آن چیزی که همه اهالی فوتبال – به ویژه طرفداران پرسپولیس و استقلال – منتظرش بودند بالاخره رخ داد و برای اولین بار یک دیدار لیگ برتر را با همراهی VAR در کنار زمین می بینیم و چه دیداری بهتر از دربی برای استفاده از کمک داور ویدئویی… در سالهای اخیر این تکنولوژی سوژه اصلی […]

- کلوب| VAR سرانجام مهمان دربی شد!

آن چیزی که همه اهالی فوتبال – به ویژه طرفداران پرسپولیس و استقلال – منتظرش بودند بالاخره رخ داد و برای اولین بار یک دیدار لیگ برتر را با همراهی VAR در کنار زمین می بینیم و چه دیداری بهتر از دربی برای استفاده از کمک داور ویدئویی… در سالهای اخیر این تکنولوژی سوژه اصلی و بحث مهم جامعه فوتبال ما بود و بدون شک نقش اول دربی امروز VAR خواهد بود. امیدواریم با حضور این مهمان تازه در دربی، اشتباهات تیم داوری به حداقل برسد و تصمیمات داوری، تأثیری در نتیجه این دیدار حساس نداشته باشد.

در واقع اگر موعود بنیادی فر به درستی از VAR استفاده لازم را ببرد، بساط بهانه جویی بازیکنان و مربیان به طرز شگفت انگیزی جمع خواهد شد و کمتر از غرولند های دو تیم نسبت به تیم داوری در کنفرانس های مطبوعاتی پس از بازی خواهیم شنید. شاید به واسطه اثرگذاری درست و مثبت VAR در این دیدار، راه برای حضور این تکنولوژی در ورزشگاه های مختلف باز شود؛ هرچند که آمدن کمک داور ویدیویی به ایران به شرط و شروط زیادی بستگی دارد و رعایت آن موارد سبب می شود تا هواداران فوتبال کمتر منتظر VAR بمانند!

آماده سازی و نوسازی زیرساخت های ورزشگاه، خرید دوربین‌های با کیفیت و کار گذاری تعداد بیشتر در نقاط مختلف استادیوم و داشتن لایسنس و گذراندن دوره های آموزشی VAR برای داوران، از نکاتی است که قبل از آمدن دستگاهی به نام VAR، لازم است و باید حتماً در اسرع وقت انجام شود. پیش از بازی هم بسیار طبیعی بود که با واکنش‌های مثبت و ابراز خرسندی مربیان دو تیم رو به رو شویم و بازیکنان هم از فراهم شدن این شرایط راضی باشند.

حال که این بازی تحت پوشش VAR است و علاوه بر داور اصلی، دو داور عراقی همه چیز را از نزدیک رصد خواهند کرد، لازم است تمرکز دو تیم صرف کارهای فنی و تاکتیکی شود و اضطراب و نگرانی تیم داوری هم با وجود VAR، پایین خواهد آمد و موعود بنیادی فر، علیرضا ایلدروم و سعید قاسمی با فشار کمتر و آرامش خاطر بیشتری به قضاوت خواهند پرداخت. همه چیز آماده و مهیا است تا یک دربی با کیفیت و به یاد ماندنی را مشاهده کنیم.

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

منبع: خبـر ورزشی