به گزارش خبرگزاری زیرنویس کرمانشاه، محمدطیب صحرایی در نشست شورای مسکن استان که با حضور مدیران عضو برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در سطح شهر کرمانشاه وجود دارد و اگر این بافت با یک طراحی مناسب بازآفرینی شود، می‌تواند بسترساز شکل‌گیری یک اتفاق خوب و تشکیل یک محدوده زیبا و […]

- خبرنگاران کرمانشاهی صاحبخانه می‌شوند - خبرآنلاین

به گزارش خبرگزاری زیرنویس کرمانشاه، محمدطیب صحرایی در نشست شورای مسکن استان که با حضور مدیران عضو برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در سطح شهر کرمانشاه وجود دارد و اگر این بافت با یک طراحی مناسب بازآفرینی شود، می‌تواند بسترساز شکل‌گیری یک اتفاق خوب و تشکیل یک محدوده زیبا و گردشگری شود.

وی افزود: اگر روند ساخت و ساز در این بافت طبق روال فعلی و بدون ضابطه دنبال شود، همین معدود بناهای باهویت در بافت فعلی هم از دست خواهد رفت.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: موضوع پیوست های فرهنگی و اجتماعی در طرح نهضت ملی مسکن و بافت شهری تنها محدود به نمای ساختمان ها نیست، این پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی باید برگرفته از پیشینه و ویژگی‌های دینی، فرهنگی، سنتی و تاریخی شهر کرمانشاه بوده، تک بعدی نباشد و همه جوانب را در نظر بگیرد.

صحرایی گفت: متاسفانه در حال حاضر هیچ نظم بصری، هماهنگی و نقطه اشتراک خاصی میان بناها و مجموعه‌های مسکونی سطح شهر کرمانشاه به چشم نمی‌خورد و این وضعیت بسیار تاسف بار است.

وی خاطرنشان کرد: معماری هر شهری باید نمایانگر هویت دینی و فرهنگی و تاریخی مردمان آن دیار باشد.

وی افزود: متاسفانه در بخش هایی از شهر، مسجد وجود ندارد و در شهری که مردمانش مسلمان هستند این موضوع زیبنده نیست یا برخی محلات مدرسه ندارند و برای مردم گرفتاری‌های بسیاری ایجاد شده است.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: مکان‌های فرهنگی، تفریحی، آموزشی و مذهبی باید متناسب با استانداردهای شهری جانمایی شوند و سپس برای احداث آن ها اقدام شود.

وی بر ضرورت تعریف مشوق های معنادار برای ساخت و ساز در بافت های فرسوده و دیگر مجموعه‌های سطح شهر تاکید کرد و گفت: اگر این تشویق ها و معافیت‌های مالیاتی دارای جامعیت لازم باشد می‌تواند بر اصلاح روندهای مخرب در ساخت‌وسازهای شهری اثرگذار بوده و به تدریج با اقبال عمومی روبرو شود.

صحرایی تاکید کرد: فرهنگ سازی، آموزش، غنی سازی و تعریف مشوق های معنادار می‌تواند بسیار اثرگذارتر از جریمه های مالی باشد.

وی همچنین عنوان کرد: ساخت نماهای شیشه ای و سنگی در مناطق زلزله خیز بسیار خطر آفرین است و باید برای توقف این روند، فرهنگ‌سازی شود و ضوابط قانونی خاصی برای آن وضع شود.

استاندار کرمانشاه گفت: نمای ساختمان‌های دولتی نباید برای مردم خطرآفرین باشد و شهرداری و راه و شهرسازی باید با جدیت این ضوابط را در مورد ساختمان‌های دولتی اعمال کنند.

وی در ادامه از تصویب طرح شهرک خبرنگاران خبر داد و گفت: دوستان خبرنگار در جلسات مختلف خواهان بهره‌مند شدن از طرح نهضت ملی مسکن بودند که این مطالبه به‌حق با موافقت مواجه شد.

صحرایی ادامه داد: خوشبختانه با تلاش‌های مجموعه راه و شهرسازی این وعده محقق شده و در فاز اول ۶ هکتار برای این کار مشخص شده که در ادامه قابل توسعه است.

وی در مورد نامگذاری این شهرک گفت: رهبر معظم انقلاب از «شهید مرتضی آوینی» به عنوان سید شهیدان اهل قلم یاد کرده‌اند و به همین سبب این نام مبارک بر شهرک خبرنگاران نهاده شده است.

در ادامه این نشست گزارش پیوست های اجتماعی، فرهنگی در طرح نهضت ملی مسکن و سطح شهر توسط اداره راه و شهرسازی ارائه شد.

همچنین گزارشی از طرح‌های مصوب پروژه‌های نهضت ملی مسکن، طرح تامین زمین پروژه‌های نهضت ملی مسکن روستایی و پیگیری پروژه‌های دارای مشکل ارائه شد.

منبع: خبـرآنلاین