آمریکا در حفاظت از کشتی های اسرائیلی شکست خورد
آمریکا در حفاظت از کشتی های اسرائیلی شکست خورد

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در سخنانی تاکید کرد که یمن به قوانین بین المللی و ناوبری دریایی متعهد است و تلاش های آمریکا برای حفاظت از کشتی های اسرائیلی در دریای سرخ با شکست مواجه شد.

 

به گزارش زیرنویس، به نقل از المیادین، «علی القحوم»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله تاکید کرد که آمریکا با هدف قرار دادن یمن بدلیل حمایت از غزه و فلسطین، «رفتار جنایتکارانه» در پیش گرفته است.

القحوم گفت: «یمن به قوانین بین‌المللی و ناوبری دریایی بین‌المللی متعهد است و در تضمین این امر مشارکت دارد و این نشان می‌دهد که یمن برای تضمین این مسئله نیازی به حضور دریایی آمریکا یا اسرائیل ندارد.»

القحوم افزود: تلاش‌های آمریکا برای حفاظت از کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ با شکست مواجه شد و همین امر باعث شد اسرائیلی‌ها تصمیم بگیرند کشتی‌های خود را به مناطق دیگری منحرف کنند.

القحوم همچنین خاطرنشان کرد: عملیات یمن تأثیر زیادی بر معادله حمایت از فلسطین و غزه داشت و موازنه قوا را تغییر داد و آمریکا، غرب و صهیونیست‌ها را غافلگیر کرد.

ماه نوامبر گذشته، نیروی دریایی یمن پس از انجام عملیات نظامی در دریای سرخ، یک کشتی اسرائیلی را توقیف کرد و این کشتی به سواحل یمن منتقل شد.

این در حالی است که روز گذشته آمریکا اقدام به تحریم ۱۳ فرد و نهاد به اتهام انتقال ده‌ها میلیون دلار ارز به یمن کرد. تحریم‌ها تمامی دارایی‌ها و منافع افرادی را که هدف قرار گرفته‌اند مسدود می‌کند و آمریکایی‌ها را از انجام معاملات با آنها منع می‌کند.

وزارت خزانه داری آمریکا گفت که شبکه مورد هدف شامل افرادی از جمله «سعید الجمال»، یک تسهیل کننده مالی یمنی و «بلال هدروج» در لبنان است.

خزانه داری آمریکا همچنین ادعا کرد که جمال سال‌ها از شبکه ای از صرافی‌ها در یمن و خارج از کشور برای انتقال درآمدهای حاصل از فروش کالاهای ایرانی در یمن استفاده کرده است و افزود که هدروج در حواله‌های ارزی یمن کمک کرده است. همچنین یک جواهرفروشی و صرافی در ترکیه و صرافی‌ها، نمایندگان کشتیرانی و افرادی در مناطقی از دریای کارائیب و روسیه هدف این تحریم‌ها هستند.

همزمان روزنامه پولیتیکو در مطلبی به نقل از دو مقام مسئول آمریکایی نوشت: مقامات ارشد دولت جو بایدن بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که حمله به نیروهای مسلح یمن (انصار الله) در شرایط فعلی گام اشتباهی است.

بر پایه این گزارش، شبکه خبری الجزیره نوشت: افسران نظامی آمریکایی پیشتر پیشنهاد قوی‌ترین پاسخ به حمله‌های نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ را مطرح کرده بودند، اما اینک دیگر، مصرانه به دنبال آن نیستند.

روزنامه آمریکایی توضیح داد که پنتاگون بایدن را درباره گزینه‌های مطرح در حمله به یمن مطلع نکرده و توصیه‌ای برای انجام آن نداده است.

پولیتیکو نوشت: به گفته مقامات آمریکایی این باور وجود دارد که نیروهای مسلح یمنی منافع و دارایی‌های اسرائیل را هدف قرار می‌دهند، نه کشتی‌های آمریکا را در دریای سرخ.

به نوشته این روزنامه مطرح آمریکایی، مقامات نظامی پنتاگون بر این باورند که احتمال دارد دامنه درگیری در منطقه گسترش یابد و به باور بسیاری از فرماندهان نظامی پنتاگون، نیروهای دریایی و پیاده نظام آمریکا در منطقه در معرض تهدید هستند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات نظامی خود علیه دشمن صهیونیست و همچنین اجرای تصمیم جلوگیری از حرکت کشتی‌های اسرائیلی در دریای عرب و دریای سرخ را در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و تا زمان توقف تجاوز به برادرانمان در غزه ادامه خواهد داد.

یحیی سریع گفت که یگان موشکی یمن مجموعه‌ای از موشک‌های بالستیک را به سمت اهداف نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه «ام الرشراش» در ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی شلیک کرد.

منبع: مـهر