ریاضی ششم ابتدایی و ریاضی پنجم ابتدایی دو درس مهم در مقطع ابتدایی می باشند. در ابتدا به بررسی فواید یادگیری ریاضی می پردازیم. فواید ریاضی برای مغز  علم ریاضی نقش مهمی در تقویت و رشد مغز و مهارت های خلاقانه و تحلیلی دارد. شاید با خواندن همین یک جمله هم به اهمیت ریاضی پی ببریم. مغز […]

 

ریاضی ششم ابتدایی و ریاضی پنجم ابتدایی دو درس مهم در مقطع ابتدایی می باشند.

در ابتدا به بررسی فواید یادگیری ریاضی می پردازیم.

فواید ریاضی برای مغز

 علم ریاضی نقش مهمی در تقویت و رشد مغز و مهارت های خلاقانه و تحلیلی دارد. شاید با خواندن همین یک جمله هم به اهمیت ریاضی پی ببریم.

مغز انسان هنگام پردازش اطلاعات به این گونه عمل می کند که مسیرهای عصبی مهمی را به وجود می آورد.

هنگامی که می خواهیم یک مساله تحلیلی ریاضی را حل کنیم ، داده ها در مغز انسان جمع آوری می شوند، سپس مغز انسان در اولین قدم داده ها را بررسی ، تجزیه و تحلیل می کند تا روابط بین اجزای مختلف آن را کشف نماید، یا اینکه بتواند با روشی منطقی مسئله را به جواب برساند.

همین موضوع به زندگی انسان نیز تعمیم داده می شود و از آن نتیجه های مختلف می توان گرفت.

اگر انسان و مغز او قادر به فهم و درک ریاضیات باشد مقدمه ای به وجود می آید که در سایر مسائل زندگی نیز به یک نتیجه گیری برسد.

 لذا هنگام مواجهه با مشکلات واقعی ذهن و مغز انسان آمادگی مقابله با آنها را خواهد داشت. زیرا این رویکرد را در یادگیری ریاضی به خوبی تمرین کرده است.

 انسان با تمرین ریاضی می‌تواند قسمت مربوط به منطق را به خوبی تمرین دهد و در مسائل و مشکلات مختلف از آن استفاده کند. او می تواند با مطالعه ریاضی در یافتن راه حل های مختلف و داده های لازم جهت حل مسائل و رسیدن به نتیجه موفق تر باشد.

چرا ریاضی ابتدایی اهمیت دارد ؟

سرفصل های ریاضی و مباحث آن به صورت یک علم پیوسته و مرتبط از پایه اول ابتدایی تا پایه دوازدهم برای دانش آموزان ادامه دارد. در دانشگاه نیز با توجه به رشته ای که دانشجو انتخاب می کند ممکن است ریاضی در آن نقش داشته باشد.

ریاضی پایه ابتدایی اساس علم ریاضی را در ذهن دانش آموز به وجود می آورد پس نقش مهمی در روند یادگیری دانش آموزان دارد.

مقطع ابتدایی مهارت حل مساله و تمرین را در دانش آموزان از طریق حل سوال های مختلف ریاضی پایه گذاری می کند. از طرفی مفاهیمی که در این مقطع مطرح می شوند مقدمه ی سال های بعد تحصیل دانش آموز نیز می باشند.

ریاضی چه تفاوتی با سایر دروس دارد ؟

درس ریاضی یکی از درس هایی است که یادگیری آن به درک مفاهیم و تمرین آن ها نیاز دارد.

تنوع بالای سوالات در این علم و روش های گوناگونی که برای حل آن ها وجود دارد ، ریاضی را به یک علم پویا تبدیل کرده است .

از طرفی دانش آموزان معمولا در این درس به مشکل می خورند.

شاید ریشه این مشکل را در این موضوع می توان یافت که دانش آموزان قصد دارند ریاضی را همانند سایر دروس مطالعه کنند و با این کار توانایی حل سوالات مختلف را کسب کنند.

فرمول های ریاضی

چگونه ریاضی را بهتر بخوانیم ؟

۱ – به این موضوع توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید ریاضیات را فقط با خواندن و گوش دادن یاد بگیرید. بخش زیادی از یادگیری ریاضیات به تمرین کردن فعالانه بستگی دارد.  حل تمرین های ریاضی یکی از بهترین قسمت ها برای تمرین است.

 ۲- ریاضیات یک مبحث به هم پیوسته است. مباحثی که در مدرسه یاد میگیرید در واقع ادامه ی جلسات قبل می باشد پس باید درس هر جلسه را به خوبی یاد بگیرید و اگر در یادگیری مشکل داشتید حتما در منزل قسمت هایی که مبهم مانده را یادداشت کرده و از معلم خود سوال کنید .

 ۳- ریاضیات چون با اعداد و ارقام و راه حل ها در ارتباط است یکی از دروس به ظاهر پیچیده می باشد که بهتر است وقت بیشتری برای آن نسبت به سایر دروس بگذارید. در سایت باحال مگ در این زمینه اطلاعاتی وجود دارد که برای دانش آموزان می تواند مفید باشد.

 ۴- موقع مطالعه ریاضی سعی کنید ریاضی را حفظ نکنید بلکه مفاهیم آن را یاد بگیرید.

 ۵- ریاضی یک دانش حفظی نیست ولی راه حل ها شباهت هایی به یکدیگر دارند در نتیجه در یک موضوع مختلف چند تمرین یکسان حل کنید تا به تسلط برسید.

۶- داشتن دقت و تمرکز حواس، یکی از مهم ترین قسمت های یادگیری می باشد. دقت در حل سوالات ریاضی باعث می شود سوالات سخت برای دانش آموز راحت تر شوند. از طرفی معمولا صورت سوالات نقش مهمی در حل آن دارد پس باید به خوبی دانش آموز صورت سوال را درک کند و سپس به پاسخ دهی بپردازد.

۷- ریاضیات مبحثی است که بسیاری از دانش‌آموزان را مضطرب می‌کند. داشتن اعتمادبه‌‌نفس می‌تواند اضطراب شما را کاهش دهد. اگر درس را به خوبی یاد گرفته باشید و تمرین ها و سوالات کافی حل کرده باشید دیگر جای نگرانی وجود ندارد و می توانید نمره خوبی در این درس کسب کنید.

 

منبع خبر: رکنـا