وعده دولت و مجلس در واردات خودرو شکست خورد؟
وعده دولت و مجلس در واردات خودرو شکست خورد؟

روزنامه قدس نوشت: در دو سال اخیر حدود ۱۰هزار دستگاه خودرو معادل ۱۰۰میلیون دلار به کشور وارد و خودروهایی که به مردم تحویل شده هم حدود ۸۰۰ دستگاه بوده که ۸۰درصد آن خودروهای چینی است که مشابه آن در داخل کشور مونتاژ می‌شود. امروز نمایندگان مجلس با وعده واردات ۸۰هزار دستگاهی در سال گذشته و ۱۵۰هزار […]

- وعده دولت و مجلس در واردات خودرو شکست خورد؟

روزنامه قدس نوشت: در دو سال اخیر حدود ۱۰هزار دستگاه خودرو معادل ۱۰۰میلیون دلار به کشور وارد و خودروهایی که به مردم تحویل شده هم حدود ۸۰۰ دستگاه بوده که ۸۰درصد آن خودروهای چینی است که مشابه آن در داخل کشور مونتاژ می‌شود.

امروز نمایندگان مجلس با وعده واردات ۸۰هزار دستگاهی در سال گذشته و ۱۵۰هزار دستگاهی در سال جاری، هنوز در مجلس حضور دارند. وزیر جدید صمت نیز واردات را به کلی نفی نمی‌کند؛ اما سعی دارد جهت واردات را به سمت خودروهای برقی و هیبریدی که ارزبری بالایی دارند، تغییر دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه هم تخصیص ارز به واردات خودرو را به صلاح کشور ندانسته و به نظر نمی‌رسد واردات به ویژه در خودروهای احتراقی (معمولی) به زودی اجرایی شود و تا پایان سال هم بسیار بعید است تعداد خودروهای تحویلی به ۱۰هزار دستگاه برسد.

از خودروهای وارداتی دست‌کم ۷۰درصد تعرفه ورودی به علاوه تعرفه‌های دیگر دریافت می‌شود؛ اما تعرفه دریافتی خودروهای مونتاژی حدود ۳۰درصد برای قطعات است و وجود ۴۰درصد مابه‌التفاوت تعرفه در خودروهای چینی با همان امکانات و همان برند، موجب می‌شود پروژه واردات با شکست مواجه شود

منبع: اطلاعات انلاین