فوتبال ایران در سالیان گذشته بازیکنان دورگه پرشماری داشته و در دوره سرمربیگری کارلوس کی‌روش، بر شمار بازیکنان دورگه اضافه شد. سرشناس‌ترین بازیکنانی که در طول ۲ دهه اخیر در فوتبال ملی تابعیت ایرانی گرفتند، بازیکنانی مانند فریدون زندی، امیر شاپورزاده، اشکان دژاگه، رضا قوچان‌نژاد، دانیل داوری، مهرداد بیت‌آشور و سامان قدوس هستند که شانس […]

فوتبال ایران در سالیان گذشته بازیکنان دورگه پرشماری داشته و در دوره سرمربیگری کارلوس کی‌روش، بر شمار بازیکنان دورگه اضافه شد. سرشناس‌ترین بازیکنانی که در طول ۲ دهه اخیر در فوتبال ملی تابعیت ایرانی گرفتند، بازیکنانی مانند فریدون زندی، امیر شاپورزاده، اشکان دژاگه، رضا قوچان‌نژاد، دانیل داوری، مهرداد بیت‌آشور و سامان قدوس هستند که شانس حضور در تیم ملی فوتبال ایران را هم به‌دست آوردند و در حال حاضر، قدوس همچنان عضو تیم ملی است.

لیگ برتر فوتبال ایران در سالیان گذشته میزبان بازیکنان خارجی زیادی بوده که برخی از آن‌ها ابراز تمایل به حضور در تیم ملی ایران کرده‌اند. یکی از سرشناس‌ترین آن‌ها، عرفان اولروم مهاجم سابق ابومسلم خراسان بود که در لیگ برتر فوتبال ایران توانست به عنوان آقای گلی دست پیدا کند و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره حضور او در تیم ملی مطرح شد اما این مهاجم نیجریه‌ای که هیچ‌گاه در تیم ملی کشورش هم فرصت بازی به‌دست نیاورد، نتوانست به عضویت تیم ملی ایران در بیاید.

لوسیانو پریرا مهاجم کهنه‌کار مس رفسنجان هم که سابقه آقای گلی در لیگ برتر فوتبال ایران دارد، دیگر بازیکنی بود که در فصول اخیر بحث حضورش در فوتبال ملی ایران مطرح شد اما با این وجود، او نتوانست به عضویت تیم ملی ایران در بیاید. البته که همچنان پریرا در فوتبال باشگاهی ایران کارش را دنبال می‌کند و احتمالاً در این رقابت‌ها به فوتبال خود پایان خواهد داد. بعد از فروکش کردن تب احتمال تغییر تابعیت بازیکنان خارجی در ۴-۳ فصل اخیر، حالا بازار شایعات با مصاحبه ۲ ستاره تراکتور داغ شده است.

خارجی هایی که دوست دارند پیراهن تیم ملی ایران را بر تن کنند/ به یاد عرفان اولروم و آرزوی بزرگی که بر باد رفت!

دوست داریم عضو تیم ملی ایران شویم اما …

تراکتور تبریز جزو تیم‌های سرمایه‌دار و پرستاره فوتبال ایران محسوب می‌شود که در فصل جاری، صفا هادی، آلوارو خیمنس، ریکاردو آلوز و گوستاوو واگنین بازیکنان خارجی این تیم محسوب می‌شوند. از میان این ۴ بازیکن، آلوز و واگنین درخشش چشمگیری در جمع شاگردان پاکو خمس داشته‌اند و عملکردشان مورد توجه بوده است؛ به‌ویژه ریکاردو آلوز که توانست فصل گذشته برترین گل‌ساز لیگ بیست‌ویکم شود و در فصل جاری هم در صدر جدول برترین گل‌سازان لیگ قرار دارد.

واگنین در تازه‌ترین مصاحبه خود در واکنش به حضور در تیم ملی ایران گفته است: «من در تیم ملی دانشجویی ایتالیا بازی کردم و آنجا شماره ۱۰ را برتن داشتم و خیلی حس و تجربه جالبی بود. طبیعتا خیلی دوست دارم که در تیم ملی ایران بازی کنم چون تیم ملی همیشه برای من جذاب و مهم است و من همیشه رویایش را داشتم». آلوز هم درباره احتمال حضورش در تیم ملی ایران توضیح داد: «من پاسپورت پرتغالی دارم اما اگر فوتبال ایران بخواهد از من در سطح ملی استفاده کند، بسیار خوشحال خواهم بود که بتوانم این کمک را به تیم ملی ایران بکنم. البته فکر می‌کنم قوانین شما در دادن پاسپورت و ملیت بسیار سختگیرانه است و امکان این مسئله وجود نداشته باشد». با وجود مصاحبه‌های انجام شده از سوی ۲ ستاره تراکتور، بعید به نظر می‌رسد که تغییر ملیت آن‌ها صریح‌الوصول باشد و احتمالاً سرنوشتی مشابه اولروم و پریرا در انتظار آن‌ها خواهد بود.

منبع: خبـر ورزشی