به گزارش زیرنویس، دیدار معوقه هفته پنجم  لیگ برتر میان تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس با استفاده از کمک داور ویدیویی برگزار شد. از آنجایی که دربی ۱۰۲ اولین مسابقه داخلی بود که با VAR برگزار شد، نظرات درباره آن زیاد و مختلف است. در این میان برخی منتقدان عملکرد داور دربی، با استناد به […]

به گزارش زیرنویس، دیدار معوقه هفته پنجم  لیگ برتر میان تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس با استفاده از کمک داور ویدیویی برگزار شد. از آنجایی که دربی ۱۰۲ اولین مسابقه داخلی بود که با VAR برگزار شد، نظرات درباره آن زیاد و مختلف است. در این میان برخی منتقدان عملکرد داور دربی، با استناد به بعضی نمونه‌های جهانی، خواهان پخش مکالمات موعود بنیادی فر با اتاق کمک داور ویدیویی شدند.

این در حالی است که خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران در این باره گفته که مکالمات ضبط نشده اما اگر ضبط هم می‌شد اجازه انتشار نداشتند. باشگاه پرسپولیس نیز خواهان انتشار مکالمات شده و تهدید کرده در صورت به نتیجه نرسیدن، از طریق فیفا اقدام خواهد کرد.

افشای مکالمات داور دربی با اتاق کمک داور ویدیویی قانونی است؟ این سوالی است که دو کارشناس داوری در گفتگو با تسنیم به آن پاسخ داده اند که نظرات آنها چنین است:

حیدر سلیمانی:

انتشار مکالمات اتاق کمک داور ویدیویی غیرقانونی نیست. برای انتشار مکالمات داور در انگلیس اتحادیه فوتبال تصمیم می‌گیرد و در کشور ما کمیته داوران این کار را صورت می‌دهد.

دیدم آقای افشاریان گفتند که اصلاً مکالمات اتاق کمک داور ویدیویی را ضبط نکردیم. ای کاش این کار صورت نمی‌گرفت. رویکرد فیفا شفاف‌سازی مکالمات اتاق کمک داور ویدیویی با داور وسط است.

 

علی دهقانی:

عرف بین‌المللی این است که مکالمات اتاق کمک داور ویدیویی، به صورت جامع پخش نشود اما این مکالمات از سوی دپارتمان داوری و حتی کمیته داوران فیفا حتماً ضبط می‌شود.

اگر مکالمات داوران دربی ضبط هم شده باشد، تا زمانی که متکی به تک مجوز فیفا بوده باشد به هیچ عنوان قابلیت انتشار در سطح عمومی را نخواهد داشت.

منبع خبر: رکنـا