به گزارش زیرنویس به نقل از خبرگزاری آناتولی، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد بر ادامه تلاش‌های آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان برای برقراری آتش بس بشردوستانه در نوار غزه تاکید کرد. وی در پاسخ کتبی به خبرگزاری آناتولی درباره وتو طرح پیشنهادی به شورای امنیت به منظور برقراری آتش بس فوری بشردوستانه توسط آمریکا، […]

به گزارش زیرنویس به نقل از خبرگزاری آناتولی، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد بر ادامه تلاش‌های آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان برای برقراری آتش بس بشردوستانه در نوار غزه تاکید کرد.

وی در پاسخ کتبی به خبرگزاری آناتولی درباره وتو طرح پیشنهادی به شورای امنیت به منظور برقراری آتش بس فوری بشردوستانه توسط آمریکا، ادعا کرد که تلاش‌ های دبیرکل این سازمان برای برقراری آتش‌ بس بشردوستانه در نوار غزه ادامه خواهد یافت.

دوجاریک در ادامه اضافه کرد: تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل برای برقراری آتش بس فوری بشردوستانه در نوار غزه با جدیت ادامه خواهد یافت.

گفتنی است که آمریکا یک بار دیگر پیش نویس ارائه شده به شورای امنیت برای برقراری آتش‌ بس فوری بشردوستانه در نوار غزه را وتو کرد.

این پیش نویس توسط بیش از ۸۰ کشور عضو سازمان ملل از جمله ترکیه به شورای امنیت ارائه و در یک جلسه اضطراری به رأی‌ گیری گذاشته شد؛ اما با وتو آمریکا به عنوان عضو دائمی این شورا روبرو شد.

درحالی که ۱۳ عضو شورای امنیت به پیش نویس ارائه شده رأی موافق دادند، انگلستان به آن رأی ممتنع داد و آمریکا آن را وتو کرد.

نشست اضطراری شورای امنیت در پی فعال کردن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تشکیل شده بود. گوترش با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه در پی حملات اشغالگران قدس، نامه‌ای را با استناد به این ماده منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده بود.

پیش نویس ارائه شده به شورای امنیت خواستار آتش‌ بس فوری بشردوستانه شده بود و از همه طرف‌ ها خواسته شده بود تا به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌ المللی، به‌ویژه در حمایت از غیرنظامیان عمل کنند.

منبع: مـهر