حرف‌ها و پیشنهادات ۳ دهه قبل را تکرار می‌کنیم و مشکلات پابرجاست
حرف‌ها و پیشنهادات ۳ دهه قبل را تکرار می‌کنیم و مشکلات پابرجاست

اطلاعات نوشت: محمدباقرقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در همایش حمل و نقل و توسعه اقتصادی که به میزبانی اتاق بازرگانی تهران برگزارشد، اظهارات اخیر داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه را تایید کرد و گفت: قیمت هیچکدام از حامل های انرژی سال آینده افزایش نخواهد یافت. به گزارش خبرنگار ما داود منظور، معاون […]

- حرف‌ها و پیشنهادات ۳ دهه قبل را تکرار می‌کنیم و مشکلات پابرجاست

اطلاعات نوشت: محمدباقرقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در همایش حمل و نقل و توسعه اقتصادی که به میزبانی اتاق بازرگانی تهران برگزارشد، اظهارات اخیر داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه را تایید کرد و گفت: قیمت هیچکدام از حامل های انرژی سال آینده افزایش نخواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ما داود منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه وبودجه پریشب در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود: دولت فعلاً هیچ بنایی برای اینکه قیمت انرژی را اصلاح کند، ندارد و منابع هدفمندی در لایحه بودجه سال آینده صرفاً براساس رشد مصرف دیده شده که بدون افزایش قیمت است.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه ۵۰برنامه برای اصلاحات غیرقیمتی در زمینه کنترل مصرف سوخت و حامل های انرژی دیده شده که سال آینده اجرا خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم دیروز با تایید این اظهارات برای حل ناترازی مصرف انرژی در کشور گفت: راه حل رفع این ناترازی، گران کردن سوخت و انرژی نیست.به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی ادامه داد: مردم اگر ببینند بخشی از منفعت کاهش مصرف گاز در مستقیماً به صورت نقدی به جسابشان واریز می شود و این کاهش مصرف به سود خودشان تمام می‌شود، منافع ملی و شخصی با هم گره می خورند.

قالیباف که در آستانه دور جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دارد، گفت: خدا من را نبخشد اگر بخواهم حرف سیاسی بزنم، به نظر من کار نشدنی نداریم.

 وی ادامه داد: کار بر زمین مانده یعنی یا اراده انجام آن و یا فهم آن وجود ندارد. مگر همه نمی‌دانیم استهلاک ما بیشتر از سرمایه گذاری هایمان است. مگر نمی‌بینیم ۱۰ سال است کیک اقتصاد دارد کوچک‌تر می‌شود؟ همۀ ما می‌دانیم که در هر سال چندین میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می‌شود. پس اینکه مشکلات همچنان ادامه دارند یا ندانم‌کاری ما در سیاست‌گذاری است، یا اشکال در بخش خصوصی وجود دارد.

وی گفت: زمانی که در نیروی انتظامی خدمت می‌کردم، طرح جامع و کامل حل آلودگی هوا را تقدیم دولت وقت کردم. ما معتقدیم ۸۰درصد آلودگی‌ها به خاطر وسایل متحرک در شهرهاست. این طرح را حتی به دولت های بعدی نیز ارائه دادیم و پیشنهاد کردیم برای رفع آلودگی آماده همکاری مشترک هستیم.

رئیس قوه مقننه افزود: با این حال  امروز وقتی با مردم صحبت می‌کنیم (از بالاترین تا پایین‌ترین سطوح) همان صحبت‌هایی که ۳۲سال قبل گفته شده را تکرار می‌کنیم و جالب است که پیشنهاد‌های ارائه شده نیز همان پیشنهاد‌های قبلی است و نکته جالب‌تر آن که، همچنان مشکل پابرجاست.

وی ادامه داد: قیمت سوخت درکشور ارزان ولی هزینه حمل و نقل گران است. از سوی دیگر روزانه سه و نیم میلیون بشکه نفت هدر می‌دهیم که هزینه هدر رفت آن سالانه بالای ۱۰۰میلیارد دلار است. درست است که تحریمهای اقتصادی به ما ظلم می‌کند، اما چرا خودمان به خودمان ظلم می‌کنیم؟ این پول در یک قدمی ما است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هنوز دهها هزار کامیون‌ فرسوده وقدیمی داریم و طلب پیمانکاران بخش خصوصی از دولت به بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است. برای حل این مشکلات باید بخش خصوصی و دولت کنار هم بنشینند و برنامه عملیاتی تدوین کنند.

وی تاکید کرد: ترانزیت در کشور ما، قبل از اینکه جنبه اقتصادی داشته باشد جنبه تقویت امنیت ملی دارد، اما از گذشته تاکنون سیاست گذاری‌ ترانزیتی ما غلط بوده است و همواره میان دو گزینه ریل و جاده، در بخش جاده سرمایه گذاری کرده ایم.

قالیباف افزود: اکنون ۱۴هزار کیلومتر ریل گذاری در کشور وجود دارد که قطار در آن حرکت می‌کند و از این میزان در ۴هزار کیلومتر هیچ استفاده ای نمی شود یا بهره وری بسیار پایین است.

رئیس مجلس بیان کرد: متروی شهری ۹میلیون متقاضی سفر دارد. اما کدام بخش خصوصی در آن سرمایه گذاری می‌کند؟ امکانات و سرمایه داریم، اما درست استفاده کردن از امکانات، مشکل ماست و به خاطر نداشتن واگن، به جای اینکه روزی ۷میلیون مسافر را با مترو جابجا کنیم، تنها ۲میلیون مسافر را جابجا می‌کنیم. لذا ما نیازمند فهم مشترک درهمه مسائل هستیم.

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران هم دراین همایش گفت: سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالای داخلی حدود ۱۲درصد ارزیابی شده که این رقم در جهان ۶درصد است .

وی تاکید کرد: ایران یگانه کشوری در جهان است که می‌تواند بی‌واسطه به اقیانوس هند با منطقه قفقاز و اوراسیا متصل شود. خداوند نعمتی را به کشورمان هدیه داده که کمتر کشوری با این موقعیت‌ها مواجه است.

وی افزود: نقش حمل و نقل در اقتصاد کشور بسیار مهم است که باید مورد توجه دولتمردان و سیاست‌گذاران قرار گیرد. با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی موجود ، نیازمند تدابیری هستیم که امکان جابه جایی کالاهای دارای حجم بالا، سنگین ولی با ارزش بالا به صورت اقتصادی را فراهم کنیم.

نجفی عرب گفت: سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالای داخلی حدود ۱۲درصد ارزیابی شده که این رقم در جهان ۶درصد است. همین نکته گویای این است که با وجود صرف انرژی تقریباً رایگان در حمل و نقل کشور به‌خصوص در حمل و نقل جاده‌ای، عدم بهره وری از تولید می‌تواند تمام مزیت‌های حمل و نقل کشور را بی‌معنا سازد.رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: ایران در حوزه حمل و نقل برابر با ۳۲۹میلیون بشکه نفت هزینه کرده درحالی که ترکیه در همین بخش برابر با ۱۸۶میلیون بشکه نفت هزینه کرده است.

منبع: اطلاعات انلاین