محمود دهقان،استاد دانشگاه و مدیر کانون تبلیغات در گفت‌وگو با پانا درباره تغییر عنوان معاونت مطبوعاتی و افزوده شدن تبلیغات به آن، بیان کرد:«متاسفانه در طی سال‌های گذشته به مسئله تبلیغات در کشور توجه نشده است و نامی که روی معاونت وجود داشت، نشان از این بود که مطبوعات بر تبلیغات اولویت دارد. عموما معاونین […]

محمود دهقان،استاد دانشگاه و مدیر کانون تبلیغات در گفت‌وگو با پانا درباره تغییر عنوان معاونت مطبوعاتی و افزوده شدن تبلیغات به آن، بیان کرد:«متاسفانه در طی سال‌های گذشته به مسئله تبلیغات در کشور توجه نشده است و نامی که روی معاونت وجود داشت، نشان از این بود که مطبوعات بر تبلیغات اولویت دارد.

عموما معاونین نیز گرایشات مطبوعاتی داشتند تا تبلیغاتی؛ بخصوص در دوره‌ای از آنجا که معاون وزیرخود مطبوعاتی بودند، عنوان تبلیغات را حذف کردند و اطلاع‌رسانی را جایگزین آن کردند؛ در حالی که تبلیغات خود یک حرفه کاملا علمی است. متاسفانه در زمانی این اتفاق رخ داد که کشورهای دیگر به شکل مرتب به تبلیغات توجه نشان دادند و صنعت تبلیغات با گردش مالی بالا داشتند، حتی دانشگاه‌های مختلف جهت آموزش تبلیغات تاسیس و راه‌اندازی کردند.»

وی ادامه داد: «در همان زمان اعتراضات بسیاری شد، بخصوص ما که در صنف فعال بودیم همواره یادآوراین موضوع بودیم تا در مهمانی ماه رمضان در حضور معاونت و مدیرکل بار دیگربه اهمیت دادن به تبلیغات تاکید شد و خواستار این شدیم تا این اشتباه تصحیح شود و همین امر نیز موجب شد تا بار دیگر تبلیغات در کنار نام مطبوعات دیده شود. البته با تغییر در ساختار و با عنوان امور رسانه‌ای و تبلیغات که درست‌تر است، چرا که به غیر از مطبوعات رسانه‌های دیگری نیز هستند که باید به آنها امکانات داده شود تا دیده شوند.»

این استاد دانشگاه همچنین به اهمیت تبلیغات و همگرایی نهادها تاکید کرد و گفت: «همین که وزیر و معاونین او بر اتفاقی نظر مثبت دارند جای تقدیر دارد. خوشبختانه رسانه‌ها را از مطبوعات فراتر دیدند و رسانه‌های مکتوب و مجازی را که امروز از اهمیت بالایی برخودار هستند، بخصوص فضای مجازی که تقریبا می‌شود گفت به طور کامل، بر فضای واقعی برتری یافته است، دیده‌اند. عنوان معاونت رسانه و تبلیغات انتخاب درستی است، چرا که از نظر ساختاری و شکلی رسانه‌ها حالت ظرفی را دارند که مظروف آنها تبلیغات است. چه رسانه‌های صوتی و تصویری، چه مکتوب و چه مجازی، تبلیغات برای آنها اهمیت دارد و امیدوارم این نامگذاری درست، مقدمه‌ای باشد تا با حضور صنوف و فعالان حوزه رسانه، بشود این حوزه مهم را بعد از چهل و پنج سال از گذشت انقلاب اسلامی از بی سروسامانی نجات داد. »

دهقان در ادامه به تغییر در ساختار نیز اشاره کرد و افزود: «وزارت صمت، یکسری از اتحادیه‌ها و صنوف را زیر مجموعه خود دارد که از قانون اتحادیه پیروی می‌کنند و سال‌هاست که مشغول فعالیت هستند و این صنف کنترل می‌شود. حال با تغییر عنوان معاونت مطبوعاتی به امور رسانه‌ای و تبلیغات جا دارد تا سه اتحادیه حداقل داشته باشیم که شامل اتحادیه رسانه‌ها،اتحادیه مطبوعات و اتحادیه تبلیغات می‌شود. امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همت کند و این سه اتحادیه با ماهیت خاص خود بتوانند فعالیت کنند. اتحادیه‌های فرهنگی، رسانه‌ای و هنری باید زیر نظر وزارت ارشاد کار کنند.»

وی تصریح کرد: «اتحادیه شدن فرصتی در اختیار می‌گذارد که اعضا بتوانند از توانایی‌های خود استفاده کنند. همانطور که مطبوعات برای خود انجمن دارد، تبلیغات نیز انجمن دارد، اما از آنجایی که انجمن‌ها اختیارات فراوانی ندارند و نمی‌توانند از افراد فعال سالم در زیرمجموعه استفاده کنند، به همین دلیل هرج و مرجی در حوزه مدیریت انجمن‌ها وجود دارد که غیرقابل انکار است. متاسفانه این بی نظمی و بهم ریختگی اثرات تخریبی برای فرهنگ و اقتصاد کشور به همراه دارد و تقویت‌کننده عناصر قانون گریز است. در حالی که اگر وزارت ارشاد همت کند و هرکدام از صنوف فعال در این حوزه اتحادیه خاص خود را تشکیل دهند و نظارت عالی داشته باشند، هیچگونه فرصتی برای این عناصر باقی نخواهد ماند. »

منبع خبر: رکنـا