منچستریونایتد – بایرن‌مونیخ؛ تحقیرشدگان!/ یا بِبَر یا بمیر!
منچستریونایتد – بایرن‌مونیخ؛ تحقیرشدگان!/ یا بِبَر یا بمیر!

امشب در دیداری حساس برای منچستریونایتد و تشریفاتی برای بایرن‌مونیخ، این دو غول فوتبال انگلیس و آلمان در ورزشگاه اولدترافورد به مصاف هم خواهند رفت.

 

امشب از ساعت ۲۳:۳۰ در ورزشگاه اولدترافورد، منچستریونایتد در حالی در آخرین دیدار گروه A لیگ قهرمانان اروپا به مصاف بایرن‌مونیخ خواهد رفت که برای صعود چاره‌ای جز پیروز شدن ندارد.

منچستریونایتد؛ تئأتر تراژیک رؤیاها

هیچ چیز مطلقاً سر جای خودش نیست! در تئأتر رؤیاها داستانی غم‌انگیز پخش می‌شود و مثل این که پایان خوشی وجود ندارد. اریک تن‌هاخ امیدوار بود بعد از نوامبر شیرین، به اکتبر شیرین‌تر برسد. اما قبل و بعد از پیروزی بزرگ مقابل چلسی هم شکست خوردند و در لیگ قهرمانان اروپا هم باخت مقابل گالاتاسرای آن‌ها را در نزدیک‌ترین فاصله به حذف قرار داده است. تیمی که فقط یک برد نوبرانه مقابل کپنهاگن داشته و حتی ذره‌ای هواداران به صعودش امیدوار نیستند. شیاطین‌سرخ باید بایرن را شکست دهند و منتظر نتیجه بازی همزمان بین تیم‌های ترکیه‌ای و دانمارکی باشند. حتی اگر این اتفاق هم رخ بدهد شادی موقتی است و بسیاری بر این باورند که شاید در ابتدای سال ۲۰۲۴ دیگر تن‌هاخ روی نیمکت این تیم محبوب نباشد. امشب مقابل رقیب قدیمی و آلمانی مسابقه‌ای حساس پیش‌رو خواهند داشت.

بایرن‌مونیخ؛ صدرنشین ناراحت

هر فصل بایرن‌مونیخ سهمیه یک شکست سنگین و باورنکردنی دارد. این فصل قرعه به نام فرانکفورت افتاد که در میان ناباوری همه اولین شکست بوندس‌لیگایی به بایرن را با ۵ گل تحمیل کنند. در آستانه بازی تشریفاتی اما حیثیتی مقابل یونایتد، حالا تیم توماس توخل با پایین‌ترین روحیه به انگلیس سفر کرده است. به نظر می‌رسد بایرن‌مونیخ برای بازگشت به روند خوب قبلی نیاز به این برد دارد. به نوعی بایرن می‌تواند یکی از غول‌های فوتبال اروپا که البته این روزها حال خوشی ندارد را به‌راحتی از میدان و مسابقات به در کند. در نزدیکی این بازی بزرگ در اولدترافورد می‌توان گفت که بایرن‌مونیخ در گروه A لیگ قهرمانان اروپا یک «صدرنشین ناراحت» است.

آخرین جدال
بیستم سپتامبر ۲۰۲۳ در دیدار رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، بایرن‌مونیخ با نتیجه ۴-۳ در آلیانتس‌آرنا مقابل منچستریونایتد پیروز شد. سانه، گنبری، کین و تل برای بایرن و هویلون و کاسمیرو (۲ مرتبه) برای یونایتد در آن دیدار گلزنی کردند.

آمار بازی
۱۲) از سال ۱۹۹۸ منچستریونایتد و بایرن‌مونیخ در ۱۲ بازی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف هم رفته‌اند که شیاطین‌سرخ ۲ برد و باواریایی‌ها ۵ برد کسب کرده‌اند و ۵ بازی هم مساوی شده است. یکی از ۲ برد شیاطین‌سرخ پیروزی و کامبک تاریخی در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۹ است.
۱) برد بایرن در دیدار رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان این فصل، اولین دیدار بین این دو تیم در مرحله گروهی بود که مساوی نشد. هر ۴ بازی قبلی در این مرحله بین یونایتد و بایرن مساوی شده بود.
۱۳) تنها برد منچستریونایتد در اولدترافورد مقابل بایرن‌مونیخ ۱۳ سال قبل یعنی سال ۲۰۱۰ با نتیجه ۳-۲ ثبت شد.
۶) بایرن‌مونیخ با ۶ قهرمانی سومین تیم پرافتخار لیگ قهرمانان اروپاست و آخرین قهرمانی‌شان سال ۲۰۲۰ در دوران کرونا به‌دست آمد.
۳) منچستریونایتد با ۳ قهرمانی دومین تیم پرافتخار انگلیس بعد از لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا به شمار می‌رود. شیاطین‌سرخ از سال ۲۰۰۸ به بعد قهرمان نشده‌اند.
۶۴) بایرن‌مونیخ ۶۴ مرتبه مقابل تیم‌های انگلیسی قرار گرفته که حاصل کارش ۲۷ برد، ۱۹ تساوی و ۱۸ شکست بوده است. بایرن بیش از یونایتد مقابل آرسنال قرار گرفته که ۱۲ مرتبه بوده و امشب در این آمار یونایتد با آرسنال برابر خواهد شد. آخرین رقیب بایرن، منچسترسیتی بود که این تیم را در مرحله یک‌چهارم نهایی فصل قبل کنار زد.
۳۴) منچستریونایتد در ۳۴ بازی اروپایی به مصاف تیم‌های آلمانی رفته که حاصل کارش ۱۶ برد، ۸ تساوی و ۱۰ شکست بوده است. آخرین رقیب یونایتد، لایپزیش بود که مقابل آن ۳-۲ شکست خوردند.
۳۹) بایرن‌مونیخ در ۳۹ دیدار آخرش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا شکست نخورده؛ ۳۵ بازی را برده‌اند و ۴ بازی هم مساوی شده است. پاری‌سن‌ژرمن در سپتامبر ۲۰۱۷ آخرین تیمی بود که بایرن را در مرحله گروهی برد.
۲) اریک تن‌هاخ بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ سرمربی تیم دوم بایرن‌مونیخ بود. این مربی هلندی موفق شد یک عنوان قهرمانی در لیگ ایالت باواریا برای تیم دوم مونیخی‌ها کسب کند.
۱) نکته عجب درباره بایرن این است که در حالی هفته قبل مقابل فرانکفورت برای نخستین مرتبه در بوندس‌لیگا شکست خوردند که در این لیگ و در لیگ قهرمانان پیش از آن در مجموع ۱۷ بازی را نباخته بودند.

مصدومان و محرومان
لیساندرو مارتینس، کاسمیرو، تایرل مالاسیا، کریستین اریکسن، آماد دیالو، میسون مانت و ویکتور لیندلوف مصدومان منچستریونایتد هستند. جیدن سانچو هم به‌دلیل مسائل انضباطی هنوز در لیست شیاطین‌سرخ جایی ندارد. بایرن‌مونیخ هم از سرژ گنبری، ماتایس دی‌دلیخت و بونا سار نمی‌تواند استفاده کند.

ترکیب احتمالی دو تیم
منچستریونایتد:
اونانا، وان‌بیساکا، مگوایر، واران، شاو، مک‌تامینی، ماینو، آنتونی، فرناندش، رشفورد و هویلون
بایرن‌مونیخ: نویر، لایمر، اوپامکانو، کیم، گوئریرو، گورتسکا، کیمیش، موسیالا، مولر، سانه و کین

منبع: خبـر ورزشی