به گزارش زیرنویس، صبح روز شنبه ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۲جمعی از متقاضیان پروژه های طرح نهضت ملی مسکن شهر پردیس به نام پروژه آریا شهر، در مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند. به گفته معترضان دو هفته پیش پیامکی برای آنها ارسال شد که در صورت عدم واریز ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان (نسبت […]

به گزارش زیرنویس، صبح روز شنبه ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۲جمعی از متقاضیان پروژه های طرح نهضت ملی مسکن شهر پردیس به نام پروژه آریا شهر، در مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند. به گفته معترضان دو هفته پیش پیامکی برای آنها ارسال شد که در صورت عدم واریز ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان (نسبت به پیشرفت هر پروژه و پرداختی قبلی اعضاء) تا روز ۲۲ آذر ماه، از پروژه حذف خواهند شد اما ماجرا فقط به اینجا ختم نمی شود.

تجمع متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن پردیس

تقاضانامه اعضای معترض در تجمع مقابل وزارت راه خطاب به وزیر راه و مسکن و شهرسازی

طرح نهضت ملی مسکن پردیس

پروژه های طرح نهضت ملی مسکن شهر پردیس به نام پروژه آریاشهر شامل ۲۱ سایت یا پروژه است که ثبت نام واحدهای این پروژه ها از ۳۰ آذر ماه سال ۹۸ با ظرفیت حدود ۲ هزار و ۱۰۰ متقاضی آغاز شد.

تهدید به جای تحویل!

مطالبه متقاضیان تمام این پروژه ها تقریبا یکسان است. هیچ متقاضی قرارداد ندارد. زمان تحویل و قیمت تمام شده مشخص نیست و هر چند وقت یکبار از متقاضی آن هم به قیمت روز طلب آورده می شود. مساله دیگر این است که برای متقاضیانی که آورده آنها به ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان (نسبت به پیشرفت هر پروژه) نرسیده است، پیامک تهدید ارسال شده است. در حالیکه این متقاضیان یا دیگر توان مالی نداشته و چیزی برای فروختن ندارند یا اینکه دیگر به این روند اعتماد ندارند و می گویند تا چه زمانی این وضعیت مبهم ادامه دارد؟ تا چه زمانی باید زندگی خود را بفروشند و آخر هم هیچ!

طبق گفته متقاضیان به آنها گفته شده که وقتی با آنها قرارداد بسته می شود که پیشرفت پروژه ها به ۸۰ درصد برسد. این در حالی است که برخی از پروژه ها به ۸۰ درصد رسیده است. متقاضیان می گویند ابتدا گفتند پیشرفت پروژه به ۵۰ درصد برسد و بعد گفتند به ۶۰ درصد و حالا می گویند به ۸۰ درصد اما هنوز از قرارداد خبری نیست و این همه ماجرا نیست.

پروژه ۲۱۶ واحدی “سازه کاران ایلام”، واقع در سایت ۵ طرح نهضت ملی مسکن آریاشهر پردیس تهران

پروژه سازه کاران ایلام مسکن ملی پردیس

اوضاع در دولت رئیسی بدتر شد

یکی از متقاضیان پروژه سازه کاران ایلام، طرح نهضت ملی مسکن شهر پردیس به زیرنویس گفت: تیر ماه سال ۱۳۹۹ اولین آورده خود را به مبلغ ۴۰ میلیون تومان واریز کردم. ابتدا در دولت حسن روحانی قرار بود پروژه ها با متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تکمیل شود و با ۱۵۰ میلیون تومان وام، کل آورده متقاضی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون برآورد می شد. آن زمان پروژه ما تا ۳۰ درصد پیشرفت کرد اما در دولت ابراهیم رئیسی که با شعار اصلی مسکن روی کار آمد، متاسفانه اوضاع بدتر شد و پروژه های مسکن ملی پردیس دچار سومدیریت شدید شد. به طوری که حدود ۴ مدیر در این دولت عوض شد و یکی از آنها که هیچ پیشرفتی در زمان او در پروژه ها صورت نگرفته بود به جرم اختلاس بزیرنویسر شد.

این متقاضی با بیان اینکه ۴ سال گذشته و پیشرفت پروژه سازه کاران ایلام به ۷۰ تا ۷۵ درصد رسیده است، گفت: طبق آخرین خبر قیمت پروژه ها قرار است به قیمت روز محاسبه شود. این در حالی است که بخشی از آورده را در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ واریز کردیم که تورم به این شدت نبود. آنها قصد دارند هزینه ها را با قیمت دلار با ما محاسبه کنند. این در حالی است که بخش هایی از پروژه که قرار بود در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تکمیل شود را باید به هزینه همان سال و قیمت دلار آن زمان محاسبه کنند و آنچه امسال قرار است تکمیل شود را با قیمت روز محاسبه کنند، نه این که پروژه را طولانی کنند تا مشمول تورم شود.

پیمانکاران از تورم سود می برند / دولت ما را رها کرده است

متقاضی پروژه “سازه کاران ایلام”، طرح نهضت ملی مسکن شهر پردیس با بیان اینکه پیمانکاران از تورم سود می برند، گفت: واحدها از متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان رسیده است. یعنی همان بخش هایی که دست نگه داشتند و با هزینه های همان سال ها نساختند، قرار است با هزینه امسال با ما محاسبه کنند و در اینجا فقط متقاضی ضرر می کند. دولت ما را رها کرده و به شرکت عمران پردیس سپرده است و شرکت عمران پردیس هم پیمانکاری تعیین کرده که با تورم از ما پول می گیرد.

اگر اراده و نیتی در کار بود، پروژه “سازه کاران ایلام” با پیشرفت ۷۵ درصدی، امسال قطعا تکمیل و به ما تحویل داده می شد اما پروژه در زمان های مختلف خوابید و تعداد کارگران را کم کردند، چون هیچ قراردادی دست ما نیست و نمی توانیم به پیمانکار فشار بیاوریم، پیمانکار آن طور که می خواهد کار را جلو می برد و از طولانی شدن پروژه سود می برد.

قیمت قطعی پروژه های مسکن ملی مشخص نیست و پایان این پرونده باز است!

این متقاضی با بیان اینکه هنوز با ۷۵ درصد پیشرفت پروژه، قیمت نهایی و آورده قطعی ما مشخص نیست، گفت: از مدیران شرکت عمران پردیس می پرسیم بالاخره چقدر دیگر باید واریز کنیم و آنها می گویند این موضوع پایان باز دارد، به همین دلیل آینده برای ما متقاضیان این پروژه ها مبهم است. روز اول کل آورده را ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون برآورد کردند اما تا امروز ۷۰۰ میلیون تومان واریز کردیم. متقاضیان دیگر هم نسبت به پیشرفت پروژه از ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان باید واریز کنند. اخیرا هم پیامکی برای آنهایی که کمتر از این مقدار واریزی داشته اند ارسال شده و تهدید به حذف از پروژه تا ۲۲ آذر ماه شده اند.

بسیاری از متقاضیان سرپرست خانوار و حتی زن سرپرست خانوار بوده و جزء سه دهک اول جامعه بوده و به شدت محتاج هستند. زن سرپرست خانواری را می شناسم که جزو دهک اول و تحت پوشش کمیته امداد است، او مستاجر است و تنها دارایی هایش که مقداری طلا بود فروخت و با پول رهن خانه خود که از صاحبخانه گرفت، جمعا ۵۰۰ میلیون تومان واریز کرد. حالا در خانه ای ۲۰ متری زندگی می کند به این امید که امسال واحد خود را تحویل بگیرد و الان پیامکی برای او ارسال شده که در صورت عدم واریز ۲۰۰ میلیون تومان دیگر، حذف خواهید شد.

هر متقاضی باید ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان بابت صاف کردن تپه ها بپردازد!

متقاضی پروژه سازه کاران ایلام، طرح نهضت ملی مسکن شهر پردیس با بیان اینکه جوان و مستاجر و اول زندگی خود هستم و این ارقام برای من بسیار دست نیافتنی است، گفت: تا امروز نسبت به پیشرفت پروژه ۷۰۰ میلیون تومان واریز کردم. طبق محاسبه ما واحدها ۹۰ متر با ۳۰ متر مشاعات می شود ۱۲۰ متر که با متری ۱۲ میلیون تومان به یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان می رسد و با کسر وام ۵۵۰ میلیون تومانی ۱۸ درصدی، نهایت آورده ما ۸۹۰ میلیون تومان است اما شرکت عمران پردیس به ما گفته است، امروز بین یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ تومان آورده متقاضی (بدون وام) است.

طبق گفته آنها هر نفر ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان باید بابت هزینه آماده سازی زمین روی کوه و محوطه سازی بپردازد. یعنی پروژه “سازه کاران ایلام” شهر پردیس با ۲۱۶ واحد قرار است از متقاضیان ۱۰۸ هزار میلیارد تومان بگیرد. سوال این است که مگر قرار است چه چیزی بسازند؟ چرا متقاضی باید هزینه کمبود زمین دولت را که زمین نداشته و روی کوه خانه می سازد را بپردازد؟ اگر زمین مناسب نداشتند، چرا ثبت نام کردند؟ چرا از ابتدا به ما نگفتند که قرار است این مبلغ را بابت آماده سازی زمین بپردازیم؟

یک شبه ۴۰ واحد به پروژه “سازه کاران ایلام” اضافه شد!

پول فروش این واحدها به جیب چه کسی می رود؟

متقاضی پروژه سازه کاران ایلام، طرح نهضت ملی مسکن شهر پردیس گفت: مساله مهم دیگر این است که بسیار نابه هنگام و بدون مشورت با اعضای پروژه، یک شبه حدود ۴۰ واحد به پروژه ۲۱۶ واحدی سازه کاران ایلام افزودند و در هر طبقه دو واحد اضافه کردند. ابتدا به ما گفتند واحدها ۹۷ تا ۱۲۰ متری است و الان می گویند، واحدها ۹۰ متری است و ۴۰ واحد ۷۰ و ۸۰ متری دیگر به پروژه اضافه شده است.

فارغ از اینکه این تصمیم یک شبه آیا کارشناسی و علمی است یا نه و ممکن است از نظر مهندسی برای ساختمان ها مشکل ایجاد کند، سوال این است که ۴۰ واحد اضافی که با هزینه ما متقاضیان پروژه سازه کاران ایلام ساخته شده است، قرار است به چه کسانی فروخته شود و پول آن کجا می رود؟

شرکت عمران پردیس از ابتدا تعداد واحدها و متقاضیان را مشخص کرد، پس تکلیف این واحدهای اضافی چه می شود؟ آیا قرار است اختلاس دیگری صورت گیرد؟ اگر قرار است ساخت این واحدها از نظر هزینه به متقاضیان کمک کند، پول زمین و وام را که دولت تقبل کرده است، آورده ما هم که به روز محاسبه می شود، ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هم باید برای محوطه سازی و آماده سازی زمین بپردازیم، پس هزینه فروش این ۴۰ واحد قرار است صرف چه شود؟ مگر ساخت هر واحد چقدر تمام می شود و چه هزینه هایی دارد؟ مدیران شرکت عمران پردیس به ما اعلام کنند پول این ۴۰ واحد قرار است به جیب چه کسی برود.

وزارت راه و شهرسازی قول پیگیری داده است / این وضعیت برزخی تا کی ادامه دارد؟

این متقاضی با بیان اینکه هم اکنون واحد آماده در پردیس بسیار ارزان تر برای ما تمام می شود، درخصوص پیامک تهدید گفت: پیامک تهدید برای کسانی واریز شده که آورده آنها به ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان (نسبت به پیشرفت پروژه) نرسیده است. آنها برای تکمیل نکردن آورده خود دو دلیل دارند. حدود ۹۰ درصد متقاضیان یا دیگر چیزی برای فروختن و پس اندازی ندارند و به معنای واقعی به استیصال رسیده اند، یا دیگر اعتمادی به ادامه این روند نداشته و منتظر قرارداد هستند و اگر قرارداد داشته باشند حاضر هستند فرش زیر پای خود را بفروشند و تکمیل وجه کنند، اما وقتی پایان وضعیت این پروژه ها به گفته مدیران باز است تکلیف مردم مشخص نیست و بستن قرارداد با متقاضیان می تواند مشکل آنها را حل کند. آن کسانی هم که دیگر پولی ندارند، چون اغلب مستاجر هستند می توانند زمان تحویل آورده نهایی خود را پرداخت کنند و پول رهن خود را از صاحبخانه بگیرند و واریز کنند.

این متقاضی در آخر گفت: ما شنبه مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردیم. وزارت راه و شهرسازی می گوید از ارسال پیامک تهدید بی خبر است و شرکت عمران پردیس هم می گوید کاری از دست من برنمی آید. مدیران وزارت راه و شهرسازی هم در آخر به ما قول پیگیری دادند اما ما دیگر هیچ اعتمادی به این وعده و وعیدها نداریم. در این ۴ سال به هر نهاد و سازمانی مراجعه کردیم اما فقط با وعده و وعیدهای دروغ مواجه شدیم و هیچ کمکی به ما نشد. شرایط ما بسیار سخت است. از یک سو رهن و اجاره های نجومی و هزینه های زندگی و از طرفی هر چند وقت یکبار پیامک آورده پروژه ارسال می شود. مگر ما چقدر توان مالی داریم؟ این وضعیت برزخی تا کی ادامه دارد؟ مگر جامعه هدف این پروژه ها قشر ضعیف جامعه نبود؟ تا چند سال دیگر قرار است ما خانه دار شویم؟

زندگی خود را فروختم اما هنوز هیچ!

پروژه سازه کاران ایلام مسکن ملی پردیس

متقاضی دیگر پروژه “سازه کاران ایلام” طرح نهضت ملی مسکن شهر پردیس با بیان اینکه پول هایی که واریز کردم آن زمان خیلی ارزش بیشتری نسبت به الان داشت، به زیرنویس گفت: من برای واریزی های سال اول خودرو خود را ۸۰ میلیون تومان فروختم و الان همان خودرو حدود  ۷۰۰ میلیون تومان است. تعدیل برای هزینه ساخت محاسبه شده اما ارزش پول ما که به این اندازه افت کرده محاسبه نشده است.

این متقاضی گفت: تا امروز طلا و خودرو و زندگی خود را فروختم، وام گرفتم تا بتوانم آورده ۷۰۰ میلیون تومانی را پر کنم اما اگر همان خودرویی که ابتدا فروختم را نفروخته بودم، می توانستم به طور یک جا ۷۰۰ میلیون تومان واریز کنم و دیگر نیازی نبود هر بار زندگی ام را بفروشم و وام بگیرم. همه این مسائل به دلیل کوتاهی مدیران و پیمانکاران است که پروژه ها طی ۴ سال هنوز تکمیل نشده و روند آن طولانی شده است و روز به روز تورم و تعدیل به هزینه ساخت خورده است. آیا ما باید پاسخگوی این سومدیریت باشیم یا وزارت راه و شهرسازی باید پیگیر این وقفه باشد؟

این متقاضی در ادامه گفت: پیشرفت پروژه “سازه کاران ایلام” شهر پردیس از بقیه پروژه ها بیشتر است و شاید فقط نصب جزئیاتی مثل آسانسور مانده است اما هنوز به ما حق انتخاب واحد و تنظیم قرارداد ندادند. پروژه هایی هستند مثل پروژه کیسون که به ۲۰ درصد هم نرسیده و در مرحله اسکلت سازی متوقف مانده است. آنها شرایط بدتری دارند. چون از ابتدا پیمانکاران هیچ تعهدی به ما نداشتند و زمان تحویل و قیمت تمام شده نامشخص است، از خدا می خواهند که پروژه طولانی تر شود و بنابراین دست روی دست گذاشته و هیچ کاری نمی کنند تا هزینه بیشتری بگیرند. دود این وضعیت فقط در چشم خریداران می رود.

این متقاضی با بیان اینکه دیگر چیزی برای فروش نداریم، به زیرنویس گفت: ما قادر نیستیم با شفافیت در جریان روند پروژه و هزینه های تمام شده و زمان تحویل قرار بگیریم. حالا در کمال تعجب ما را تهدید به حذف و یا جابه جایی در پروژه هایی با پیشرفت کمتر می کنند.

منبع خبر: رکنـا