دانشگاه آکسفورد خیال همه را راحت کرد: چیزی نیست!
دانشگاه آکسفورد خیال همه را راحت کرد: چیزی نیست!

رابطه اینترنت و سلامتی انسان چقدر قوی استبه گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از رجیستر، محققان دانشگاه آکسفورد انگلیس با استفاده از داده‌های به دست آمده از میلیون‌ها نفر از بیماران و افراد دارای مشکلات روانی از ۱۶۸ کشور جهان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از اینترنت تاثیر منفی قابل توجهی بر سلامت […]

- دانشگاه آکسفورد خیال همه را راحت کرد: چیزی نیست!

رابطه اینترنت و سلامتی انسان چقدر قوی است
به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از رجیستر، محققان دانشگاه آکسفورد انگلیس با استفاده از داده‌های به دست آمده از میلیون‌ها نفر از بیماران و افراد دارای مشکلات روانی از ۱۶۸ کشور جهان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از اینترنت تاثیر منفی قابل توجهی بر سلامت روانی ندارد. 

این مطالعه در دانشگاه آکسفورد با عنوان «بهزیستی جهانی و سلامت روان در عصر اینترنت»، در مجله‌های معتبر این دانشگاه چاپ شد که داده‌های آن مربوط به سال‌های بین ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۲ میلادی بوده است. محققان دانشگاه انگلیسی با تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده از این کشور‌ها نتیجه گرفتند که اینترنت زیاد با مشکلات روانی ارتباط ندارد. 

اندرو پرزیبلسکی، استاد دانشگاه آکسفورد (OII) و یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید: ما خیلی سخت به دنبال این بودیم که رابطه اینترنت و مشکلات روانی را اثبات کنیم، ولی چیزی پیدا نشد. این محققان همچنین دریافتند که استفاده از فناوری اینترنت زیاد روی رضایت از زندگی تاثیر ندارد و رضایت از زندگی نسبتاً ثابت مانده است. «ما شواهدی پیدا کردیم که نشان می‌دهد پذیرش فناوری اینترنت با سلامت روانی افراد جوان ارتباطی ندارد، ولی در گروه‌های مسن‌تر ارتباط منفی بیشتری وجود دارد.»

پرزیبلسکی قبلاً به فایننشال تایمز گفته بود که ممنوع کردن تلفن، محدود کردن دسترسی جوانان به رسانه‌های اجتماعی و شکایت از شرکت‌هایی مانند متا و گوگل به دلیل نقششان در تداوم بحران سلامت روان جوانان بیشتر یک حرکت تبلیغاتی است. 

در غیاب ارتباط قطعی بین استفاده از اینترنت و سلامت روان، پرزیبلسکی پیشنهاد می‌کند بر روی شیوه‌هایی که برای ارتقای سلامت و رفاه شناخته شده‌اند، تمرکز شود. وی توصیه می‌کند روابط اجتماعی، ورزش و خواب تعیین‌کننده‌های قدرتمندی برای سلامتی هستند، ولی هرچند اینترنت در این مقوله جای نمی‌گیرد و هرچند تاثیرات منفی آن ضعیف است، ولی تاثیرات مثبتی نیز روی رفاه اجتماعی ندارد. 

 

منبع: اطلاعات انلاین