طالبان به قول خود درباره تریاک عمل کرد
طالبان به قول خود درباره تریاک عمل کرد

عصر ایران نوشت: کشور میانمار در سال جاری میلادی ۲۰۲۳ با عبور از افغانستان تبدیل به بزرگترین تولیدکننده تریاک جهان شد. میانمار در شرق آسیا و همسایگی چین و تایلند است. این موضوع در گزارش دفتر سازمان ملل متحد در زمینه مواد مخدر و جرایم (UNODC) آمده است. تولید تریاک میانمار حدود سه برابر افغانستان […]

- طالبان به قول خود درباره تریاک عمل کرد

عصر ایران نوشت: کشور میانمار در سال جاری میلادی ۲۰۲۳ با عبور از افغانستان تبدیل به بزرگترین تولیدکننده تریاک جهان شد. میانمار در شرق آسیا و همسایگی چین و تایلند است.

این موضوع در گزارش دفتر سازمان ملل متحد در زمینه مواد مخدر و جرایم (UNODC) آمده است.

تولید تریاک میانمار حدود سه برابر افغانستان تخمین زده می شود.

برآورد می شود میانمار ۱۰۸۰ متریک تن تریاک در سال جاری میلادی تولید کرده است. تریاک ماده اصلی تولید هروئین است.

دفتر سازمان ملل متحد گفته است تخمین تولید تریاک برای ۲۰۲۲-۲۳ در بالاترین سطح خود در بیش از ۲۰ سال گذشته است.

طالبان از زمان گرفتن قدرت در کابل در سال ۲۰۲۱ وعده داد با تولید و فروش تریاک برخورد می کند.

گزارش سازمان ملل متحد (UNODC) می گوید برآورد می شود بعد از ممنوعیت طالبان در برابر کشت خشخاش ، تولید تریاک در افغانستان حدود ۹۵ درصد کاهش یافته و به رقم ۳۳۰ تن در سال رسید.

افغانستان برای سال ها بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان بود اما پس از قول مقامات طالبان برای پایان دادن به تولید این ماده مخدر، تولید تریاک در این کشور سقوط کرد.

منطقه مرزی میان سه کشور تایلند ،‌لائوس و میانمار به عنوان مثلث طلایی تولید و قاچاق مواد مخدر شامل تریاک و متامفتامین است.

 در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) میانمار ۷۹۰ تن تریاک تولید کرد.

براساس برآورد دفتر مواد مخدر و جرایم در سازمان ملل متحد ، اقتصاد تریاک در میانمار رقمی حدود ۲.۴ میلیارد دلار تجارت دارد که معادل ۱.۷ % تا ۴.۱ % از تولید ناخالص داخلی کشور است.

اقتصاد میانمار از زمان به دست گرفتن قدرت توسط ارتش در سال ۲۰۲۱ به دلیل درگیری و بی ثباتی ویران شد و بسیاری از کشاورزان را به کشت خشخاش سوق داد.

در این گزارش سازمان ملل متحد درباره وضعیت میانمار آمده است: به نظر می رسد دسترسی ضعیف به بازارها و زیرساخت های دولتی و همچنین تورم افسارگسیخته نقش مهمی در تصمیم کشاورزان برای افزایش کشت خشخاش داشته است.

کشت خشخاش در میانمار با افزایش سرمایه گذاری و شیوه های بهتر – از جمله آبیاری بهبود یافته و استفاده احتمالی از کود – پیچیده تر شده است.

در میانمار، منطقه اصلی کشت، ایالت “شان” است که بخش شمالی آن در هفته‌های اخیر پس از حمله ائتلاف گروه‌های مسلح اقلیت‌های قومی علیه حکومت نظامی و متحدانش، دچار تشنج و درگیری شده است.

گزارش سازمان ملل اضافه می کند منطقه “شان” حدود ۸۸ درصد از مناطق کشت خشخاش در سراسر میانمار را به خود اختصاص داده است.
در شرق منطقه “شان”، متوسط عملکرد تخمینی تولید تریاک در هکتار از ۱۹.۸ کیلوگرم در بررسی سال ۲۰۲۲ به ۲۹.۴ کیلوگرم در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

ایالت شان تقریبا یک چهارم مساحت میانمار و پر از دره ها و تپه های پوشیده از جنگل است.

به گفته سازمان ملل، بخش هایی از منطقه شان، منبع اصلی تولید متامفتامین در جنوب شرقی آسیا نیز هست.

منبع: اطلاعات انلاین