم‌ واریز وجه حداکثر تا ۵ روز پس از فراخوان به‌منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت‌بندی سامانه حذف خواهد شد. با توجه به اینکه حداکثر زمان تحویل خودرو برای قراردادهای منعقده ۳ ماه است، واردکنندگان باید حداکثر تا سه ماه پس از انعقاد قرارداد نسبت به صدور دعوت‌‌‌نامه تکمیل وجه براساس قیمت قطعی اعلام‌شده اقدام کرده و هم‌زمان فرایند تحویل خودرو را انجام دهند.

قیمت خودروهای وارداتی جدید چقدر است؟

۱۱ خودروی وارداتی در دور ششم عرضه شده که شش مدل از آن‌ها دارای قیمت قطعی و پنج مدل دارای قیمت علی‌الحساب هستند. در میان خودروهای دارای قیمت قطعی، سایپا و ماموت هرکدام دو محصول و پارس خودرو و بهمن موتور هرکدام یک محصول دارند. قیمت چانگان CS35 تیپ ۲ حدود ۸۵۰ میلیون تومان و تیپ ۳ حدود ۹۰۰ میلیون تومان است. البته هزینه‌های دیگری به این قیمت‌ها اضافه خواهد شد.

قیمت زوتی DL5 وارداتی پارس خودرو ۸۲۶ میلیون و ۵۰۰‌ هزار تومان و بستیون T77 وارداتی بهمن موتور بیش از یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان اعلام شده است. قیمت نهایی این دو خودرو پس از اعمال هزینه‌های جانبی اعلام خواهد شد.

بهای قطعی دو محصول ماموت خودرو، یعنی جتا VS5 و جتا VS7 به‌ترتیب حدود یک میلیارد و ۶۹۶ میلیون تومان و بالغ بر ۲ میلیارد تومان اعلام شده است. قیمت نهایی این دو محصول نیز که به یکی از زیرمجموعه‌های فولکس تعلق دارند، پس از اعمال هزینه‌های جانبی مشخص خواهد شد.

در بین خودروهای عرضه‌شده در سامانه یکپارچه، پنج مدل دارای قیمت علی‌الحساب هستند. بنابراین قیمت نهایی فروش خودرو پس از اعمال دو سری هزینه، مشخص خواهد شد. این درحالی است که خودروهای دارای قیمت قطعی، مشمول یک‌سری هزینه جانبی خواهند بود. خودروی جیلی آزکارا متعلق به فردا موتور با قیمت علی‌الحساب یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان عرضه شده است؛ بنابراین قیمت نهایی آن بیش از این خواهد بود. قیمت علی‌الحساب ونوسیا متعلق به مکث موتور یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان است. ونوسیا استار متعلق به مکث موتور نیز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت علی‌الحساب سوزوکی سیاز وارداتی راسا موتور خاورمیانه و همچنین چانگان CS55 وارداتی سایپا یک میلیارد تومان اعلام شده است.  

منبع: اطلاعات انلاین