جایگاه ایران در تازه‌ترین رده‌بندی سرعت اینترنت در جهان فاجعه‌بار شد
جایگاه ایران در تازه‌ترین رده‌بندی سرعت اینترنت در جهان فاجعه‌بار شد

شرق نوشت: بر اساس تازه‌ترین فهرست وب‌سایت جهانی اسپیدتست که رده‌بندی کشورهای جهان بر اساس سرعت اینترنت همراه و ثابت را اعلام می‌کند، میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران در یازدهمین ماه از سال ۲۰۲۳ میلادی با یک پله سقوط به رتبه ۱۵۴ میان کشورهای جهان رسیده است. بر اساس این گزارش، میانگین سرعت اینترنت همراه […]

- جایگاه ایران در تازه‌ترین رده‌بندی سرعت اینترنت در جهان فاجعه‌بار شد

شرق نوشت: بر اساس تازه‌ترین فهرست وب‌سایت جهانی اسپیدتست که رده‌بندی کشورهای جهان بر اساس سرعت اینترنت همراه و ثابت را اعلام می‌کند، میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران در یازدهمین ماه از سال ۲۰۲۳ میلادی با یک پله سقوط به رتبه ۱۵۴ میان کشورهای جهان رسیده است.

بر اساس این گزارش، میانگین سرعت اینترنت همراه و ثابت جهان در نوامبر ۲۰۲۳ به ترتیب به ۴۸.۶۱ و ۹۰.۲۱ مگابیت برثانیه رسید و این درحالی است که میانگین سرعت اینترنت همراه در ایران در همین تاریخ ۳۱.۸۲ و برای اینترنت خانگی و ثابت نیز تنها ۱۲.۷۶ مگابایت بر ثانیه بوده است.

مقامات جمهوری اسلامی همچنان با پایین نگه داشتن عمدی سرعت اینترنت جهانی و حفظ فیلترینگ گسترده روی اینترنت آزاد و رسانه‌های اجتماعی پرطرفدار، تلاش می‌کنند تا مانع از دسترسی آزادانه شهروندان به اطلاعات و اخبار شوند. همچنین در پاییز سال گذشته به دلیل خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، اینترنت‌های همراه و خانگی در شماری از شهرهای ایران در بسیاری از ساعات شبانه‌روز به‌طور کامل قطع شده بود.

اکنون اسپیدتست می‌گوید در ماه نوامبر جایگاه ایران در رده‌بندی سرعت اینترنت میان کشورهای مختلف جهان در حوزه اینترنت همراه و موبایل تغییری نسبت به ماه گذشته میلادی نداشته است و این کشور همچنان میان ۱۴۵ کشوری که مورد محاسبه قرار گرفته‌اند در رتبه ۷۵ باقی مانده، اما از لحاظ سرعت اینترنت ثابت و خانگی با یک پله سقوط، میان ۱۸۱ کشور موردنظر در مقام ۱۵۴ قرار گرفته است.

نکته قابل‌تامل در این گزارش آن است که کشورهای توسعه‌نیافته‌ای همچون اوگاندا، موزامبیک، پاپوآ گینه نو، نامیبیا، زیمباوه و جمهوری دماغه سبز در دو ماه اخیر با بهبود کیفیت و سرعت اینترنت خود، در این جدول پیشرفت کرده‌اند و نسبت به ایران در جایگاه‌های بهتری قرار گرفته‌اند.

همچنین میانگین سرعت اینترنت ثابت در شهرهای مختلف ایران در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشته و از ۱۳.۰۳ به ۱۲.۷۶ مگابایت بر ثانیه رسیده است.

این درحالی است که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت ابراهیم رئیسی، روز گذشته ۱۷ آذرماه مدعی «افزایش چشمگیر سرعت اینترنت در ایران» شده بود.

امارات و قطر؛ پیشتاز در اینترنت همراه

در رده‌بندی اسپیدتست از کشورهایی با بیشترین میانگین سرعت اینترنت همراه در نوامبر ۲۰۲۳، جایگاه چهار کشور نخست فهرست نسبت به ماه قبل هیچ تغییری نکرده است و بدین ترتیب امارات متحده عربی با میانگین سرعت ۳۲۴.۹۲ مگابیت برثانیه در جایگاه نخست و پس از آن قطر با ۲۴۳.۹۵ مگابایت بر ثانیه، کویت با ۱۸۹.۱۱ مگابیت بر ثانیه و چین با ۱۶۱.۵۶ مگابیت بر ثانیه در رده‌های دوم، سوم و چهارم قرار دارند.

در رده‌های پنجم و ششم نیز نروژ با ۱۵۳.۱۸ مگابیت برثانیه و دانمارک با ۱۴۷.۰۳ مگابیت برثانیه حضور دارند. جایگاه نروژ در این رده‌بندی نسبت به ماه اکتبر یک پله و دانمارک دو پله رشد داشته است.

همچنین در شرایطی که عربستان سعودی در این ماه از لحاظ سرعت اینترنت همراه جایگاه دوازدهمی خود را با سرعت ۱۱۲.۵ مگابایت بر ثانیه حفظ کرده است، رده‌های هفتم تا یازدهم جدول نیز به ترتیب به کشورهای ماکائو، کره‌جنوبی، ایسلند، هلند و بحرین اختصاص یافته است تا از میان ۱۲ کشور برتر جهان در سرعت اینترنت، پنج کشور از میان کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس حضور داشته باشند.

اما در بخش اینترنت ثابت، گزارش ماه نوامبر ۲۰۲۳ وب‌سایت اسپیدتست نشان می‌دهد که جایگاه سه کشور نخست جدول نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است و سنگاپور با میانگین سرعت ۲۶۳.۵۱، هنگ کنگ با میانگین ۲۵۹.۰۲ و سپس شیلی با میانگین ۲۴۹.۸۲ مگابیت بر ثانیه صدرنشین‌اند.

منبع: اطلاعات انلاین