به گزارش زیرنویس، عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری گفت: بارش پاییزی را نمی‌توان شاخص ترسالی و خشکسالی در نظر گرفت زیرا اقلیم به گونه‌ای است که ایران بیشترین بارش را در زمستان و بهار دارد. وی ادامه داد: متأسفانه علیرغم پیش بینی‌ها در پاییز اوضاع خوبی برای بارندگی نداشتیم به طوری که […]

به گزارش زیرنویس، عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری گفت: بارش پاییزی را نمی‌توان شاخص ترسالی و خشکسالی در نظر گرفت زیرا اقلیم به گونه‌ای است که ایران بیشترین بارش را در زمستان و بهار دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه علیرغم پیش بینی‌ها در پاییز اوضاع خوبی برای بارندگی نداشتیم به طوری که متوسط بارش کشور ۴۱ میلیمتر بوده است که میزان بارش از ابتدای سال آبی تا ۲۴ آذر ماه سال جاری ۲۶ درصد نسبت به بلندمدت ۵۰ ساله کاهش داشته است اما ۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته این مقام مسئول مجموع ورودی سدها از ابتدای مهر تا ۲۵ آذر ۴ میلیارد متر مکعب بوده که افزایش ۸ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. مخازن سدهای کشور پرشدگی ۴۰ درصدی را نشان می‌دهند.

بزرگ زاده اضافه کرد: کاهش ۷ میلیارد متر مکعبی از چاه‌های غیر مجاز را شاهدیم که از طریق ۲۲۰ هزار کنتور در حال مانیتورینگ است. بیش از ۴۰۰ هزار چاه کشاورزی وجود دارد که از این تعداد ۲۲۰ هزار برقی و مابقی دیزلی و یا چاه‌های کم اهمیت هستند.

به گفته این مقام مسئول ۷۷ درصد برداشت آب از طریق همین ۲۲۰ هزار چاه کشاورزی صورت گرفته است. با رصد و پایش ۲۲۰ هزار کنتور هوشمند، برداشت غیرمجاز در چاه‌های مجوز دار کشاورزی ۷ میلیارد مترمکعب کاهش داشته است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به وضعیت آبخوان‌های کشور اظهار داشت: ۷۰ درصد از دشت‌های کشور ۹۰ درصد چاه‌های کشور را در بر گرفته است که اکنون در وضعیت بحرانی و ممنوعه بحرانی قرار دارد.

وی اضافه کرد: از ۶۰۹ دشت کشور، ۳۵۹ محدوده از کل محدوده‌های کشور شامل گزارش فرونشست از سوی سازمان زمین شناسی شده است. ۲۵۰ محدوده که ۶۷ هزار چاه دارد و ۱۶ درصد برداشت آب در آن صورت گرفته، فرونشست نداشته است ولی حدود ۸۸ محدوده بین صفر تا پنج سانتی‌متر فرونشست داشته است. این محدوده دارای ۷۵ هزار چاه است و میزان برداشت آب آن نیز ۱۸ درصد بوده است. ۱۷۹ محدوده نیز که دارای ۱۵۴ هزار چاه کشاورزی است، با پنج تا ۱۰ سانتی‌متر فرونشست روبرو بوده است.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه سالانه بین ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر فرونشست در کشور رخ می‌دهد، تصریح کرد: در ۳۵۹ دشت فرونشست رخ داده و ۴۲۰ دشت افت تراز دارد که ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

وی با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی در سراسر کشور به منظور مدیریت منابع و مصارف آب اظهار داشت: با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی تاکنون ۱۳۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز غیر قابل دسترس شده است. همچنین ۱۴۰ هزار پروانه چاه کشاورزی بر اساس سند ملی آب اصلاح یا تعدیل شده است. این پایش توسط بیش از ۸۰۰ گروه حفاظت و نظارت در سراسر کشور انجام شده است که به طور دائم در حال بازدید از چاه‌های کشاورزی هستند.

در حال تکمیل…

منبع خبر: رکنـا