اختلافات روسیه و ایران درباره غزه بالا گرفت
اختلافات روسیه و ایران درباره غزه بالا گرفت

ایلنا نوشت: نعمت‌الله ایزدی سفیر پیشین ایران در شوروی، در مورد سفر رئیسی به مسکو گفت: به طور طبیعی رایزنی‌های‌ ما با روسیه به طور مرتب در جریان است و علاوه بر مسائل دوجانبه قاعدتا موضوعات روز هم که یکی از مهم‌ترین‌های آن‌ها بحث غزه است، در دستور کار این دیدار بود. مهمترین بخش های […]

- اختلافات روسیه و ایران درباره غزه بالا گرفت

ایلنا نوشت: نعمت‌الله ایزدی سفیر پیشین ایران در شوروی، در مورد سفر رئیسی به مسکو گفت: به طور طبیعی رایزنی‌های‌ ما با روسیه به طور مرتب در جریان است و علاوه بر مسائل دوجانبه قاعدتا موضوعات روز هم که یکی از مهم‌ترین‌های آن‌ها بحث غزه است، در دستور کار این دیدار بود.

مهمترین بخش های گفت وگوی ایزدی را می خوانید:

*با توجه به مواضع آمریکا، اسرائیل و حماس به نظر نمی‌رسد که روسیه بخواهد کار خاصی در مورد جنگ غزه انجام دهد. غیر از آنکه فقط یکسری مشورت و رایزنی در این مورد صورت بگیرد. وگرنه موضوعی که ما بتوانیم در قالب پایان دادن جنگ و ایجاد آتش‌بس یا ایجاد تحولاتی در آنجا، در مورد آن تبادل نظری داشته باشیم، نبوده است.

*در حال حاضر موضوع کریدور شمال به جنوب، دیگر از دستور کار دو کشور ایران و روسیه خارج شده و الان گزینه‌های دیگری که مطرح شده اما واقعیت این است که عملا اختیار از دست ایران و روسیه خارج شده است و چین طرح‌های جدیدی را دنبال می‌کند. 

*روسیه هم در حال حاضر در شرایطی نیست که بتواند خیلی درباره مباحث کلان اقتصادی صحبت کند؛ اگر هم صحبتی کند، خیلی نمی‌توان به آن اعتماد کرد. چون گرفتاری جدی ‌روسیه الان در اوکراین است که به هیچ‌جایی نرسیده و شرایط پا در هوایی دارد که نتوانسته کامل تفوق پیدا کند و آمریکایی‌ها هم همچنان علیرغم جنگ غزه حمایت‌شان را از اوکراین برنداشته‌اند. بنابراین احتمال اینکه در رایزنی‌های خصوصی در این مورد صحبت شده باشد وجود دارد.

*ایران با کشورهای اروپایی به خاطر روسیه وارد نوعی اختلاف جدی شد و عملا روس‌ها پای ما را به این اختلاف کشیدند و متأسفانه این شرایط به راحتی هم برطرف شدنی نیست. حداقل با خود روس‌ها که کار خاصی نمی‌توان کرد چون آنها کاری که نباید انجام بدهند را کردند و شاید فقط بتوان از آنها گلایه کرد. اما بیشتر باید اعتمادسازی بین ما و طرف‌های دیگر انجام شود که آن داستان دیگری است.

*تحلیل‌ها می‌گوید هرچقدر جنگ غزه طولانی‌تر شود، همچنان که از ابتدا اینطور بوده، در ادامه روسیه هم از آن بهره‌برداری می‌کند. چون روسیه در شرایط خاصی قرار گرفته که بخش زیادی از توجهات به جنگ اوکراین، معطوف به جنگ غزه شده و این فرصتی را برای روسیه ایجاد کرده است.

*من شخصا خیلی انگیزه‌ای برای روس‌ها متصور نیستم که علاقه داشته باشند که بتوانند برای خاتمه دادن به جنگ کاری کنند. اما ایران با توجه به شرایطی که وجود دارد از جهت کشتار مردم بی‌گناه که آمار آن واقعا بالا رفته است به دنبال توقف جنگ است.

*برداشت من این است که ایران و روسیه خیلی راحت نمی‌توانند در این خصوص با هم همکاری کنند چون اهداف‌شان متفاوت است. روس‌ها در این رابطه چیزی را از دست ندادند، روس‌ها نشان دادند که هیچ‌کدام از مسائل مورد توجه ما از جمله موضوع غزه چندان برای‌شان اهمیت ندارد و آنچه برای‌شان مهم است جنگ با اوکراین است که در این شرایط برای آنها ایجاد شده است.

 

منبع: اطلاعات انلاین