در رقابت‌های سواری استقامت، شرکت کنندگان باید مسافت‌های طولانی را با اسب خود طی کزده و اسبی که در حین مسابقه و پس از آن شرایط جسمانی بهتری داشته باشد  قهرمان خواهد شد.   استان قزوین اولین بار در سال  ۱۳۸۱ در این مسابقات شرکت کرده بود و حالا در سال ۱۴۰۲ برای دومین بار […]

در رقابت‌های سواری استقامت، شرکت کنندگان باید مسافت‌های طولانی را با اسب خود طی کزده و اسبی که در حین مسابقه و پس از آن شرایط جسمانی بهتری داشته باشد  قهرمان خواهد شد.  

استان قزوین اولین بار در سال  ۱۳۸۱ در این مسابقات شرکت کرده بود و حالا در سال ۱۴۰۲ برای دومین بار برای مسابقات سواری حضور یاقت و گامی رو به جلو برای شرکت در مسابقات کشوری برداشت.  

به نقل از مسئولین برگزاری رقابت‌ها، استان قزوین زین پس قصد دارد به طور جدی در این مسابقات به رقابت بپردازد و مقام قهرمانی کشور را از آن خود کند. شرکت کنندگان این دوره از مسابقات از آمادگی بالایی برخوردار بودند و رقابت تنگاتنگی با یکدیگر داشتند.

مسابقات سواری استقامت چگونه است؟

مسایقات سواری استقامت نوعی ورزش اسب سواری است که در آن شرکت کنندگان باید مسافت‌های طولانی و مشخصی مانند جاده‌ها، مسیرهای کوهستانی، مسیرهای عبور از رودخانه‌ها و … را در  مدت زمان مشخص طی کنند و حین مسابقه عواملی مانند:

  • هماهنگی سوار بر اسب
  • مدیریت سرعت اسب
  • مراقبت و نگهداری اسب در شرایط مسابقه و … سنجیده می‌شود.

مسابقات سواری

ملاک‌های برنده شدن در مسابقات سواری استقامت چیست؟

طبق قوانینی که از طرف انجمن‌ها و سازمان‌های مرتبط به ورزش اسب سواری تعیین شده، معیار و ملاک‌های مختلفی برای تعیین قهرمانی وجود دارد. البته این قوانین بسته به شرایط مختلف مسابقه ممکن است متفاوت باشد. اما برخی ملاک‌های ثابت برای تعیین قهرمان  وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • زمان طی کردن مسافت
  • متوسط سرعت
  • سلامت جسمانی اسب پس از مسابقه
  • مهارت‌های سوارکار
  • پایداری و هماهنگی بین سوارکار و اسب
  • عملکرد مناسب در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت

با توجه به این ملاک‌ها، اسب و سواری که بهترین عملکرد را در مسابقه ارائه دهند، به عنوان قهرمان تشخیص داده می‌شوند.

حمایت مالی مجموعه ستاره درخشان پردیس با نام تجاری حلوای نیاکان  با مدیریت سعید درخشان و مجموعه کینوفیت با مدیریت منا جابری دوست (تولید کننده محصولات سلامت محور با دانه کینوا )  باعث شد که این دوره از مسابقات باکیفیت بالا و بسیار عالی انجام شود.

اسب و سواری

برندگان مسابقات سواری استقامت استان قزوین:

در مسافت ۴۰ کیلومتر:

  1. حسین افتخاری با اسب برنده ( مدت زمان ۳ ساعت و ۱۷ دقیقه)
  2. امیرمحمد افتخاری با اسب اژدر (مدت زمان ۳ساعت و ۲۰ دقیقه)
  3. مهدی رازینی با اسب یارا (مدت زمان ۳ ساعت و ۳۴ دقیقه)

در مسافت ۲۰ کیومتر:

  1. سید محمد سجاد تقوی
  2. مجید یوسفی
  3. علی علمشاهی
  4. عرفان عبدی

منبع: خبـر ورزشی