دربی با همه بازی‌های فصل کاملاً متفاوت است و شرایطش اصلاً قابل مقایسه با دیدارهای عادی و حتی ۶ امتیازی دیگر نیست. استقلال و پرسپولیس برای این مسابقه نفراتی را می‌خواهند که به قول معروف برایشان« کار در بیار» باشند و اصلاً نمی‌توان روی آنها کوچکترین ریسکی کرد. در هر دو تیم استقلال و پرسپولیس […]

دربی با همه بازی‌های فصل کاملاً متفاوت است و شرایطش اصلاً قابل مقایسه با دیدارهای عادی و حتی ۶ امتیازی دیگر نیست. استقلال و پرسپولیس برای این مسابقه نفراتی را می‌خواهند که به قول معروف برایشان« کار در بیار» باشند و اصلاً نمی‌توان روی آنها کوچکترین ریسکی کرد. در هر دو تیم استقلال و پرسپولیس بازیکنانی هستند که فوق العاده توانمند محسوب می‌شوند اما به دلایل متعدد در دربی نمی‌توان بار سنگینی را روی دوش آنها گذاشت چون شرایط فنی و حاشیه‌ای این مسابقه کاملاً منحصر به فرد تلقی می‌شود. در چنین وضعیتی جواد نکونام که خودش برای اولین بار تحت عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال در دربی خواهد نشست، روی سه نفر به طور ویژه حساب باز می‌کند تا در لحظاتی که کار گره خورد، برایش گره گشا باشند. 

سایه روشن‌های یک دروازه‌بان

حسین حسینی اگرچه روزهایی کاملاً متفاوت در دربی پایتخت سپری کرده اما به واسطه پستی که بازی می‌کند و سمتی که در اختیار دارد، قطعاً  یکی از بازیکنان فوق العاده موثر استقلال برای جدال روز پنجشنبه برابر پرسپولیس تلقی می‌شود. حسینی سابقه مهار ضربه پنالتی برابر پرسپولیس در دربی های  جام حذفی را یدک می‌کشد و همین مسئله نقش فوق العاده مهمی در صعود استقلال به فینال‌های جام حذفی طی ۴ سال گذشته ایفا کرده است. البته این سنگربان گلهای بدی هم مقابل پرسپولیس خورده اما با توجه به اینکه حالا کاپیتان اول آبی‌ها محسوب می‌شود، بدون هیچ شک و تردیدی جواد نکونام حساب ویژه‌ای روی او باز خواهد کرد. 

نبض ساختار دفاعی 

بازیکن دیگری که در میان نفرات کنونی استقلال با تجربه محسوب شده و بارها در دربی مقابل پرسپولیس بازی کرده است، روزبه چشمی خواهد بود. عنصر ملی پوشی که به نوعی نبض ساختار دفاعی استقلال محسوب می‌شود و اگر پنجشنبه روز خوبش باشد، بدون شک آبی پوشان شرایط به مراتب بهتری پیدا خواهند کرد. چشمی به خوبی می‌داند حالا که استقلال محمد حسین مرادمند را در اختیار ندارد، وظیفه‌اش به عنوان یکی از ارکان خط دفاعی که باید با هافبک‌های استقلال نیز مرتب در ارتباط باشد، چقدر سنگین‌تر است.

نیمکت نشین خطرناک

جدا از این دو بازیکن، استقلال مهره دیگر هم دارد که فوق العاده کارنامه موفقی در دربی‌ها داشته و حضورش در داخل زمین قطعاً باعث نگرانی عناصر خط دفاعی پرسپولیس خواهد شد. اگرچه ارسلان مطهری الان اصلاً شرایط مطلوبی نداشته و به احتمال بسیار زیاد روز پنجشنبه هم فیکس نخواهد بود اما کارنامه درخشانی که برابر پرسپولیس در لباس استقلال دارد و ۴ مرتبه‌ای که توانسته دروازه این تیم را باز کند، اتفاق ارزشمندی است که  هیچ شرایطی نمی‌توان از کنارش با بی‌تفاوتی عبور کرد. اگر بازی در نیمه دوم گره بخورد و استقلال به عناصر تهاجمی احتیاج داشته باشد، قطعاً می توان روی مطهری به عنوان یک ذخیره موثر حساب باز کرد البته به شرطی که خود ارسلان هم در صورت فراهم شدن چنین فرصتی، آن را به راحتی از کف ندهد.

۳ استقلالی؛ کابوس سرمربی پرسپولیس/ جنگنده ای که در جمع آبی ها تیغش نمی برد!

پاک کردن خاطره تلخ

جدال با پرسپولیس برای یکی از بازیکنان استقلال خاطره بسیار تلخی را زنده می‌کند که شاید پنجشنبه به نیت پاک کردن آن به میدان برود. کوین یامگا یکی از موثرترین بازیکنان استقلال طی دو سال اخیر تلقی می‌شود و اگر روز پنجشنبه داخل زمین باشد و آبی‌ها صاحب ضربه پنالتی شوند، قطعاً پنالتی زن استقلالی‌ها خواهد بود ولی این مهره خارجی فراموش نکرده که اردیبهشت ماه امسال به واسطه مصدومیت در دربی عملاً فصل برایش در استقلال به پایان رسید. یامگا به خوبی می‌داند اگر در دربی بدرخشد، محبوبیتش میان استقلالی‌ها چقدر بیشتر خواهد شد.

فرصت هنرنمایی

اگرچه گوستاوو بلانکو یکن پرتلاش و جنگنده‌ای در خط حمله استقلال محسوب می‌شود اما در مجموع باید گفت تا اینجای کار نمایشی معمولی از او شاهد بوده‌ایم و آنطور که باید، تیغ خودش را نشان نداده است. مهاجم آرژانتینی استقلال که شانس زیادی هم برای فیکس بازی کردن در دربی دارد، باید در مسابقه پنجشنبه ثابت کند که زهردار است و تحت هیچ شرایطی نباید چنین موقعیتی را از دست بدهد. او حتماً به واسطه سال‌ها حضور در فوتبال اروپا با مفهوم دربی آشناست و می‌داند چه موقعیتی نصیبش شده است تا جایگاه خود در استقلال را تثبیت کند.

منبع: خبـر ورزشی