زنگ خطر قتل زنان در کشور‌های غربی
زنگ خطر قتل زنان در کشور‌های غربی

قتل زنان در مناطق مختلف اروپا طی سال‌های اخیر با افزایش همراه بوده است؛ مردی در بوسنی همسرش را کشت و این قتل را به‌صورت زنده در اینستاگرام پخش کرد، در صربستان با وجود تلاش برای افزایش آگاهی و معکوس کردن این روند، امسال ۲۷ زن در حملات مبتنی بر جنسیت کشته شدند و فعالان […]

- زنگ خطر قتل زنان در کشور‌های غربی

قتل زنان در مناطق مختلف اروپا طی سال‌های اخیر با افزایش همراه بوده است؛ مردی در بوسنی همسرش را کشت و این قتل را به‌صورت زنده در اینستاگرام پخش کرد، در صربستان با وجود تلاش برای افزایش آگاهی و معکوس کردن این روند، امسال ۲۷ زن در حملات مبتنی بر جنسیت کشته شدند و فعالان در کوزوو می‌گویند که خشونت علیه زنان در آنجا یک «یک وضعیت اضطراری ملی» است.

در سراسر بالکان غربی، زنان اغلب از سوی شرکای خود و پس از گزارش مکرر خشونت به مقامات، هدف آزار، تجاوز، ضرب‌وشتم و قتل قرار می‌گیرند. اما این مشکل پس از جنگ‌های دهه ۱۹۹۰ و بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که پس از پایان درگیری‌ها ادامه داشته است، افزایش یافت.

در پاسخ، گروه‌های زنان در منطقه تظاهراتی را برای جلب توجه عمومی و خواستار اقدام سازماندهی کرده‌اند. آن‌ها خطوط کمک و پناهگاهی برای زنان راه‌اندازی کرده‌اند، اما فعالان، مقامات را متهم می‌کنند که برای محافظت از زنان و مقابله با فرهنگ معافیت از مجازات قاطع‌تر عمل نمی‌کنند.

فعالان می‌گویند که در بالکان غربی، اکثر کشور‌ها قوانین و مقرراتی را برای مبارزه با خشونت علیه زنان تصویب کرده‌اند، اما اجرای آن ناهماهنگ است.

به عنوان مثال، بوسنی یکی از اولین کشور‌هایی بود که کنوانسیون استانبول شورای اروپا در مورد خشونت علیه زنان را تصویب کرد، اما این مشکل از آن زمان به بعد افزایش یافته است.

خشونت علیه زنان و خشونت خانگی یک پدیده جهانی است، در همه جا وجود دارد، اما این پاسخ دولت‌ها به خشونت است که مسئله کلیدی است؛ متأسفانه، آنچه در کشور‌های اروپایی دیده می‌شود این است که خشونت مورد تایید است و این یک الگوی رفتاری است که به اندازه کافی در انظار عمومی محکوم نشده است.


بیشتربخوانید


خشونت علیه زنان در اروپا
کشور‌ها در سراسر اروپا با بحران خشونت علیه زنان و قتل آن‌ها مواجه هستند و در برخی کشور‌ها آمار نگران کننده‌ای در این زمینه منتشر می‌شود.

به عنوان مثال در ایتالیا خشم در سرتاسر این کشور پس از قتل یک دانشجو، خشونت علیه زنان را در کشوری که به طور متوسط هر سه روز یک زن در آن کشته می‌شود، در کانون توجه قرار داده است.

جسد جولیا سکتین، ۲۲ ساله، دانشجوی مهندسی، چند روز قبل از جشن فارغ‌التحصیلی او در گودالی در نزدیکی دریاچه‌ای در شمال ونیز پیدا شد؛ او در پلاستیک پیچیده شده بود و بنا بر گزارش‌ها چندین بار با چاقو ضربه خورده بود.

این کشف پس از جستجوی یک هفته‌ای که ایتالیا را فراگرفته بود، به دست آمد؛ گفته می‌شود پیش از ناپدید شدن او، دوربین‌های کنار جاده، شریک سابقش، فیلیپو تورتا را در حال ضربه زدن به او ثبت کرده‌اند.

به‌‍تازگی دادگاهی در شرق آلمان، جایی که تورتا، ۲۱ ساله پس از خرابی ماشینش دستگیر شد، گفت که استرداد او به ایتالیا را تایید کرده است.

به گزارش رسانه‌های ایتالیایی، تورتا حدود اواسط صبح روز شنبه در فرودگاه ونیز فرود آمد و قرار بود به زندانی در شهر شمالی ورونا منتقل شود تا در تحقیقات با سوالاتی روبرو شود.

کریستینا گامبری، محقق دانشگاه بولونیا، با اشاره به ۱۰۶ زن به قتل رسیده در ایتالیا تاکنون در سال جاری میلادی، که بیشتر آن‌ها به دست شرکای فعلی یا سابقشان کشته شده‌اند، گفت: این فیلمنامه‌ای است که ما به خوبی آن را می‌دانیم.

براساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ از سوی آژانس حقوق اساسی، ۳۱ درصد از زنان در اتحادیه اروپا از سن ۱۵ سالگی خشونت فیزیکی را از طرف شریک یا غیر شریک زندگی خود تجربه کرده‌اند و ۷ درصد از زنان خشونت فیزیکی را از سوی هر فردی در این کشور‌ها تجربه کرده‌اند.

با توجه به اندازه این پدیده، خشونت مبتنی بر جنسیت پیامد‌های گسترده و زیان‌باری برای بسیاری از خانواده‌ها و جوامع دارد؛ این نه‌تن‌ها حقوق بشر را نقض می‌کند، بلکه باعث کاهش سرمایه انسانی و تضعیف رشد اقتصادی می‌شود.

این مطالعه بر داده‌های اداری جمع‌آوری‌شده از ۳۰ حوزه قضایی مختلف در سراسر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و انگلیس به‌عنوان منبع اصلی برای سنجش عملکرد نهاد‌ها در پیشگیری و مقابله با خشونت مبتنی بر جنسیت متمرکز است.

اگرچه استفاده از داده‌های اداری مزایای شناخته شده‌ای دارد، اما چالش‌های قابل‎‌توجهی نیز در استفاده از این داده‌ها برای اهداف آماری شناسایی شده و به همین دلیل، کیفیت خروجی از منابع اداری، به‌ویژه با توجه به مقایسه این آمار در زمینه اتحادیه اروپا، اهمیت فزاینده‌ای دارد.

منبع: میزان

+