به گزارش زیرنویس به نقل از العربی الجدید، یک روزنامه عبری زبان با اشاره به رکود بی‌سابقه در بخش مستغلات در اراضی اشغالی از زمان آغاز عملیات ۷ اکتبر (طوفان الاقصی) اعلام کرد که آمارهای منتشرشده وزارت دارایی اسراییل وضعیت اسفباری را در بخش بازار مسکن طی ماه گذشته میلادی در اسراییل نشان می‌دهد. بر […]

به گزارش زیرنویس به نقل از العربی الجدید، یک روزنامه عبری زبان با اشاره به رکود بی‌سابقه در بخش مستغلات در اراضی اشغالی از زمان آغاز عملیات ۷ اکتبر (طوفان الاقصی) اعلام کرد که آمارهای منتشرشده وزارت دارایی اسراییل وضعیت اسفباری را در بخش بازار مسکن طی ماه گذشته میلادی در اسراییل نشان می‌دهد.

بر پایه این گزارش، روزنامه «کالکالیست» حجم معاملات و خرید و فروش آپارتمان (نوساز و قدیمی) طی ماه جاری به یکی از پایین‌ترین سطح از دهه اول قرن بیست و یکم و انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ میلادی رسیده است.

روزنامه کالکالیست افزود: «بر اساس آمارها، در ماه اکتبر در مجموع ۲۲۹۴ واحد آپارتمان فروخته شده است که از این تعداد تنها ۸۱۷ واحد آپارتمان نوساز توسط پیمانکاران فروخته شده و بقیه یعنی ۱۴۷۷ واحد آپارتمان قدیمی بوده است.»

ماه اکتبر گذشته، بخش املاک و مستغلات در اسراییل شاهد رکود پررنگی بود و برخی از شرکت‌ها تنها تعداد کمی از آپارتمان‌ها را فروختند و تعداد فروش آپارتمان‌های جدید در اکتبر نسبت به سپتامبر ۶۶ درصد کاهش یافت.

به گزارش کالکالیست، سال گذشته با توجه به تورم، افزایش بهره وام مسکن و ناآرامی‌هایی که پس از بحران داخلی در اسراییل رخ داد، سال بسیار ضعیفی برای املاک و مستغلات اسراییل به شمار می‌رفت.

بر اساس داده‌های خزانه‌داری، میزان آپارتمان‌های فروخته‌شده اکنون تنها ۲۳۹ مورد بیشتر از پایین‌ترین رکورد ثبت‌شده در طول دوره کرونا در آوریل ۲۰۲۰ است. در هفته اول پس از شروع جنگ، به‌طور میانگین تنها ۱۵ آپارتمان در ماه فروخته شد.

از هفته سوم جنگ، میانگین فروش روزانه آپارتمان به ۵۳ آپارتمان در روز افزایش یافت و قوی‌ترین روز ماه ۳۱ اکتبر بود که نزدیک به ۷۰ آپارتمان فروخته شد.

در بازار آپارتمان‌های قدیمی، اکتبر در پایین‌ترین سطح خود برای بخش املاک اسراییل از دهه ۲۰۰۰ بوده است، به طوری که نسبت به سال گذشته کاهش ۵۴ درصدی ثبت شده است و بئر السبغ با ۶۹ درصد و تل آویو با ۶۱ درصد بیشترین کاهش را داشته‌اند.

ارتش اسراییل از ۷ اکتبر جنگ ویرانگری را در غزه آغاز کرده که تاکنون موجب شهادت نزدیک به ۱۹ هزار فلسطینی و مجروح شدن ده‌ها هزار نفر دیگر شده که اغلب آنها کودک و زن هستند، این حمله‌ها همچنین به منازل و زیرساخت‌های نوار غزه خسارت بسیار سنگینی وارد کرده و منجر به آواره شدن بیش از یک و نیم میلیون فلسطینی شده است.

منبع: مـهر