فقط خاورمیانه سرمایه‌گذاری در بالادستی نفت و گاز را زیاد کرد
فقط خاورمیانه سرمایه‌گذاری در بالادستی نفت و گاز را زیاد کرد

از مجموع ۵۰۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی در ۲۰۲۳ سهم خاورمیانه ۱۸٪ (۹۰میلیارد دلار) و نیمی از آن متعلق به عربستان است.

فقط خاورمیانه سرمایه‌گذاری در بالادستی نفت و گاز را زیاد کرد / سرمایه ۲.۸تریلیون دلاری به کدام بخش رسید؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شرکت سلوشن در جدیدترین گزارش خود تصویری از سرمایه‌گذاری جهانی در بخش انرژی ارائه کرده که منتخبی از گزارش سرمایه‌گذاری آژانس بین‌المللی انرژی است.

رقابت بالادستی نفت و گاز و تجدیدپذیر در جذب ۲.۸ تریلیون سرمایه گذاری

از مجموع سرمایه گذاری ۲.۸ تریلیون دلاری بخش انرژی در سال ۲۰۲۳، سهم مجموع بخش نفت و گاز، ذغال سنگ و نیروگاه های فسیلی ۱ تریلیون دلار و سهم تأمین برق از انرژی های تجدیدپذیر، هسته ای و سوخت های پاک (هیدروژن و…) ۰.۷۵ تریلیون دلار و سهم بخش شبکه برق و تقاضا حدود ۱ تریلیون دلار است.

 بیشترین میزان رشد سرمایه گذاری در مقایسه با ۲۰۱۹ (سال پیش از کووید – ۱۹) به ترتیب در حوزه‌های برقی سازی، هسته ای و تجدیدپذیرها بوده و از سمت دیگر نیروگاه های فسیلی و بالادستی نفت و گاز به ترتیب با ۲۳- و ۸- درصد، کاهش رشد سرمایه گذاری را تجربه کردند.

111111

خاورمیانه؛ تنها منطقه با افزایش سرمایه گذاری در بالادستی نفت و گاز

علی رغم پیش بینی رشد ۷درصدی سرمایه گذاری در بخش بالادستی و رسیدن به رقم ۵۰۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳، اما همچنان این میزان کمتر از سال ۲۰۱۹ (پیش از کووید – ۱۹) به میزان ۵۵۵ میلیارد دلار است. شرکت های ملی نفت (NOC) در منطقه خاورمیانه پیشتاز سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی با برآورد ۹۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ هستند و بیش از نیمی از این مقدار مربوط به عربستان (آرامکو) است.

22222

آفریقا؛ پیشتاز سرمایه گذاری های جدید در حوزه پالایش نفت

جهش مارجین فرآورده ها در ۲۰۲۲ عمدتاً ناشی از کاهش ظرفیت پالایشی به خصوص در سال ۲۰۲۱، جهش تقاضا به خصوص در محصولات میانی، افزایش قیمت گاز و کاهش در موجودی انبارها بود.

به لطف مارجین های مناسب و تداوم شرایط تنگنای بازار فرآورده ها، سرمایه گذاری در این حوزه با افزایشی اندک در سال ۲۰۲۳ و در سطح بالاتر از ۴۰ میلیارد دلار قرار می گیرد.

این افزایش عمدتا از مناطق خاورمیانه، چین و هند (به ترتیب) ناشی می شود. بعد از یک سال کاهش در ظرفیت های پالایشی در ۲۰۲۱ که عواقبی ناگوار برای بازار داشت، مجموع ظرفیت پالایشی دنیا در ۲۰۲۲ حدود ۴۰۰هزار بشکه افزایش یافته و در ۲۰۲۳ حدود ۱.۵ میلیون بشکه بیشتر خواهد شد.

333333

پنجره فرصت سرمایه گذاری در LNG؛ بازتاب جنگ روسیه – اوکراین!

اختلال عمیق جنگ اوکراین در بازارهای گاز، اقتصاد پروژه های  LNGرا به شدت جذاب کرد. به طوریکه ظرفیت تجمعی پایانه های صادراتی  LNGطی ۴ سال آتی ۳۰درصد افزایش خواهد یافت. تنها در آمریکا بیش از ۲۰ قرارداد پیشفروش ) LNGبه حجم ۴۰ میلیارد مترمکعب) از زمان شروع جنگ اوکراین امضا شده است.

با فرض قیمت قیمت حدود ۴۰ سنتی  LNGدر یک افق زمانی ۳۰ ساله، خالص ارزش فعلی پروژه‌های احداث تأسیسات مایع سازی LNG در سراسر دنیا حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود. حساسیت اقتصاد این پروژه‌ها به قیمت گاز به قدری است که کاهش ۲۰درصد قیمت در این افق زمانی می تواند NPV این پروژه‌ها را به صفر برساند!

4444

سهم ۷۰درصدی تجدیدپذیرها از سرمایه گذاری در تولید برق

از مجموع برآورد سرمایه گذاری ۸۲۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۳ در بخش نیروگاهی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر (خورشیدی و بادی) حدود ۷۰درصد است، این در حالی است که سهم این نیروگاه ها از تامین برق کمتر از ۸درصد است.

بالاترین رشد سرمایه گذاری در ۵ سال گذشته در میان انواع نیروگاهی مربوط به نیروگاه خورشیدی با رشد ۷۰درصدی، هسته ای ۷۰درصد و بادی ۲۸درصد بوده است.

555555

منبع :اقتصاد آنلاین