به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان در افتتاح همایش اقتصاد ایران اظهار کرد: نگاه تحولی که مورد انتظار مردم است برای صاحب نظران باید مورد توجه باشد؛ رهبری معظم انقلاب در سخنان ابتدای سال در حرم رضوی، ضرورت تحول را تبیین کردند و این مسئله برای دانشگاهیان، حوزویان و فعالان اقتصادی […]

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان در افتتاح همایش اقتصاد ایران اظهار کرد: نگاه تحولی که مورد انتظار مردم است برای صاحب نظران باید مورد توجه باشد؛ رهبری معظم انقلاب در سخنان ابتدای سال در حرم رضوی، ضرورت تحول را تبیین کردند و این مسئله برای دانشگاهیان، حوزویان و فعالان اقتصادی بسیار مورد اهمیت است و نیازمند ریل‌گذاری و پیگیری اهداف در این خصوص است.

وی تاکید کرد: ضرورت تحول برای کسی پوشیده نیست اما اینکه تحول باید به چه شکل و به چه صورت باشد، مهم است؛ قطعاً اقتصاد ما باید علم‌پایه باشد و اگر مبتنی بر نگاه‌های سلیقه‌ای و غیر قابل دفاع باشد، صحیح نیست. رئیسی ادامه داد: کشور ما کشور انتخابات است، دولتی می‌آید و می‌رود اما نباید نگاه‌های سلیقه‌ای داشته باشیم؛ اگر کارها مبتنی بر کارهای علمی باشد، ماندگاری دارد.

رئیس‌جمهور گفت: معتقد به کارهای علمی هستیم و البته ممکن است هر اقدامی، مخالفینی داشته باشد که اشکالی ندارد چون هر نظریه، مخالفینی دارد و وجود این مخالفت‌ها در بحث‌های آکادمیک، طبیعی است اما آنچه اهمیت دارد، آن است که در اجرا باید مطمئن و متقن کار کرد زیرا امور با تزلزل پیش نمی‌رود.

رئیس قوه اجرایی افزود: آن نظریه‌ای که در دانشگاه پشتوانه علمی پیدا کرده و قابل دفاع است و جواب خود را پس داده، باید در عمل اجرایی کرد زیرا میدان عمل، محل آزمون و خطا نیست. وی افزود: طبیعتاً صاحب نظران نکاتی دارند و آزادی اندیشه وجود دارد و در این خصوص، نظریه‌پردازی صورت می‌گیرد که قطعاً باعث رشد و پیشرفت کشور می‌شود.

رئیس‌جمهور گفت: سیاست‌های مصوب و قطعی نظام که تصویب شده است را با روش‌های علمی و عملی که بتواند ما را بهتر به مقصد برساند، باید اجرایی کنیم؛ لذا تاکید دارم که سیاست‌هایی که در مجلس ریل‌گذاری شده و به شکل قانون طرح شده، به شکل عملی باید اجرایی شوند. رئیسی با اشاره به موضوع عدالت گفت: آنچه که اهمیت دارد آن است که ما عدالت اقتصادی را مورد توجه جدی قرار دهیم و به دنبال رسیدن به آن باشیم؛ در این خصوص در مقطعی رهبر انقلاب در مورد عدالت اقتصادی فرمودند که توسعه در کشور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است اما این توسعه باید در پرتو عدالت صورت بگیرد.

وی‌افزود: جوامع توسعه‌یافته بسیاری در سطح جهان هستند که با وجود صنعتی‌بودن اما از عدالت در کشورشان خبری نیست؛ این در حالی است که ما توسعه‌ای را می‌خواهیم که در پرتو عدالت باشد. رئیس قوه اجرایی کشور گفت: حتماً می‌خواهیم جامعه و کشور توسعه‌یافته باشد و در همه عرصه‌ها این توسعه شکل بگیرد اما باید همراه با عدالت باشد.

وی با اشاره به موضوع آمایش سرزمینی اظهار کرد: معیار آمایش سرزمینی به عنوان یک نمونه است که ثروت‌ها را بر اساس آمایش سرزمینی در کشور توزیع کنیم؛ البته این موضوع تنها ملاک نیست اما یکی از معیارهایی است که می‌تواند موجب اجرای عدالت شود. رئیسی ادامه داد: ما در تمام امور تجربه داریم اما هر جا که پای مردم به میان آمده، موفقیت را داشتیم و هر جا که دولت‌ها مردم را به حساب نیاورده و مردم‌پایه عمل نشده، کار دچار مشکل شده است.

رئیس‌جمهور افزود: لذا باید توجه کرد که اقتصاد، هم علم‌پایه و هم مردم‌پایه باشد؛ یکی از موضوعات مهم در اقتصاد، اهمیت بخش خصوصی و مردم آن است و باید در این زمینه از فعالین بخش خصوصی و مردمی حمایت شود. رئیسی ادامه داد: دولت‌ها در برنامه‌های توسعه قبلی، مکلف به کاهش تصدی‌گری بودند و در برنامه هفتم هم این امر وجود دارد لذا دولت باید در تصدی‌گری خود تجدید نظر کند.

در حال تکمیل…

منبع: مـهر