«تابناک با تو» – یک تحقیق معتبر جدید نشان می‌دهد که پیشگیری از مواجهه با عفونت با ویروس ایدز با داروی (PrEP)، شانس ابتلا به ویروس را تا ۸۶ درصد کاهش می‌دهد. HIV PrEP (که معمولاً به آن PrEP گفته می‌شود) با جلوگیری از ورود ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) به بدن و تکثیر آن عمل […]

نتایج مطالعه داروی پیشگیری از ایدز به نام PrEP منتشر شد (یک پزشک)

نتایج مطالعه داروی پیشگیری از ایدز به نام PrEP منتشر شد (یک پزشک)«تابناک با تو» – یک تحقیق معتبر جدید نشان می‌دهد که پیشگیری از مواجهه با عفونت با ویروس ایدز با داروی (PrEP)، شانس ابتلا به ویروس را تا ۸۶ درصد کاهش می‌دهد.

HIV PrEP (که معمولاً به آن PrEP گفته می‌شود) با جلوگیری از ورود ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) به بدن و تکثیر آن عمل می‌کند.

کارآزمایی‌های بالینی نشان داده‌اند که اگر به طور مداوم، حداقل چهار بار در هفته مصرف شود، تا ۹۹ درصد در برابر انتقال جنسی HIV مؤثر است.

در حال حاضر، گسترده‌ترین مطالعه عملی غیرآزمایشگاهی در میان شرکت‌کنندگان در کلینیک‌های سلامت جنسی این امر را نشان داده است.

در این تحقیق، بیش از ۲۴۰۰۰ شرکت‌کننده در ۱۵۷ کلینیک در انگلستان در آزمایشی سه ساله با بودجه NHS شرکت کردند.

جان ساندرز، دانشمند بهداشت عمومی از آژانس امنیت سلامت بریتانیا، می‌گوید که حیاتی است که همه کسانی که می‌توانند از PrEP بهره‌مند شوند و به آن دسترسی داشته باشند.

نتایج مطالعه داروی پیشگیری از ایدز به نام PrEP منتشر شد (یک پزشک)

شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی طبعا از میان کسانی انتخاب شدند که HIV منفی بودند و ۱۶ سال یا بیشتر داشتند و در ضمن در معرض ابتلا به HIV هم بودند. تجویز PrEP از طریق خدمات روتین بهداشت جنسی از اکتبر ۲۰۱۷ تا ژوئیه ۲۰۲۰ تجویز شد.

این دارو در واقع ترکیبی از دو داروی موجود به نام‌های تنوفوویر دیزوپروکسیل و امتریسیتابین هستند. درمان PrEP را می‌توان به صورت روزانه یا قبل از فعالیت جنسی مصرف کرد.

تجزیه و تحلیل اثربخشی درمان PrEP روی ۲۱۳۵۶ نفر صورت گرفت که حجم نمونه کافی‌ای بود. مشخص شد که میزان عفونت با ویروس ایدز در صورت تجویز PrEP خیلی پایین و ناچیز است.

البته تلاش‌ها برای ساخت واکسن پیشگیرانه، اگرچه تاکنون ناامیدکننده بوده است، ادامه دارد.

موضوع دیگر این است که حتی در صورت ابتلا به HIV درمان‌ها بسیار پیشرفت کرده‌اند و دیگر ابتلا به معنی مرگ زودرس دردناک به سبک سال‌ها پیش نیست.

تعداد کلی سالانه تشخیص‌های جدید HIV در انگلستان به طور پیوسته در حال کاهش است و از ۵۷۸۰ در سال ۲۰۱۴ به حدود ۳۰۰۰ در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

بالاترین نسبت تشخیص‌های جدید عفونت با ویروس ایدز (۳۶ درصد در سال ۲۰۲۱) در میان مردان همجنس گرا، دوجنس گرا بود، البته میزان عفونت این دسته هم اتز ۳۲۰۰ در سال ۲۰۱۴ به ۷۲۱ در سال ۲۰۲۱ رسیده است. البته در میان افراد دگرجنسگرا (به ویژه زنان)، تعداد تشخیص‌های HIV در حال افزایش است.

نتایج مطالعه داروی پیشگیری از ایدز به نام PrEP منتشر شد (یک پزشک)

محققان پیشنهاد می‌کنند که ممکن است به عدم آگاهی در مورد سلامت جنسی، روش‌های پیشگیری عمومی از HIV و روش‌های پیشگیری اختصاصی مانند PrEP، و همچنین انگ‌ها، هنوز راه زیادی در پیش باشد.

منبع: یک پزشک

+