به گزارش زیرنویس، یک منبع دولتی ژاپن به شبکه خبری ان. اچ. کی این کشور گفت که موشک بالستیک که بامداد دوشنبه توسط کره شمالی پرتاب شد، احتمالاً یک موشک بین قاره‌ای بوده است. به گفته این منبع، حداکثر ارتفاع این موشک می‌تواند بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر باشد و این موشک برای یک مسیر طولانی […]

به گزارش زیرنویس، یک منبع دولتی ژاپن به شبکه خبری ان. اچ. کی این کشور گفت که موشک بالستیک که بامداد دوشنبه توسط کره شمالی پرتاب شد، احتمالاً یک موشک بین قاره‌ای بوده است.

به گفته این منبع، حداکثر ارتفاع این موشک می‌تواند بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر باشد و این موشک برای یک مسیر طولانی طراحی شده است.

براساس این خبر، وزارت دفاع ژاپن انتظار دارد این موشک در ۲۵۰ کیلومتری غرب جزیره اوکوشیری واقع در ۲۰ کیلومتری ساحل هوکایدو سقوط کرده باشد. این منطقه خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن قرار دارد. بر اساس اطلاعات اولیه، موشک قبلاً سقوط کرده است. گارد ساحلی ژاپن از کشتی‌های حاضر در منطقه خواست که به قطعات موشک نزدیک نشوند و در صورت مشاهده قطعات موشک به آژانس امدادی ژاپن گزارش دهند.

«فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن نیز دستور داد تا ایمنی کشتی‌های عبوری تضمین شود. به گفته نخست وزیر ژاپن، شورای عالی امنیت ملی این کشور پس از تأیید همه اطلاعات و گزارش‌ها درباره موشک شلیک شده، تشکیل جلسه خواهد داد.

در سال ۲۰۲۳، پیونگ یانگ حدود ۲۰ موشک از جمله چندین موشک بالستیک قاره پیما پرتاب کرده است. در ۲۱ نوامبر، کره شمالی اولین ماهواره شناسایی خود را نیز پرتاب کرد.

ساعاتی پیش از پرتاب این موشک، در شامگاه یکشنبه نیز خبرگزاری یونهاپ به نقل از ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی یک فروند موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرده و هیچ جزئیاتی درباره برد، ارتفاع و سرعت موشک کره شمالی منتشر نشد.

پیش از این، «کیم تائه هیو» معاون اول مشاور امنیت ملی رئیس جمهور کره جنوبی گفته بود که سئول پیش‌بینی می‌کند که کره شمالی در ماه دسامبر یک موشک بالستیک قاره پیما پرتاب کند.

در فوریه گذشته، کره شمالی دو موشک بالستیک را به سمت دریای ژاپن پرتاب کرد که همسایه جنوبی آن را یک تحریک خطرناک تلقی کرد. پیونگ یانگ این آزمایش‌ها را در آن زمان به عنوان پاسخی به مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی توجیه کرد.

روز شنبه گذشته نیز، آمریکا و کره جنوبی در بیانیه مشترکی اعلام کردند که به کره شمالی هشدار داده اند هرگونه حمله اتمی علیه این کشورها یا متحدانشان غیرقابل قبول بوده و منجر به نابودی دولت «کیم جونگ اون» (رهبر کره شمالی) خواهد شد.

در بیانیه صادره از سوی واشنگتن و سئول در این ارتباط آمده است: طرف آمریکایی بار دیگر تاکید کرد که هرگونه حمله هسته‌ای کره شمالی علیه کره جنوبی با پاسخی سریع، گسترده و قاطع مواجه خواهد شد.

این در حالیست که مهر ماه سال جاری رسانه دولتی کره شمالی (KCNA) گزارش داد که این کشور راهبرد جدید ایالات متحده در مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی را یک تهدید مداوم می‌داند.

سخنگوی وزارت دفاع کره شمالی در بیانیه‌ای با اشاره به مانورهای نظامی مشترک آمریکا با کره جنوبی و ارسال یک زیردریایی هسته‌ای استراتژیک به منطقه، آمریکا را به افزایش تهدیدات هسته‌ای متهم کرده بود.

این مقام نظامی کره شمالی با استناد به یک الحاقیه به قانون اساسی این کشور گفته بود که ارتش کره شمالی پایدارترین استراتژی واکنش سریع در قبال راهبرد نظامی ایالات متحده را در اختیار دارد.

سخنگوی وزارت دفاع کره‌شمالی همچنین در بیانیه خود افزود که مانورها و تحرکات نظامی آمریکا در منطقه نشان‌دهنده قصد آن کشور برای حمله به کره‌شمالی است.

منبع: مـهر