مراقب این تقلب در بازار سکه باشید
مراقب این تقلب در بازار سکه باشید

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، ممکن است وقتی شما تصمیم گرفته اید که سکه‌ خود را به هر علتی بفروشید، نتوانید مغازه ای که پلمب و برند آن سکه را دارا باشد پیدا کنید و برای فروش آن را به جایی دیگر ببرید که خریدارش فروشنده برندی دیگر باشد. آن وقت، خریدار سکه حق دارد پلمب سکه […]

- مراقب این تقلب در بازار سکه باشید

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، ممکن است وقتی شما تصمیم گرفته اید که سکه‌ خود را به هر علتی بفروشید، نتوانید مغازه ای که پلمب و برند آن سکه را دارا باشد پیدا کنید و برای فروش آن را به جایی دیگر ببرید که خریدارش فروشنده برندی دیگر باشد. آن وقت، خریدار سکه حق دارد پلمب سکه را باز کند و شما نمی توانید اعتراض کنید!

پلمب یا وکیوم سکه در واقع حکم تبلیغ برای برند را دارد. طبق قانون نباید بین قیمت سکه وکیوم شده و غیروکیوم تفاوت قیمتی وجود داشته باشد اما برای بسیاری از ما پیش آمده که هنگام فروش، وجود آسیب های حتی جزئی در بدنه وکیوم موجب کاسته شدن از قیمت سکه شده باشد؛ یا آنکه بسیاری از خریداران سکه از خرید سکه بدون وکیوم، سرباز زده اند.

در بسیاری از مواقع ممکن است با فروشندگانی رو به رو شویم که از نظرشان سکه‌های بدون وکیوم، فاقد ارزش و اعتبار باشد و بدون آن، تنها بابت طلای سکه به شما پول بپردازند.

فرض کنید که شما به خریدار اجازه باز کردن پلمب سکه را دادید و او با ایراداتی از جمله اینکه شیارهای یا شکل سکه دارای مشکل است به اندازه چند میلیون از قیمت آن کم کرد. تشخیص اینکه ادعای فروشنده در مورد مشکلات سکه قابل تایید است به عهده شما است! حتی اگر تخصصی در این زمینه نداشته باشید باید از قبل اطلاعات کافی را در این زمینه به دست آورید.

در اکثر مواقع، بهترین شانس شما برای فروش سکه به بالاترین قیمت ممکن، پیدا کردن مغازه ای است که برند سکه متعلق به آن باشد. در غیر این صورت به احتمال بسیار قوی با فروشندگانی مواجه خواهید شد که یا حاضر به خرید نیستند و یا آنکه ممکن است از قیمت سکه به شدت بکاهند.

به هر حال کم نیستند خریدارانی که به خاطر باز شدن و یا آسیب دیدن وکیوم سکه از قیمت آن بکاهند.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که در چه صورت می‌توان کاسته شدن از قیمت سکه را مورد پیگرد قانونی قرار داد؟

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفت‌وگو با «اطلاعات آنلاین» در این رابطه اظهار داشت: سه نوع سکه در بازار وجود دارد که با وجود وزن و عیارش یکسان، قیمتی متفاوت دارند. نوع اول، سکه امامی است که طرح آن به روزاست. اگر سال ضرب سکه، مربوط به بعد از سال ۱۳۸۶ باشد و از نظر ظاهری خط و خش نداشته باشد به قیمت اصلی باید خریداری شود.

نوع دیگر سکه امامی است که سال ضربش پیش از سال ۱۳۸۶ باشد. این سکه‌ها ۵ میلیون ارزان تر از قیمت اصلی خریداری خواهند شد. نوع سوم،  سکه بهارآزادی است که در سال های اوایل انقلاب ضرب شده و کمتر طرفدار دارد و به همین خاطر، ۵/۵ میلیون تومان ارزان تر است.

وی افزود: طبق قانون واحدهای مجاز فروش سکه باید جواز کسب در معرض دید داشته باشند. اگر مردم سکه را از جایی بخرند که فاقد مجوز رسمی و معتبر باشد ولی سرشان کلاه برود آن‌وقت دیگر نمی‌تواند پیگیری قانونی لازم را انجام دهند.

کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: اگر خریدار به جواز کسب دقت نکرد و یا نوعش را با دقت مورد بازبینی قرار نداد، نمی تواند از پیگرد قانونی نتیجه بگیرد. تنها در صورتی می تواند پیگیری کند که از برند دارای مجوز خریداری کرده باشد.

رئیس اتحادیه طلا و سکه ادامه داد: اگر سکه متعلق به برندی دیگر باشد خریدار حق باز کردن وکیوم سکه را دارد. مردم بهتر است سکه را برای فروش به جایی ببرند که پلمب خودش باشد.

کشتی آرای در پایان گفت: حتما پیش از خرید تحقیقات لازم را انجام دهید زیرا در صورت کم دقتی و ناآگاهی اگر کلاه سرتان برود، مقصر خود شما خواهید بود.

منبع: اطلاعات انلاین