این قرارداد‌ها دل کشاورزان و مصرف کنندگان را خون کرده است
این قرارداد‌ها دل کشاورزان و مصرف کنندگان را خون کرده است

اطلاعات نوشت: قرار بود در این طرح نهاده‌های مورد نیاز و حمایت‌های فنی و پشتیبانی در اختیار کشاورز قرار گیرد و هنگام خرید، نرخ این خدمات و نهاده‌های ارائه شده کسر شود.البته اجرای طرح کشت قراردادی با آن که خوب آغاز شد اما در نحوه اجرا از مسیر منحرف و دست آخر موقع خرید محصولات، کشاورز […]

- این قرارداد‌ها دل کشاورزان و مصرف کنندگان را خون کرده است

اطلاعات نوشت: قرار بود در این طرح نهاده‌های مورد نیاز و حمایت‌های فنی و پشتیبانی در اختیار کشاورز قرار گیرد و هنگام خرید، نرخ این خدمات و نهاده‌های ارائه شده کسر شود.البته اجرای طرح کشت قراردادی با آن که خوب آغاز شد اما در نحوه اجرا از مسیر منحرف و دست آخر موقع خرید محصولات، کشاورز تنها ماند و حامیان و پشتیبانان به وعده‌هایشان عمل نکردند.

پارسال کشت قراردادی برنج در استان مازندران اجرا شد و دست آخر کشاورزان از اینجا مانده و از آنجا رانده برنج‌ها را به قیمت ناچیزی به دلالان و واسطه‌ها فروختند و همچنان مقادیر قابل توجهی محصول هم در انبارها مانده است.یک کشاورز بهشهری که بخشی از مزرعه خود را کشت گندم اختصاص داده است، به مهر می‌گوید: بذری که امسال در اختیار ما قرار داده‌اند نامناسب و فاسد بود.

با همه اما و اگرها درباره کشت قراردادی برنج این پروژه در مزارع گندم مازندران در دست اجراست به نحوی که در ساری ۱۷۰۰ هکتار از مزارع گندم و کلزا زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.

سید اسماعیل علوی مدیر جهاد کشاورزی ساری در این باره می گوید: تاکنون ۱۶۸۹ هکتار مزارع گندم و کلزا این شهرستان در سامانه کشاورزی قراردادی ثبت شده است.کشاورزان با پیوستن به کشاورزی قراردادی از مزایای تخفیف در حق بیمه محصول و دریافت کمک هزینه حمل گندم و کلزا برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲بهره‌مند خواهند شد.

در شهرستان میاندرود هم بیش از ۲۰۰۰ هکتار از مزارع منطقه زیر پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است و کشاورزان به حمایت‌های دولت در این پروژه چشم دوخته‌اند.  

محمد اسفندیاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود در این باره می گوید: تاکنون ۲۲۰۸هکتار مزارع گندم و کلزای شهرستان میاندورود زیر کشت قراردادی قرار گرفته است. هدف از کشت قراردادی، افزایش بهره وری، حذف واسطه‌ها، نظارت بر تولید و تضمین در خرید و رسیدن به درآمدی مطمئن است و کشاورزانی که می‌خواهند از این فواید بهره مند شوند می‌توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی مربوطه و نصب و راه اندازی اپلیکیشن طراحی شده، نسبت به انجام کشت قراردادی اقدام کنند.به گفته وی برش تخصیصی کشت قراردادی در این شهرستان ۳۴۰۰هکتار بوده و بقیه سطوح در مراکز دو گانه شهرستان در حال اجرای قرارداد است.

وضع مزارع جویبار

همچنین از مجموع مزارع جویبار، تاکنون فقط ۵۰۰هکتار زیر پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است. سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی جویبار در این باره تاکید می کند: تاکنون بیش از ۵۰۰هکتار مزارع گندم و کلزای شهرستان جویبار زیر کشت قراردادی قرار گرفته است.

علی رحیمی می افزاید: برش تخصیصی کشت قراردادی در این شهرستان ۱۷۰۰ هکتار بوده و بقیه سطوح در مراکز سه گانه شهرستان در حال اجرای قرارداد است.

منبع: اطلاعات انلاین