مهم‌ترین گنج طلا و نقره بریتانیا چطور کشف شد؟
مهم‌ترین گنج طلا و نقره بریتانیا چطور کشف شد؟

زیرنویس – سرویس گردشگری: داستان کشف گنج همیشه جذاب است، به خصوص اگر پای گنج‌های کشف شده در محدود بریتانیا در میان باشد، جایی که با افسانه در هم تندیده است. گنج استافوردشایر بزرگترین گنج طلا و نقره آنگلوساکسون است که تاکنون یافت شده است. این گنج نفیس و جذاب تقریباً از ۴۶۰۰ قطعه تشکیل […]

زیرنویس سرویس گردشگری: داستان کشف گنج همیشه جذاب است، به خصوص اگر پای گنج‌های کشف شده در محدود بریتانیا در میان باشد، جایی که با افسانه در هم تندیده است.

گنج استافوردشایر بزرگترین گنج طلا و نقره آنگلوساکسون است که تاکنون یافت شده است. این گنج نفیس و جذاب تقریباً از ۴۶۰۰ قطعه تشکیل شده است که در مجموع به ۵.۱ کیلوگرم (۱۱ پوند) طلا ، ۱.۴ کیلوگرم (۳ پوند) نقره و حدود ۳۵۰۰ قطعه سنگ جواهر می‌رسد.  کت جارمن، مورخ شناخته شده گنج استافوردشایر را “احتمالاً بهترین مجموعه از آثار باستانی اولیه قرون وسطی کشف شده” توصیف می‌کند.

این مجموعه فلزات گران‌بها و جواهر به احتمال زیاد بین سال‌های ۶۵۰ و ۶۷۵ پس از میلاد انباشته شده است و شامل آثاری است که احتمالاً در قرن‌های ۶ و ۷ ساخته شده‌اند.

این گنجینه باستانی که در باستان شناسی آنگلوساکسون اهمیت شدیدی دارد در سال ۲۰۰۹ در میدانی در نزدیکی روستای هامرویچ ، نزدیک لیچفیلد ، در استافوردشایر ، انگلستان کشف شد.

نکته قابل توجه این است که این مصنوعات تقریباً همه از نظر جنگی هستند و هیچ چیز خاصی برای استفاده توسط زنان ندارند. با توجه به این که این قطعات برای امکانات رزم و جنگ بودند  کیفیت متوسط ​​کار بسیار بالا است و به ویژه با توجه به تعداد زیاد اشیاء منفرد مانند شمشیر و کلاه‌خود در بین آن موجود است.

گنج استافوردشایر به طور مشترک توسط موزه و گالری هنر بیرمنگام و موزه و گالری هنری سفال ها به مبلغ ۳.۲۸۵ میلیون پوند بر اساس قانون گنج ۱۹۹۶ بریتانیا ریداری شد .

نگاهی به گنج استافوردشایر

به غیر از سه شی که در مراسم مذهبی کارکرد دارند دیگر اقلام موجود در انبار نظامی هستند و هیچ چیز خانگی یا سلطنتی مانند ظروف غذاخوری، یا جواهرات زنانه که رایج‌ترین یافته‌های طلای آنگلوساکسون به خصوص در محدوده بریتانیا هستند در بین یافته‌ها وجود ندارد.

مهم‌ترین گنج طلا و نقره بریتانیا چطور کشف شد؟

صلیب‌های گنج استافوردشایر

بیانیه مطبوعاتی رسمی گنجینه استافوردشر اشاره می کند که تنها موارد موجود در انبار که آشکارا غیرنظامی هستند، سه صلیب هستند. بزرگ‌ترین صلیب از بین سه صلیب، برخی از قطعات تزئینی خود را از دست داده است اما به جز این مسئله دست نخورده باقی مانده است. این صلیب می‌توانست صلیب یک محراب باشد و همچنین می‌توانست به جلوی یک کتاب، مانند کتاب انجیل، وصل شده باشد.

مهم‌ترین گنج طلا و نقره بریتانیا چطور کشف شد؟

با این حال صلیب تا شده است. در مورد علت یا دلایل آن سه توضیح ارائه شده است. یکی این است که تا کردن قبل از دفن گنج انجام شده است تا صلیب جای کم‌تری بگیرد. توضیح دوم نشان می‌دهد که این نشانه این است که دفن توسط گروهی صورت گرفته که که هیچ احترام خاصی برای سابقه مسیحی اشیاء قائل نبودند. دیدگاه سوم در جهت مخالف است، یعنی اینکه این کار با احترام توسط مسیحیان انجام شد تا شخصیت مقدس این صلیب و سایر قطعات مسیحی را قبل از دفن آنها حذف کنند و با این دفن گناهی مرتکب نشوند.

نوار طلایی گنج استافوردشایر

یکی از جذاب‌ترین اقلام موجود در انبار، نوار کوچکی از طلا به ابعاد ۱۷۹ میلی‌متر × ۱۵.۸ میلی‌متر × ۲.۱ میلی‌متر (۷.۰۴۷ در × ۰.۶۲۲ در ۰.۰۸۳ اینچ) است که با یک نقل قول از کتاب مقدس حکاکی شده.

خداوندا برخیز و دشمنانت پراکنده شوند و هر که از تو بدش می‌آید از حضور تو بگریزد!مهم‌ترین گنج طلا و نقره بریتانیا چطور کشف شد؟

این نوار طلا ممکن است در ابتدا به سپر یا کمربند شمشیر بسته شده باشد، یا ممکن است بخشی از بازوی یک صلیب بوده باشد.

داستان کشف گنج استافوردشایر

این گنج توسط تری هربرت، یکی از اعضای باشگاه تحقیقاتی و فلزیابی بلوکسویچ در ۵ ژوئن ۲۰۰۹ کشف شد. زمانی که او در حال جستجوی منطقه‌ای از زمین های کشاورزی شخم زده شده در نزدیکی هامرویچ ، استافوردشایر ، با یک فلزیاب بود بود قطعاتی طلایی کشف کرد.  طی پنج روز بعد شی طلایی از خاک خارج شد. در این مرحله، هربرت با دانکن اسلارک، مسئول رابطِ یافته‌ها برای طرح آثار باستانی قابل حمل استافوردشایر و وست میدلندز تماس گرفت. مالک زمین، فرد جانسون، اجازه حفاری برای جستجوی بقیه گنج را صادر کرد.

مهم‌ترین گنج طلا و نقره بریتانیا چطور کشف شد؟

شخم زدن مدام زمین، آثار باستانی را پراکنده کرده بود، بنابراین منطقه ای به ابعاد ۹ در ۱۳ متر (۳۰ در ۴۳ فوت) حفاری شدبه دلیل اهمیت گنج محل دقیق انبار در ابتدا مخفی نگه داشته شد. در نهایت یک بررسی نهایی ژئوفیزیکی با استفاده از تجهیزات تخصصی ارائه شده توسط وزارت کشور نشان داد که هیچ اثر باستانی دیگری برای یافتن باقی مانده است. 

مهم‌ترین گنج طلا و نقره بریتانیا چطور کشف شد؟

این کشف در ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۹ به طور عمومی اعلام شد و توجه جهانی را به خود جلب کرد. یک وب‌سایت رسمی که برای نمایش یافته‌های  گنج استافوردشایر راه‌اندازی شده بود، در هفته اول پس از اعلام بیش از ۱۰ میلیون بازدید داشت. در حالی که باستان شناسی بیرمنگام به پردازش این یافته ادامه داد، اقلامی از گنج تا ۱۳ اکتبر ۲۰۰۹ در موزه و گالری هنر بیرمنگام به نمایش گذاشته شد و ۴۰۰۰۰

در اواخر مارس ۲۰۱۰، تیمی از باستان شناسان کاوش های بعدی را در محوطه انجام دادند  که البته هدفش آشنایی با محیط طبیعی بود، نه کشف گنج. در دسامبر ۲۰۱۲، اعلام شد که ۹۱ مورد دیگر از قطعات طلا و نقره در میدانی که انبار استافوردشایر در سال ۲۰۰۹ کشف شد، پیدا شد.

جایزه کاشفان گنج

در ۲۵ نوامبر ۲۰۰۹، گنج توسط کمیته ارزیابی گنج ۳.۲۸۵ میلیون پوند ارزیابی شد ، که طبق مقررات قانون گنج ۱۹۹۶ ، مبلغی است که باید به عنوان پاداش به یابنده و مالک زمین پرداخت شود تا به طور مساوی تقسیم شود.

مهم‌ترین گنج طلا و نقره بریتانیا چطور کشف شد؟
هربرت و جانسون

پس از ارزش گذاری گنج، اعلام شد که موزه و گالری هنری بیرمنگام و موزه و گالری هنر سفال قصد دارند کل انبار را به طور مشترک به دست آورند و یک درخواست عمومی برای جمع آوری مبلغ مورد نیاز آغاز شد.

تری هربرت، یابنده انبار، و فرد جانسون، کشاورزی که در زمین او احتکار پیدا شد، هر کدام نیمی از ۳.۲۸۵ میلیون پوند جمع آوری شده توسط موزه و گالری هنر بیرمنگام و موزه و گالری هنری سفالگری دریافت کردند. البته این دو حالا بیش از ده سال است که بر سر چگونگی تقسیم این پول در حال دعوای حقوقی هستند.