چرا نابغه ایران‌دوست در خارج کشور اقامت داشت؟
چرا نابغه ایران‌دوست در خارج کشور اقامت داشت؟

اصغر دادبه در واکنش به برخی انتقادات نسبت به اقامت مرحوم محمدعلی اسلامی نُدوشن در هنگام مرگ، در خارج از کشور، گفت: این سخن، از سر ناآگاهی و زود قضاوت کردن است. پس از درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن استاد ایران شناس و شاهنامه پژوه ایرانی در کانادا بسیاری از صاحب نظران، فرهیختگان و کارشناسان به […]

چرا نابغه ایران‌دوست در خارج اقامت داشت؟

اصغر دادبه در واکنش به برخی انتقادات نسبت به اقامت مرحوم محمدعلی اسلامی نُدوشن در هنگام مرگ، در خارج از کشور، گفت: این سخن، از سر ناآگاهی و زود قضاوت کردن است.

پس از درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن استاد ایران شناس و شاهنامه پژوه ایرانی در کانادا بسیاری از صاحب نظران، فرهیختگان و کارشناسان به تمجید از مقام والا و خدمات وی پرداختند. اما برخی انتقادات نیز در باره محل اقامت و درگذشت استاد ایران‌دوست در خارج کشور در فضای مجازی مطرح شد.

اصغر دادبه، پژوهشگر و استاد ادبیات، فلسفه و ایران‌شناسی که از همشهریان و دوستان مرحوم محمدعلی اسلامی ندوشن بوده است به این انتقادات پاسخ داد.

دادبه در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» گفت: بوالفضولی بدون آنکه تحقیق کند، گفته بود، ایشان، یعنی دکتر اسلامی ندوشن، پیوسته از ایران سخن گفت و گفت که اینجا باید بود و اینجا باید مُرد، حالا شنیدیم که پیش از مرگ، آنجا بوده است. به این فرد باید گفت، نه جانم! آنجا نبوده است. متاسفانه برخی از ما خیلی زود داوری می‌کنیم.

او تاکید کرد: دکتر اسلامی ندوشن گاهی برای دیدار با فرزندانش به خارج از ایران می رفت. دو، سه سخنرانی هم در دانشگاه‌های آنجا می‌کرد. درواقع از ایران برای جهانیان سخن می‌گفت. بار آخر که برای این منظور رفت، بیماری رخ داد و طبیب اجازه نداد که به هواپیما سوار شود و به خانه برگردد. به امید آنکه احوالش بهتر شود، سه، چهار سالی آنجا ماند و در نهایت هم سرنوشت این‌گونه رقم خورد. ماجرا همین بود.

دادبه افزود: محمدعلی اسلامی ندوشن جز این سفرهای به ضرورت خانوادگی، باقی عمر را اینجا بود و اینجا نفس کشید و اینجا رنج کشید و اینجا شادی کرد و دیگر هیچ!

منبع: اطلاعات انلاین