اگر با وجود فرزند قصد ازدواج دوم دارید بخوانید
اگر با وجود فرزند قصد ازدواج دوم دارید بخوانید

یکی از مهمترین مسائلی که بر چگونگی مواجهه کودک با شرایط تاثیر می‌گذارد، روش مطرح کردن موضوع با فرزندان است. لیلا سادات، روان شناس کودک و نوجوان دراین‌باره می‌گوید: «باید میان دلایل از دست دادن والدین تفاوت قائل شویم. برخورد و احساس کودکان در زمانی که با مرگ، والدین خود را از دست می‌دهند با […]

- اگر با وجود فرزند قصد ازدواج دوم دارید بخوانید

یکی از مهمترین مسائلی که بر چگونگی مواجهه کودک با شرایط تاثیر می‌گذارد، روش مطرح کردن موضوع با فرزندان است.

لیلا سادات، روان شناس کودک و نوجوان دراین‌باره می‌گوید: «باید میان دلایل از دست دادن والدین تفاوت قائل شویم. برخورد و احساس کودکان در زمانی که با مرگ، والدین خود را از دست می‌دهند با زمانی که والدین از هم جدا می‌شوند یکسان نیست.»

این‌روانشناس کودک و نوجوان می‌افزاید: «در هر یک از این موقعیت‌ها احساسات کودک متفاوت است. زمانی که کودک پدر یا مادر خود را از دست داده، احساساتش مانع واقع‌بینی او می‌شود و ممکن است ازدواج مجدد والد خود را به بی‌وفایی و سنگدلی تعبیر کند. در این مواقع آشنا کردن کودک با واقعیات زندگی و مشکلات خانواده‌های تک والد آسان نیست، اما اگر پدر یا مادری که قصد ازدواج مجدد دارد، در زمان فقدان همسرش همدردی خود با فرزندش را به خوبی نشان دهد، واکنش منفی کودک کاهش پیدا می‌کند.»


بیشتربخوانید


سادات توضیح می‌دهد: «باید کودک اطمینان پیدا کند که حضور همسر جدید شما احساسات‌تان نسبت به همسر قبلی‌تان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و شما در هر شرایطی دلتنگ همسر مرحوم خود هستید، اما برای سر و سامان دادن زندگی خود و فرزندتان باید از شخص سومی کمک بگیرید که این شخص سوم همسر تازه شما است. در این مواقع اگر بتوانید کودکتان را قانع کنید که همسر مرحوم شما نیز با بهبود شرایط زندگی فرزندش آرامش پیدا می‌کند، تصمیم‌تان را راحت‌تر می‌پذیرد.»

سادات توصیه می‌کند کودک پیش از ازدواج مجدد والدش با همسر جدید او آشنا شود و در مکان‌های شادی مانند شهر بازی لحظاتی را با هم بگذرانند. این‌روانشناس کودک و نوجوان معتقد است در مواقعی که طلاق باعث جدایی والدین شده، کودک با مقاومت بیشتری ازدواج مجدد والدش را می‌پذیرد. سادات توضیح می‌دهد: «در این مواقع اهمیت زیادی دارد که نزد کودکتان از همسر گذشته خود با احترام یاد کنید و فرزندتان احساس کند شما نسبت به همسر سابق خود حس نفرت ندارید. نیازی نیست به داشتن عشق و علاقه نسبت به همسر سابقتان تظاهر کنید، اما هرگز همسر سابق و جدیدتان را نزد کودکتان با هم مقایسه نکنید و از اطلاق القاب و صفت‌های نامناسب به همسر سابق‌تان بپرهیزید.» او کمک گرفتن از افراد معتمد کودک مانند معلم، مادربزرگ و یا استفاده از مشاور را در متقاعد کردن کودک موثر می‌داند.

منبع: همشهری

+