به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، از آنجا که صنعت هوایی تجربه اضافه‌شدن ۱۶ هواپیمای برجامی را در مدت دو سال و تاثیر آن را بر صنعت هوایی حس کرده، پس اثرات اضافه‌شدن ۵۰ یا ۶۰ فروند هواپیما در دو سال گذشته قاعدتا چیزی نیست که فعالان این صنعت و مردم نتوانند آن را حس […]

- ضد و نقیض ها درباره تعداد هواپیماهای فعال در ناوگان هوایی/ رضایی: عمر ناوگان هوایی بالا رفته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، از آنجا که صنعت هوایی تجربه اضافه‌شدن ۱۶ هواپیمای برجامی را در مدت دو سال و تاثیر آن را بر صنعت هوایی حس کرده، پس اثرات اضافه‌شدن ۵۰ یا ۶۰ فروند هواپیما در دو سال گذشته قاعدتا چیزی نیست که فعالان این صنعت و مردم نتوانند آن را حس کنند. طبق گزارش رسمی که در خبرگزاری تسنیم، رسانه‌ منتقد دولت روحانی در یک تیر ماه سال ۱۴۰۰ منتشر شده است تعداد هواپیماهای فعال ایران در پایان دولت روحانی ۱۵۸ فروند بوده است.

با این وجود، برخی گزارش‌ها و روایت‌های غیررسمی حاکی از آن است که کمتر از ۱۶۰ فروند هواپیمای فعال در ناوگان هوایی کشور وجود دارد؛ اگرچه رییس سازمان هواپیمایی در اردیبهشت‌ماه در یک نشست خبری اعلام کرد که هم‌اکنون ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی دارد.

با این حال، برخی نقل قول ها خلاف این اعداد را نشان می‌دهد. پیش از این رییس کمیسیون عمران مجلس هم از عدد ۱۵۰ هواپیمای فعال در کشور پرده‌برداری کرده بود. محمدرضا رضایی‌کوچی درباره وضعیت ناوگان هوایی کشور و تمهیداتی که باید در طول اجرای برنامه هفتم توسعه برای ارتقای این ناوگان اندیشیده شود، عنوان کرده بود: ناوگان هوایی فاصله زیادی با آنچه که نیاز است، دارد.

رضایی کوچی در رابطه با تعداد هواپیماهای فعال در کشور گفته بود: اکنون به حدود ۴۰۰ هواپیما نیاز داریم، اما حدود ۱۵۰ هواپیمای فعال داریم که در حال فعالیت هستند. بر این اساس فاصله زیادی بین نیاز ناوگان با ناوگان فعال وجود دارد و به همین دلیل است که برخی شرکت‌های هواپیمایی نیز بلیت‌ها را با قیمت بالاتر به فروش می رسانند.

به اعتقاد او، اکنون وضعیت ناوگان هوایی کشور چندان مناسب نیست، عمر ناوگان هوایی بالا رفته است و از سوی دیگر، روزانه تقاضا برای استفاده از پروازها در حال افزایش است، هم از نظر و هم از نظر کیفیت ناوگان هوایی با مشکل مواجه است.

مشروح گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس درباره وضعیت ناوگان هوایی را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

منبع: خبـرآنلاین