به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، روزگذشته معصومه ابتکار پستی در توییتر خود منتشر کرد و کارنامه کاری خود در زمان فعالیتش در حوزه محیط زیست به نمایش گذاشت. در این پست از مدیران فعلی سازمان محیط زیست و ارگان هایی که باید قانون هوای پاک را رعایت کنند پرسیده شد که چه کردید؟  برخی عامل […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، روزگذشته معصومه ابتکار پستی در توییتر خود منتشر کرد و کارنامه کاری خود در زمان فعالیتش در حوزه محیط زیست به نمایش گذاشت. در این پست از مدیران فعلی سازمان محیط زیست و ارگان هایی که باید قانون هوای پاک را رعایت کنند پرسیده شد که چه کردید؟ 

برخی عامل مهم در تشدید آلودگی هوا را استفاده از مازوت می‌دانند و به علت خطرات استفاده از این سوخت، حساسیت‌ها روی آن بیشتر شده است. هر چند که بنا به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوا، ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران، به وسایل نقلیه اعم از خودروها، موتورسیکلت و اتوبوس‌ها بازمی‌گردد و نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، منازل و صنایع مختلف سهم ۲۰ درصدی در رقم‌خوردن هوای آلوده دارند اما با این وجود، مسئله مازوت‌سوزی به کلافی سردرگم تبدیل شده و اظهارات متناقض پیرامونی آن، ابعاد ماجرا را پیچیده‌تر کرده است.

همچنین داریوش گلعلی زاده در نشستی خبری که در اداره کل محیط زیست استان تهران پیش از بازدید خبرنگاران از نیروگاه بعثت برگزار شد، اظهار کرد: مطالبی مبنی بر اینکه علت آلودگی هوای تهران مازوت‌سوزی است، مطرح شد که نادرست است. مخزن مازوت نیروگاه بعثت از سال ۱۳۹۱ با حکم قضایی پلمب است البته اگر هم پلمب نبود، به این دلیل که این نیروگاه داخل شهر است، مازوت استفاده نمی‌شد.

فرضیه اصلی بر این مبنا است که سوخت نامرغوب موجب آلودگی هوا است و البته که عوامل دیگر مانند خودرو بی کیفیت و تک سرنشین بودن اتومبیل ها نیز موجب تشدید این آلودگی ها میشود.

نوری: نتیجه سوخت نامرغوب، آلودگی هواست

غلامرضا نوری از نمایندگان مجلس در این خصوص به زیرنویس گفت: بحث آلودگی هوا عمدتا به کیفیت سوخت مربوط می‌گردد، اما غیر استاندارد بودن خودرو ها نیز غیر قابل چشم پوشی است و باید اعتراف کرد زور لابی خودرو سازان به سایر سازمان ها چربید و باعث عقب افتادگی ما در استفاده از خودرو شهری شد. در نتیجه طبیعی است سوخت آلوده و استفاده از خودرو پرمصرف منجر به آلودگی دوچندان هوا می شود.

وی گفت: در مورد کیفیت سوخت، مدیران باید دقت عمل بیشتری به خرج دهند ولی همانطور که مشخص است کشور نیازمند سرمایه گذاری در صنعت نفت و پتروشیمی است و باید از سرمایه گذاران خارجی نیز استفاده کنیم. هرچند که اعمال تحریم ها و عدم پیگیری صحیح توسط مسئولین باعث پابرجایی این مسائل شده و حل نشدن مسائل مالی و اف ای تی اف و عدم وجود فرصت برای سرمایه گذاران خارجی باعث عقب ماندگی صنعت نفت و پتروشیمی کشور شده است.

وی افزود : گذر کردن از این بحران در نگاه کوتاه مدت فقط تطیلی مدارس و ادارات است اما برای حل دایمی این مشکل باید تولید خودرو در کشور اصلاح شود پس از آن سرمایه گذاری در صنعت نفت و صنایع پایین دست برای تولید بنزین و گازوییل باکیفت است. و این سرمایه گذاری در قدم اول نیازمند حل برجام است.

اعظمی: راهکار استفاده از خودروهای برقی و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی است

ذبیح الله اعظمی نماینده فراکسیون محیط زیست مجلس نیز خیلی کوتاه در خصوص راهکار برون رفت از بحران جدی آلودگی هوا در کشور گفت: بهترین راهکار برای حل این مشگل استفاده ار خودروهای هیبریدی و برقی و استفاده از ناوگان عمومی است. اما در همین شهر تهران اکثر خودرو ها تک سرنشین هستند. در واقع نیاز به فرهنگسازی داریم. همچنین ناوگان شهریمان باید تقویت شود.

لعبت نقوی: بحث آلودگی هوا در کشور مستقیم به کیفیت سوخت بر می گردد

لعبت نقوی- دانشمند ایرانی که ماه گذشته جایزه مدیریت محیط زیست جهان اسلام را کسب کرد به زیرنویس گفت: بحث آلودگی را در همه دوره ها داشتیم و سازمان محیط زیست هم یک سازمان ناظر بر فعالیت دیگر ارگان ها جهت حفظ محیط زیست است. سازمان محیط زیست توانایی عملکرد دستوری و بازخواستی را ندارد لذا تنها کاری که میتواند انجام دهد نظارت دقیق تر است.

وی گفت: بحث اصلی ما برای کیفیت هوای ، مستقیم به کیفیت سوخت مان برمی گردد و در اولین گام باید سوخت را مورد بررسی قرار دهیم هر چند که کیفیت خودرو ایرانی و همچنین وضعیت میزان سوخت شان بالاست و کاتالیست های لازم را ندارند اما در واقع نوع سوخت عامل اصلی آلودگی است.

این کارشناس محیط زیست در پاسخ به این که راهکار نجات از وضعیت کنونی چیست؟ واینکه چه برخوردی باید با متخلفین شود گفت: زمان آن فرارسیده که رویکردمان را عوض کنیم، دیدگاهمان را که چه کسی را باید تنبیه کنیم تغییر کند . همه ما در یک کشور زندگی می کنیم و این دیدگاه که مجلس مقصر است یا محیط زیست یا شهرداری یا … اشتباه است و چه بسا که همین دیدگاه ما موجب ایجاد وضعیت کنونی شده است. باید با دیدگاه علمی تر به قضیه نگاه کنیم و با اتحاد تمام ارگان ها به فکر حل قضیه باشیم.

نقوی گفت: لازم به ذکر است که در مورد آلودگی هوا ، اقلیم منطقه و شکل توپو گرافی مهم است اما چیزی که در این چند روز با آن مواجه بودیم پایداری هوا بوده است و کاهش دمایی رخ نداده که موجب وارانگی هوا شود.

 

منبع خبر: رکنـا